ידיה של ישראל כבולות. פרשנות

בבוקר שלאחר סיכול המגה פיגוע שיצא מצפון סיני, אריה אגוזי מאמין שארה"ב חייבת ללחוץ על מצרים לטפל בכאוס שנוצר בחצי האי וכי על ישראל לעבור לשלב המיגון הבא בגבול. פרשנות מיוחדת
המשוריין המצרי שנפגע (צילום: דו"צ)

על הסיכול המוצלח של "מגה פיגוע" בדרום דובר כל הבוקר. על מה שלא דובר מספיק הוא על מה צריך לעשות מול המצב החדש, שבו כוחות של הג'יהאד העולמי מוכנים להרוג שוטרים מצריים רק כדי לבצע פיגוע בישראל.

אחרי עיכובים רבים הולכות ומסתיימות עבודות בניית הגדר עם מצרים. את השלב הבא במיגון הגבול עם מצרים צריך לבצע מהר יותר. זה צריך לכלול מכשולים פיזיים וגם מיקוש מסיבי. אין ברירה. הגבול בינינו ובין מצרים צריך להפוך למהדורה שנייה של הגבול בין הקוריאות. מכשולים פיזיים והרבה אמצעי הרג שמונעים כמעט כל חדירה.

זה נשמע הזוי שזה הצורך על גבול עם מדינה שיש עמה הסכם שלום, אבל מצרים תהיה עסוקה עוד שנים רבות בניסיונות לשקם את עצמה ולא תנקוף אצבע כדי למנוע פיגועים שיוצאים מסיני. אז אין בכלל ספק שאת הגבול הזה במקומות בהם יש אפשרות לניסיון חדירה מהיר לשטח ישראל צריך למגן אחרת גם באמצעי הרג. אבל זה לא הכל. צריך לתגבר את גדר הברזל שנמתחה לאורך הגבול באמצעי גילוי נוספים ומתוחכמים. יש כאלה על חלק מקטעי הגדר אבל זה לא מספיק.

אתמול היה מידע מודיעיני על הפיגוע אבל זה לא תמיד יהיה המצב. רק התראה אפילו של חצי דקה, תוכל למנוע חדירה מסוכנת כמו זו שנמנעה אתמול. כאשר לאנשי הג'יהאד העולמי אין שום עכבות גם לא נגד אחיהם במדים ובלעדיהם מדובר על מציאות שונה לגמרי. כל אלה חייבים לבוא במקביל לניסיונות לשכנע את קהיר לעשות משהו כדי להחזיר לעצמה שליטה אפילו מסוימת בסיני.

אין בכלל ספק שהנשיא המצרי החדש הוא לא דמות מפתח בנושא הביטחוני בסיני. הדו שיח צריך להתנהל מול הצבא המצרי שנפגע אמש וכנראה יפגע גם בהמשך. ניתן אולי להגיע להבנה כזו עם הצבא המצרי שכן הוא מבין מה עלול לקרות בהמשך אם כל אלה שמכונים ג'יהאד עולמי ימשיכו לפעול בתוך סיני כבתוך שלהם.

לפי מידע מודיעני יש כיום בסיני מצבורי נשק עצומים שחלקם הגיע אחרי נפילת שלטון קדאפי בלוב וחלקם ממקורות אחרים גם "באדיבות" טהרן. אם המצרים, כלומר צבא מצרים, ירצה להוכיח שהוא רציני - הוא יצטרך לטפל במצבורים האלה שלפחות לגבי חלקם קיים מידע מודיעיני טוב.

ידיה של ישראל בסיני כבולות. אבל המחבלים הפועלים בסיני הם "בני דודים" של אלה שפועלים באפגניסטן ובמקומות אחרים שעבורם ישראל היא "השטן הקטן" כאשר ארה"ב היא "השטן הגדול". ישראל חייבת להסביר לוושינגטון כי כל השהיה בטיפול בפצצת הזמן שנבנתה בסיני יכול לגרום לכך שגם הם יפגעו. סיני הוא בסיס טרור ממנו יצאו ללא ספק גם פעולות נגד מטרות אמריקניות. ישראל חייבת להסביר לוושינגטון כי עליה לעשות שני דברים - ללחוץ על מצרים לעשות מעשה ולהפעיל את אמצעיה כדי לסייע לעצמה ולישראל במאמצים לדעת מה קורה בסיני.

המלכוד בו מצויה ישראל מול מצרים כובל את ידיה גם בהרבה אספקטים של איסוף מודיעין. ארה"ב יכולה לעשות הרבה יותר כי היא זו שמממנת את צבא מצרים באמצעות הסיוע הביטחוני. יש רק לקוות שארה"ב תבין את המצב ותשתכנע שיש גם לה עניין ישיר בטיפול שורש במצב הבלתי מתקבל על הדעת שבו על גבול ישראל נותר שטח הפקר, מחנה טרור ענקי, בשטחה הריבוני של מדינה שכספי משלם המסים האמריקני מממן חלק גדול מהפעילות של צבאה.

המצב שנוצר מסובך אבל עדיף לטפל בו עכשיו ולא לתת לו להגיע לממדים שממש ימנעו שליטה באמצעים רגילים. אם לאמריקנים יש ספקות, ישראל צריכה רק להצביע לעבר איראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית