ה"מרגל" החדש קיים רק ברשת

פיתוח חדש לארגוני מודיעין: סוכן וירטואלי. “ההפרדה בין העולם האמיתי לרשת כבר כמעט ואינה קיימת, והמרגלים לא חייבים להיות בשר ודם"

ה"מרגל" החדש קיים רק ברשת

שבתי שביט (צילום: מאיר אזולאי)

האם המרגלים מהדור הבא יהיו ברובם “וירטואליים”? חברת אתנה הישראלית סיימה לפתח תוכנה שמייצרת סוכני מודיעין, שקיימים רק ברשת. “אתנה” הציגה את המוצר החדש בתערוכת יורואסטורי שנערכה בחודש יוני בפריז.

לדברי דוד גרוי מראשי אתנה, השימוש של ארגוני מודיעין בכל העולם ב”סייבר יומינט” צובר תאוצה. המערכת החדשה מאפשרת ליצור דמות וירטואלית של מרגל שפועל ברשת ולתחזק אותה לאורך זמן, כך שלא “תישרף”. גרוי אומר כי בשלב הראשון המערכת מלקטת אינפורמציה רבה אודות הארגון שלתוכו מיועד לחדור המרגל. בהתאם לנתונים, נבנית דמות המרגל המושלם.

למרגל הווירטאולי יכולים להיות פרטי זהות רבים וכמובן גם תמונה, והוא רוכש לאורך זמן את אמונם של חבריו לרשת. התוכנה יודעת לזהות סכנות שעלולות להביא לחשיפת ה”מרגל”. “היום מקובל לעשות בדיקה ברשת לגבי כל אדם, והגבולות בין העולם הווירטואלי לאמיתי היטשטשו לגמרי. המרגל הווירטואלי פועל בעולם שבו פועלים גם סוכנים אמיתיים, כחלק בלתי נפרד מהמודיעין האנושי (יומינט)”, מוסיף גרוי. את המרגל הווירטואלי ניתן להפעיל בכל הרשתות החברתיות הקיימות ברשת, כדוגמת פייסבוק וטוויטר.

התוכנה יודעת לעקוף את המגבלות שמטילה פייסבוק על משתמשי הרשת, כמו המגבלה שאוסרת פנייה לחברים שאינם מוכרים מראש. המערכת החדשה נמכרת כמוצר תוכנה, שעליו מבצעים התאמות בהתאם לשפה הנדרשת ולמשימה המיועדת. באתנה אומרים כי היא כבר נמכרה באחרונה ונכנסה לשימוש. המערכת מנפקת דו”חות תקופתיים למפעילים של ה”מרגל”. המערכת יכולה לשמש ארגוני ביון כדי לחדור לרשתות מסווגות ביותר או ארגוני טרור, אבל גם לפעול ברשתות חברתיות כדי להתריע על התארגנויות המוניות לביצוע הפרות סדר.

דוד גרוי אומר כי “המערכת מיועדת גם לארגונים משטרתיים. ניתן לזהות באמצעותה חולגנים שמתארגנים להפרות סדר במשחק כדורגל או אפילו לחדור לתוך רשתות של פדופילים ברשת האינטרנט. גם אם המרגל הווירטואלי אינו תחליף מלא לסוכן בשר ודם, אין ספק שמדובר בדרך יותר זולה ופחות מסוכנת להשיג מידע בעולם של ימינו. זמן התגובה של המרגלים הווירטואליים להתפתחויות שמתרחשות ברשת הוא מקסימאלי”.

חברת אתנה שייכת לקבוצת ח.מר, שמדווחת לבורסה על מכירות שנתיות בהיקף של כ-200 מיליון דולר. בראשות הדירקטוריון של החברה עומד ראש המוסד שלעבר, שבתי שביט.

You might be interested also