נפלאות התבונה העסקית

טכנולוגייה ישראלית חדשה מאפשרת לחזות דפוסי התנהגות נסתרים בתוך הBig Data ויודעת לתרגם אותם לחוקים מזרזי פעולה
(תמונה: shutterstock.com)

חברת C-B4 העוסקת בתחום אנליטיקה חזויה (Predictive Analytics) פיתחה מוצר חדש Context-Based Opportunities המאפשר לארגונים שונים למפות באופן אוטומטי תבניות הנלמדות מנתוני הארגון ולתרגם אותם לחוקים ברורים למשתמש הסופי.

מערכות C-B4, מנתחות את נתוני הארגון באופן היכול לחשוף את אותן תבניות נסתרות המגלמות הזדמנויות עסקיות ואחרות. כך למשל, המערכות יכולות לענות על שאלות כגון: כיצד תשפיע בחורף הנחה על הדלק על מכירות ממתקים בתחנות דלק מסוימות? מתי ולמה צפוי עומס ברשת הסלולרית באזור מסוים? ומתי התנהגותם של שני אנשים בתחנה מרכזית חורגת מהתנהגות של אזרחים תמימים ומרמזת על פעילות חבלנית או פלילית?

דפוסי פעולה נסתרים

מיפוי ותרגום תבניות הנתונים לחוקים מאפשר לגלות, ביחס לדוגמאות אלו, שבחורף כאשר יותר הורים מסיעים את ילדיהם, בתחנות דלק הסמוכות לבתי ספר, מתן הנחה על הדלק יגרור עליה במכירת הממתקים, אך לא בתחנות אחרות. באופן דומה המערכת תזהה שעומס ברשת הסלולרית נגרם בסופי שבוע, באזורים סמוכים למגרשי כדורגל. במקרה של התחנה המרכזית קיים דפוס התנהגות רגיל שבו איש עומד, מניח מזוודה ולאחר מכן מרים אותה, אך כאשר אדם אחד מניח את המזוודה בעוד שאחר לוקח אותה, הדבר מצביע על אירוע חריג בעל מאפיינים העשויים להיות חבלניים.

המערכות שפותחו בחברה, מתאימות במיוחד לתחומים בהם ישנה חשיבות בניטור ברמה גרנולרית - למשל המסחר הקמעונאי, ניטור רשתות תקשורת, מערכות CRM ומערכות בטחון פנים. בכל ארגון שכזה, המערכת שלנו מזהה דפוסי התנהגות חבויים הקשורים באוביקטים המעניינים את החברה ויודעת באופן אוטומטי להפוך את אותן תבניות לחוקים עסקיים ברורים למשתמש הסופי.

לדוגמא בתחום הקמעונאות – התבניות נבנות אוטומטית על סמך נתוני מכירות, מבצעים, מלאי, והשפעה של גורמים חיצוניים כגון מזג אויר ונתוני לקוחות; בחברות טלקום - המידע נלקח מרשת התקשורת, פרמטרים של קונפיגורציה, עומסים ומיקומים גאוגרפיים. ביישומי ביטחון פנים, המערכת תדע לנתח מידע המגיע מחיישנים ויזואליים, אקוסטיים ואחרים היכולים להבחין בהתנהגות של אנשים באזורים ציבוריים.

מידול אוטומטי

מערכת CBO בנויה על שילוב של שלושה מרכיבים - יכולת חיזוי, מידול אוטומטי וזיהוי תבניות נלמדות לחוקים ברורים ברמת גרנולריות נמוכה. זהו שילוב ייחודי שאינו קיים בכלי BI וסטטיסטיקה אחרים.

העקרון לפיו נבנה המוצר החדש של החברה, מבוסס על בניית מיליוני מודלים באופן אוטומטי לכל יישות או אוביקט בבסיס הנתונים. זאת, במטרה לאפיין את דפוסי ההתנהגות הקיימים באוביקט עצמו תוך חיזוי התנהגויות אפשריות עתידיות. הפתרונות של חברת C-B4, מכוונים לסביבות עתירות נתונים (Big Data). על כן, המוצרים מעוצבים בהתאם ומיישמים את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום - טכנולוגיות לעיבוד מקבילי וארכיטקטורת ריבוי משימות. המוצרים מותקנים בסביבת ענן ובשילוב טכנולוגית Hadoop. הפתרונות מאופיינים בגמישות והתאמה לכל גודל דאטה נדרש (Scalability) תוך שימת דגש על זמינות גבוהה (High Availability) ויתירות (Redundancy).

מחקרים רבים בשנים האחרונות מצביעים על כך כי חברות רבות עושות שימוש מזערי בהררי הנתונים העומדים לרשותן ואינן מודעות לפוטנציאל הרב החבוי בניתוח נתונים ברמות גרנולריות נמוכות. ניתוחים כאלה יכולים במקרים רבים להסביר מצבים לא ברורים, לצמצם סיכונים ולהעלות באופן מהותי את רווחיות החברה.

מדו"ח חברת גרטנר עולה כי ההכנסות העולמיות מפלטפורמות בינה עסקית, יישומי אנליזה ותוכנות ניהול ביצועים הסתכמו בשנת 2011 ב כ-12.2 מיליארד דולרים, המשקפים עלייה של 16.4 אחוזים בהשוואה להכנסות בשנת 2010. מאידך, מרבית הכלים והמערכות מהסוג הזה, מצויים לרוב כפתרונות מקומיים המבוססים על הנחות סטטיסטיות המאפיינות התנהגות של קבוצות אוביקטים גדולה שאינם מאפשרים מידול גרנולרי.

על פי הערכות של חברת מקינזי, עד 2018 ייווצרו בארה"ב לבדה יותר מ-1.5 מיליון משרות ניהול הדורשות ידע מעשי בשימוש ב-Big Data. זאת בנוסף למחסור האדיר הקיים כיום באנשים שינתחו בסיסי נתונים ענקיים.

להבין את הנתונים

הפתרונות הקיימים, אשר ממדלים דפוסי התנהגויות על נתונים מסוכמים והמחסור ההולך וגובר באנשי אנליזה לניתוח אוביקטים בודדים, מובילים לפער שנוצר בפתרונות לחיזוי וביצוע אנליזה אוטומטית ברמת האוביקט הבודד, הנחוץ בסביבה של Big Data. פתרונות מסוגים אלו המוצעים על ידי חברת C-B4, יאפשרו לאירגונים שונים לנתח טוב יותר את הררי הנתונים שלהן, להבין מצבים שאינם ברורים דיים ולנצל הזדמנויות החבויות בהם. ניתוחים ואנליזות מסוג זה יגיעו בסופו של יום לכלל החברות, שכן תחום האנליטיקה החזויה מהווה נדבך עיקרי ביצירת יתרון תחרותי בסביבה שבה הנתונים נגישים.

הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות ומייסד שותף בחברת C-B4

הכתבה פורסמה בגיליון 2 של מגזין ישראל דיפנס טק

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית