ממשלת הנייה במלכוד

מצרים דורשת מממשלת חמאס ברצועת עזה לפעול נגד פעילי הג'יהאד הקיצוני שסייעו בפיגוע שאירע בסיני. בארגון עצמו מודעים לכך שאיבדו שליטה על הקיצוניים הסלפים. רונן סולומון בסקירה על המצב ברצועה
מעבר רפיח בין סיני לעזה (צילום:AP)

שיתוף הפעולה המתהווה עם מצרים של "האחים המוסלמים" הוא נכס אסטרטגי שמאפיל על יחסיה המורכבים של הזרוע הצבאית של ארגון החמאס עם הקבוצות הקיצוניות ברצועה כדוגמת ועדות ההתנגדות ו"צבא האיסלאם" הנשלטות בידי חמולת דורמוש.

ההצעה שהציע החמאס לצד המצרי להקים כוח ביטחוני משותף שיפקח על מעברי הגבול לא תספק את הדרישות המצריות. בימים האחרונים העבירה מצרים לרשויות בעזה דרישה להעביר לידיה שלושה מבכירי ארגון "צבא האיסלאם" ששמם נקשר לפיגוע בכרם שלום שהביא גם למותם של 16 שוטרים מצריים. על פי המידע במצרים, אנשי "צבא האיסלאם" סייעו לקבוצה הסלפית "תכפיר ואל היג'רה" המצרית באימונים, נשק ופעילים תוך שימוש במנהרות ההברחה ברפיח המשמשות את אנשי הזרוע הצבאית של החמאס.

במצרים ממתינים כעת שחמאס יגבש תוכנית לטיפול בגורמים הסלפיים השוהים ברצועה.

השליטה הביטחונית בעזה מתחלקת בין הזרוע הצבאית של הארגון הנשלטת על ידי אחמד ג'עברי וכוחות ביטחון הפנים הנשלטים על ידי שר הפנים. תוכנית פעולה שכזו תתבסס על כוחות ביטחון הפנים ולא באמצעות הזרוע הצבאית של החמאס לה יחסים מיוחדים עם ארגון "צבא האיסלאם". חלק מחברי "צבא האיסלאם" הם פעילים לשעבר בזרוע הצבאית של "עז אל דין אל קאסם" ו"ועדות ההתנגדות" - שותפים לא רשמיים של הזרוע הצבאית בחמאס והקשרים בניהם ידעו מאז עליות ומורדות ושיאם במבצע המשותף ב-2006 בחטיפת החייל גלעד שליט שהביא לבסוף בשנה שעברה לשחרורם של מאות עצירי חמאס ולהעלאת יוקרתו של הארגון בקרב הפלשתינים.

בפעם האחרונה שנאלצו בחמאס לפעול כנגד הקבוצות הסלפיות זה היה בשנת 2009 כנגד קבוצת "ג'ונד אנסר אללה", הנחשבת למייסדת הזרם הסלפי בעזה. זה נגמר בעימותים בין כוחות המשטרה הפלשתינית ל- 400 חמושים של הקבוצה שהתבצרו במסגד אבן תימיה ברפיח, בדרום רצועת עזה לאחר שבדרשת יום השישי הכריז המנהיג הרוחני של הזרם הסלפי בעזה, עבד אללטיף מוסא על הקמת "אמירות איסלאמית" ברצועת עזה ועל נאמנות ארגונו לאל-קאעידה ולאוסמה בין-לאדן. מוסא תקף בדרשתו את התנהלות חמאס וטען כי היא "אינה איסלאמית מספיק". על מאמצי התיווך באותה עת בין חמאס לבין אנשי "גונד אנסר אללה", הופקד כמאל אל-נירב (אבו עווד), מפקד הזרוע הצבאית של "ועדות ההתנגדות" שהשתתף לצד חברי "צבא האסלאם" בפעולה בה נחטף גלעד שליט ואחראי היה מאוחר יותר על העברתו לידי אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של החמאס.

אל-נירב פיקד בעצמו על מתקפת הטרור בגבול ישראל-מצרים מצפון לאילת באוגוסט 2011 שנועדה לפגוע ביחסים השבריריים בין ישראל ומצרים. שעות ספורות אחרי מתקפת הטרור חוסל אל-נירב בעת ששהה במבנה ברפיח ששימש מטה פיקוד של "ועדות ההתנגדות העממית", יחד עימו חוסלו גם עימאד חמאד-מפקד הפלג המרכזי בארגון שהיה המתכנן הישיר של הפיגוע ומספר מחבלים נוספים שהיו שותפם להוצאת הפיגוע.

סופם של העימותים היה בפעולה של מנגנוני ביטחון הפנים של החמאס שהביאה להרג 16 בני אדם ובניהם מפקד "ג'ונד אנסאר אללה", אבו-עבדאללה אל-סורי והמנהיג הרוחני עבד אללטיף מוסא ועוד 85 פצועים. מאות מחברי הקבוצה הנותרים מצאו קורת גג תחת הנהגת "צבא האיסלאם" והארגון "תווחיד ואל ג'יהאד" המתחרים בניהם על השליטה בקבוצות הסלפיות בעזה.

בעקבות מעצרו ב-2011 על ידי החמאס, של ראש ארגון "תווחיד ואל ג'יהאד", התחזק מעמדו של ארגון "צבא האיסלאם" כארגון הגג של הקבוצות הסלפיות החמושות. חלק מהמבוקשים על ידי החמאס נמלטו לשטחי סיני המשמשים חממה אנושית לשיתוף הפעולה בין העזתים לגורמי אל קעידה בחצי האי סיני. אחרים חברו לשלוחת אל קעידה בחצי האי ערב שבסיסה בתימן ולשלוחת הארגון בעיראק. השלוחה בתימן המופקדת על פעילות אל קעידה בפלשתין ומסייעת באמצעות מחנות האימונים והנשק של הסלפים ברצועת עזה כדי לתמוך באחיהם במצרים ירדן וסוריה. פעילים רבים מגיעים לחצי האי סיני גם מכוויית, סעודיה ומתימן.

מצרים ביקשה השבוע את הסגרתם של שלושה ממנהיגי קבוצת "צבא האיסלאם" ובראשם המנהיג מומתז דורמוש אך גם פעיל תימני השייך לאל קעידה בחצי האי ערב. זו הסיבה שיומיים לפני הפיגוע בכרם שלום, שיחררו הרשויות של החמאס את ראש ארגון תווחיד ואל ג'יהאד" שעסק עד מעצרו בהקמת ארגון גג לקבוצות הסאלפיות ברצועת עזה. בחמאס הבינו כי איבדו שליטה על ארגון "צבא האיסלאם" שהלך והתחזק והחליטו להחזיר את ראש ארגון "תווחיד ואל ג'יהאד" כדי שיוכלו לעבוד מולו להשלטת הסדר על פעילויות "צבא האיסלאם" בשטחי סיני המסבכות את ממשלת החמאס מול שותפיהם החדשים במצרים.

מציאות חדשה?

החשש שצריך להדאיג את ישראל הוא שדחיקת מאות מפעילי הטרור העזתיים המזוהים עם אל קעידה משטחי עזה וחצי האי סיני על ידי חמאס ומצרים תגביר את הזליגה של גורמי הטרור השוהים בסיני ובעזה להעתיק את פעולתם לסוריה הקרועה בה כבר החלה להתבסס תשתית רחבה של גורמי ג'יהאד עולמי המגיעים לסוריה דרך הגבול המשותף עם ירדן, עיראק ולבנון.

מאפייני הפיגוע שסוכל בכרם שלום מוכרים מפעולות טרור של קבוצות ההתנגדות בעיראק ואפגניסטן ולאחרונה גם בסוריה. פעילויות אלו מתאפיינות בתעוזה תוך שימוש ברכבי תופת הנושאים מאות קילוגרמים של חומרי נפץ.

הדוגמא הבאה יכולה להמחיש את המציאות המתפתחת לפנינו: בשבוע שעבר הועברה מסוריה לעזה גופתו של של נידאל אל אשי, בן 21, בן משפחת דורמוש כשהיא עטופה בדגל צבא סוריה החופשית. אל - אשי המוכר גם בכינוי "אבו אל חארת " נהרג בקרבות המתנהלים בחלב כאשר נלחם מול הכוחות של אסד לצד המורדים של צבא סוריה החופשית יחד עם קבוצה עזתית מ"צבא האיסלאם".

נידאל אל אשי עזב את עזה לסיני לאחר שהיה מבוקש על ידי החמאס בעקבות מעורבותו במזימה לחטוף או להתנקש בחייו של ראש אונר"א בעזה ב -16 במרץ 2007.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית