סיני ועזה - מקשה אחת

המבצע לטיהור קני הטרור בסיני, אינו יכול להיפסק שם – גם עזה חייבת להיות על הכוונת של מצרים; ישראל מאבדת את היתרון שלה בשוק המל"טים והדיון בסוגיית איראן שוב חוצה את גבולות ההיגיון. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

התחרות היא בין מי לכאורה יודע יותר על ההתקפה על מתקני הגרעין באיראן. אלופים לשעבר, ראשי ארגוני ביון לשעבר, פרופסורים ועוד, מחכים ליד כל בניין של ערוץ טלוויזיה ורדיו כדי להסביר לעם ישראל מה צה"ל יעשה, מתי ומה יקרה לאחר מכן.

זה כל כך פתטי. לאיש מהם אין מושג ירוק. הם יכלו באותה דרך לדבר על בלט קלסי או גינון. קשקשת נוראה שלא מוסיפה כבוד לאותם "פרשנים". היו מי שחשבו שמדובר בתכנית על לבלבול האויב וללחץ על ארה"ב. אז זה לא. אנחנו לא כל כך מתוחכמים.

הסברה אין לישראל מאז שהמדינה נוסדה. שר יש - הסברה אין. שר להגנת העורף יש (אחד בדרך לסין והשני ימונה בקרוב) אבל העורף לא מוכן, שר בריאות יש (סגן שר) אבל מערכת הבריאות קורסת אז אין כאן קונספירציה. סתם חבורה של קשקשנים שמתיישבת באולפני טלוויזיה עם חולצות ועניבות תואמות, ודופקים לעם בשכל על משהו שהם לכאורה מצויים בו לפרטי פרטים. בדיחה גרועה.

אבל הבעיה היא רחבה יותר. אותם קשקשנים היו עד לפני מספר שנים במדים, או בתפקידים בכירים בהם לא לובשים מדים. האם את השטחיות והקשקשת הם רכשו רק אחרי שהם פשטו את מדיהם? שאלה לבדיקה מעמיקה. האם יש לנו על מי לסמוך?

סיני ועזה – מקשה אחת 

המצרים ניסו להתנער ממה שקורה בסיני אבל בסוף המציאות עליה התריעה ישראל טפחה על פניהם. טוב עשתה ישראל שאיפשרה לצבא מצרים להכניס לסיני נגמ"שים ומסוקי תקיפה כחלק מהמאמץ לנקות מעט לפחות את אחד המוקדים העיקריים של הגי'האד העולמי. אבל זה לא מספיק.

ישראל חייבת לנצל את המומנטום כדי ליצר שיתוף פעולה ביטחוני יותר רחב על צבא מצרים. הנשיא מורסי יכול להמשיך ולהציג את עמדותיו הידועות אבל מי שבאמת שולט במצרים הוא הצבא. גוף זה, גם מסיבות אנוכיות, מבין שיש לשתף פעולה עם ישראל נגד אוייב שטובח בשוטרים מצרים. אין כמעט ספק שגם כמה מינויים חדשים שעשה מורסי בעקבות הטבח יסייעו להגברת שיתוף הפעולה. שוב, זה לא מאהבת ציון אלא מתוך אינטרס משותף ברור שרק יגדל בעתיד.

אבל שיתוף הפעולה הזה צריך לתת את אותותיו גם בעזה. סיני ורצועת עזה אחד הם. לכאורה בעזה יש שלטון אבל זו תפאורה. מי שמדבר על "ארגון טרור שלא שייך לחמאס", אחרי שיגור של עוד רקטה מעזה מבלבל את השכל. בעזה כולם מקשה אחת והם תלויים מאוד במצרים. לכן המאמץ צריך להיות והוא כבר החל, להרגעת הרצועה בתחום הטרור נגד ישראל.

המצרים יכולים לעשות את זה טוב מאתנו, ללא הפעלת כוח גדול מדי שלנו. בישראל יש כידוע פחד לא מוסבר מפגיעה קשה מדי במוקדי הטרור בעזה. אז עכשיו יש לנו "קבלן משנה" שאולי יעשה את העבודה עבורנו. לעתים דברים מגיעים ממקומות מוזרים. וכאילו לחזק את הנאמר כאן התפרסמו בסוף השבוע ידיעות על כך שהחמאס בעזה משתמש בסיני כבמטווח ניסוי במסגרת מאמציו לפתח רקטות יעילות יותר. גם זה מרגיז את המצרים. כשהם יפעילו כוח הם לא יחשבו על ועדות חקירה בינלאומיות. שם יורים ואחר כך מדברים.

הוראות לחוד – ומציאות לחוד

מוות מיותר. שוב קיבלנו הוכחה כואבת שאי קיום נוהלים היא הרעה החולה של כוחות הביטחון. הפעם זה קרה בבסיס מג"ב אבל זה קרה ועלול לקרות בכל מקום בו חיילים או שוטרים מתאמנים בנשק. יש הוראות בטיחות ברורות של שימוש בנשק. אבל בצה"ל וגם כנראה במשמר הגבול, הוראות לחוד ומציאות לחוד. לעתים זה נגמר בצורה טרגית אבל אי קיום הנוהלים נמשך.

המצב הזה הוא חלק משורה ארוכה של מעשים שהופכים את צה"ל לגוף בלתי ממושמע. מרד על קמע של לוחמים. זובורים למיניהם שחלקם מסתיימים בפציעות. מרד של חיילים בקו בגלל יחס של מפקדים זוטרים. וזו רק רשימה חלקית. אין גוף בעולם בו ניתן לכפות משמעת טוב יותר מאשר צבא.

אבל בצה"ל משמעת זו המלצה. כתבתי על זה פעמים רבות. כמה סמלי. מספיק לראות איך נראים ש"ג בכניסה לחלק מהבסיסים של צה"ל כדי להבין מה קורה בתחום המשמעת בתוך אותם בסיסים.

רציפות תקשרותית

יש סלבריטאים שמתראיינים פחות משרים בכירים בממשלה. כמעט בכל שבוע אחד משרינו הבכירים מתראיין ברשת טלוויזיה בינלאומית או רחמנא ליצלן בתחנת רדיו ישראלית. הראיונות האלה מיותרים. נדמה שהשרים האלה, ובראשם שר הביטחון, מובטלים מעבודה ורק מחכים שמישהו ידחוף לעברם מיקרופון. הם מגיבים על כל שמועה בתקשורת, על כל הערכת מודיעין לכאורה שמפרסימים עיתונים בעולם מפי מקורות עלומים. זה יצא מכל פרופורציה.

לעתים השרים האלה לא זוכרים מה הם אמרו בראיון כמה ימים קודם לכן. עצה. תעסיקו מומחה רצף כמו שנהוג בהפקת סרטים. שם דואגים אלה שבכל סצנה ילבשו השחקנים את אותם בגדים ויראו אותו דבר. כאן זה יעזור לפחות לתת מעט אמינות לפטפטת המטורפת.

סטטוס קוו בעייתי

עכשו כבר ברור כמעט לחלוטין כי הפיגוע בבורגאס הוא מבית היוצר של חיזבאללה בלבנון. היה חשד כבר קודם אבל עתה ההוכחות הצטברו. הארגון שהפך לחלק מהממסד בלבנון נהנה בשנים האחרונות משקט יחסי מצד ישראל.

נראה כי נוצר מאזן אימה - ישראל חוששת לטפל בראשי ארגון הטרור הזה היות ויש הערכה שכל פעולה תיתקל במטחי רקטות. מאזן אימה כזה משתק את תגובות ישראל מול הארגון בבסיסיו ונותן מצד שני חופש פעולה לשיחי ארגון זה לפעול בכל העולם. אין כמעט ספק שפגיעות קשות בראשי הארגון בלבנון תביא לשיתוק חלק מפעולותיו. ישראל יכולה לעשות את זה בצורה הרבה יותר קשה.

נראה כי כאן הסכימו למצב שבו ארגון טרור שיש לו מדינה מעדיף שלא לשגר רקטות לעבר ישראל מחשש לתגובה אבל במקום זאת מבצע פיגועים בחו"ל. המצב הזה חייב להשתנות ומהר.

מתכוננים לכל תרחיש

בקרוב צפוי ניסוי יירוט ראשון של הטיל נגד טילים "חץ-3". זו הגרסה המתקדמת של ה"חץ-2" המבצעי. ה"חץ-3" יוסיף עוד שכבת הגנה לישראל ויתן לה אפשרות טובה יותר להתגונן מפני מתקפת טילים. אחרי סיום הפיתוח חייבת הממשלה להקציב להצטיידות במערכת את כל הסכומים הדרושים.

העורף הוא כיום החזית ואם יש אמצעי טכנולוגי שיכול להגן עליו חייבים להציבו בצורה מלאה ללא גרירת רגליים בגלל נימוקי תקציב. ישראל תמיד מחכה לסיוע אמריקני כדי להוסיף מערכות הגנה. כך זה היה עם "כיפת ברזל" ואסור שזה יהיה כך גם עם ה"חץ-3".

ברגע שהמערכת הזו תוכח כמבצעית חייבת התעשייה האווירית לקבל הזמנת ייצור גדולה ממערכת הביטחון. מי שלא מבין את זה שישקיע במקלט חסין פגיעות ישירות בביתו.

מאבדים יתרון

בתערוכת מטוסים ללא טייס שהתקיימה בשבוע שעבר בלאס וגאס הציגו יצרניות של מל"טים מכל העולם את הפיתוחים האחרונים שלהן. למי שהיה זקוק עדיין להוכחה שישראל מאבדת את היתרון המוחלט שהיה לה בתחום, התערוכה סיפקה את ההוכחה הטובה ביותר.

אבל בישראל כמו בישראל. לפחות שישה יצרנים של מערכות מל"ט נלחמים על כל מכרז ובדרך פוגעים זה בזה. במקום לאחד כוחות בתחום הכל כך חשוב הזה, נמשכות מלחמות היהודים. בשבוע שעבר חשפתי ב"ישראל דיפנס" עסקה של מכירת מל"טים מתוצרת אלביט מערכות לקולומביה. העסקה נחתמה כארבע שנים אחרי שתחרות קודמת במדינה זו בוטלה בגלל מלחמה "מלוכלכת" בין אלביט מערכות והתעשייה האווירית.

אירועים כאלה אסור שיקרו אבל כאן ממתינים למשבר ואז מנסים במשך שנים לתקן את הנזקים וזאת במקום למנוע את המשבר. קצת מחשבה שונה, קצת יותר מעורבות של מערכת הבטחון בנעשה בתחום והמשבר הבא עשוי להימנע. התעשיות הביטחוניות הישראליות פשוט לא יכולות להרשות לעצמן משברים כאלה.

זיכרון גורלי

הכותרות הבוקר זועקות – דו"ח מודיעין אמריקני - איראן מפתחת ראש קרב גרעיני לטילים שלה. אז או שמישהו הדליף דו"ח ישן או שיש כאן עוד מניפולציה בכל הקשור לתכנית הגרעין של איראן. למה? פשוט.

כבר בשנת 2005 פורסמו פרטים מתוך דו"ח מודיעין אמריקני על כך שאיראן בונה רשק גרעיני לטילי השיהאב - 3 שלה. אז מה חדש? דבר לא. מישהו עושה כאן מניפולציות במידע . זו לא פעם ראשונה במסגרת הניסיונות להפעיל את התקשורת שרובה לא זוכרת או לא רוצה לזכור לצרכים שונים.

דעת הקהל חשובה בעניין של איראן ותקשורת היא כלי עזר אדיר כדי ליצור אותה. אבל יש מי שזוכר ומבין. אני מקווה שמקבלי ההחלטות שייכים לסוג הזה דווקא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית