תכנית ההצטיידות של חיה"א הרוסי

הממשל במוסקבה מתכנן לרכוש 600 מטוסי קרב חדשים וכ-1000 מסוקים עד שנת 2020. במאמץ הגדול ינסו גם לקחת חלק גם התעשיות הביטחוניות בישראל
מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 30 (צילום: אתר חיל האוויר)

האם היחסים" המיוחדים" בין רוסיה וישראל יכולים לסייע לתעשיות הביטחוניות הישראליות? רוסיה רוצה לצייד את חיל האוויר שלה בעוד 600 מטוסי קרב חדישים ובעוד 1000 מסוקים עד שנת 2020 , כך הודיע הנשיא פוטין. מדובר במאמץ הצטיידות ענק שיכלול גם פיתוח של מפציץ אסטרטגי ארוך טווח. כל פרויקט ההתחדשות של חיל האוויר הרוסי יעלה כ-620 מיליארד דולר.

רוסיה טובה מאוד בפיתוח פלטפורמות אוויריות אבל תמיד פיגרה אחרי המערב בפיתוח מערכות אוויאוניקה. נראה כי הרבה חברות במערב תעשינה מאמץ לקחת חלק בפרויקט ההצטיידות הגדול של חיל האוויר הרוסי. גם תעשיות בטחוניות ישראליות ינסו להשתלב בפרויקטים הרוסיים האלה.

כפי שנמסר ב"ישראל דיפנס" התאבון של רוסיה למל"טים הישראלים גדול. רוסיה מנהלת משא ומתן עם חברת ארונאוטיקס מיבנה על עסקת מל"טים בשווי של כ-50 מיליון דולר. רוסיה כזכור רכשה בעבר מהתעשייה האווירית מל"טים מדגם סרצ'ר-2 ובירד-איי 400 ואיי-ויו -150. לא מכבר מסרו מקורות במוסקבה כי משרד ההגנה מנהל משא ומתן על רכישת כמה דגמים של מל"טים מתוצרת חברת ארונאוטיקס. לפי המקורות מדובר במל"טים מדגם ארוסטאר, אורביטר-2 וסקיי - סטאר. מדובר לפי המקורות ב-48 עד 72 מל"טים עם כמה תחנות שליטה.

רוסיה מתנה כל עיסקה בהעברת ידע טכנולוגי. בישראל מעריכים כי רוסיה רואה בישראל "מעצמת מל"טים" וכי היא רוצה לעשות שימוש בידע הישראלי כדי להקים תעשיית מל"טים עצמאית. כפי שפורסם ב"ישראל דיפנס" ישראל ורוסיה ישתפו פעולה בפיתוח מערכות מל"ט מתקדמות. מקורות יודעי דבר אמרו כי שתי המדינות הולכות לקראת פיתוח של לפחות סוג אחד של מל"ט שיתאים לצרכים המבצעיים רוסיים.

לפני שנתיים חתמה רוסיה על חוזה לרכישת מל"טים בשווי של כ-400 מליון דולר מתוצרת התעשיה האווירית. העיסקה כללה מל"טים מדגמי Searcher-2 ו BirdEye-400. העסקה כללה גם בנייה של קו הרכבה ייצור ברוסיה. מקורות המקורבים לנושא אמרו כי שיתוף הפעולה המתהווה הוא חלק "הבנה אסטרטגית" גדולה המשרתת את שני הצדדים במגוון רחב של נושאים. כך למשל על פי מקורות זרים התקבלה ההחלטה הרוסית שלא למכור סוגים שונים של טילים נגד מטוסים לאיראן. המקורות אמרו כי שיתוף הפעולה המתוכנן יכלול את העברת טכנולוגיות הקשורה בייצור. 

בעבר כבר כי הרוסים ממתכננים לסיים את הפיתוח של "מל"ט רוסי " ראשון עד סוף שנת 2014. באפריל, פרסם משרד הביטחון מפרט טכני לפיתוח המל"ט .לפי המפרט המל"ט אמור להיות בעל מבנה מודולרי ובעל יכולת לשאת סוגים שונים של ציוד וחימוש. חברת Tranzas מהעיר סיינט פטרסבורג קיבלה הוראה להתחיל ניסויי טיסה של המל"ט בתחילת שנת 2014 על מנת להכניסו לשרות עד סוף אותה שנה.

מקורות אומרים כי מדובר במל"ט גדול בעל משקל המראה של כטון אחד. הנשיא ולדימיר פוטין אמר כי רוסיה חייבת לפתח מגוון של הצבא מזל"טים, כולל השביתה סוגי סיור בהקדם האפשרי. רוסיה מתכננת להשקיע כ-10 מיליארד דולר בשנים הקרובות בפיתוח לרכישת מל"טים מדגמים שונים שישרתו את כל זרועות הצבא שלה. עתה כאמור ניגשת רוסיה לחדש את מטוסי חיל האוויר שלה ונראה כי יעשה מאמץ של התעשיות הביטחוניות להשתלב במאמץ הזה. יש להניח כי יהיו מיגבלות רבות על יצוא מערכות אוויאוניקה ישראליות עבור מטוסי הקרב והמסוקים החדשים של רוסיה אבל מקורות אומרים כי "ניתן למצוא נישות נכונות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית