לא זזים בלי לווין

בעידן של טרור עולמי, יש צורך בתקשורת גלובלית. שתי חברות ישראליות, גילת רשתות לויין וגילת סאטקום, מציעות פתרונות תקשורת טקטיים מבוססי לווין שעובדים בכל נקודה על פני הגלובוס
(תמונה: shutterstock)

זירת הקרב המודרני מאופיינת על ידי כוחות טקטיים בעלי מוביליות גבוהה, הפועלים במרחקים גדולים וללא רציפות טריטוריאליית אל העורף. לכוחות מסוג זה נדרשת תקשורת ניידת, רחבת סרט, לטווחים ארוכים, בעלת מקורות אנרגיה משלה, שניתן להפעילה באופן מיידי מכל מקום על פני כדור הארץ ללא תלות בתשתיות תקשורת קרקעיות. 

"היתרון המייחד את גילת רשתות לווין הוא הבעלות על כל הטכנולוגיות הקריטיות הנדרשות למימוש פיתרונות תקשורת לווינית טקטית יחד עם יכולת אינטגרציה גבוהה", אומר ערן אגמון, סמנכ"ל משותף ( AVP) ומנהל פתרונות משולבים למערכות הגנה בחברה. "יכולות אלו מאפשרות לנו לשלב את מכלולי המערכת השונים בצורה אופטימלית, לשפר את הביצועים ובמקביל להקטין את הנפח, המשקל וצריכת ההספק של המערכת. זאת בהשוואה למי שיבנה מערכת דומה ממכלולים בדידים שמקורו של כ"א מהם הוא ביצרן שונה". 

כיוון אוטומטי ללווין המתאים 

דגש מיוחד הושם במערכות של גילת רשתות לווין על קלות התפעול של המערכת, כך שכל חייל יוכל להפעילה גם ללא הכשרה ארוכה. כדי להשיג זאת, שילבה החברה במוצריה הטקטיים מערכת Auto Pointing אוטומטית להכוונת האנטנה במדוייק אל הלווין המתאים. מערכות המותקנות על כלי רכב כוללות גם מערכות עקיבה אוטומטיות בעלות דיוק גבוה על מנת לשמור על כיוון מדוייק של האנטנה אל הלויין גם בעת תנועה ולקזז סטיות כיוון הנובעות מתנודות הרכב. 

אנטנות התקשורת מושתתות על מערכי אנטנות שטוחים ועל אנטנות Phased arrays ומאופיינות בחתימה נמוכה, כך שקל להסוות אותן גם אם הן מותקנות על גג של רכב ובכך למנוע את זיהוי הרכב ותפקידו. 

גילת רשתות לווין קיבלה לפני כשנתיים החלטה אסטרטגית להתמקד בתקשורת לווינית טקטית. בין הפתרונות שהיא מציעה ניתן למצוא מערכות תקשורת שחייל בודד יכול לשאת על גבו, כדוגמת SatTrooper-1000 ומערכות המיועדות להתקנה על גבי פלטפורמות נעות ביבשה, בים ובאוויר. בנוסף, מערכות המאפשרות הקמת ערוצי תקשורת רחבי סרט לשמע ונתונים הפועלת בתחומי התדר X ו- Ka נמצאות גם הן בפיתוח וצפויות להגיע לשוק בעוד כשנה. 

שיפור התקשורת עם המל"ט 

תחום נוסף שמרכז עניין רב הוא תקשורת לויינית ל-UAV. מל"ט המשמש כפלטפורמה לחיישני מודיעין ופועל ברוחב סרט גדול בתקשורת מיקרוגל זקוק לקו ראיה בינו לבין האנטנה הקולטת את שידוריו. לפיכך, גובה טיסתו מוגבל בשל תוואי הקרקע שעלול ליצור מיסוך. לעומת זאת, מערכת תקשורת לויינית שאינה סובלת ממיסוך שכזה, תאפשר למל"ט לטוס ולצלם מגובה נמוך ולקבל צילומים בעלי איכויות מודיעיניות ברורות. 

"גילת רשתות לווין פיתחה מערכת תקשורת לויינית המיועדת להתקנה על UAV. משקלה כ- 10 ק"ג, והיא מסוגלת להעביר וידאו בקצב נתונים גבוה ומספר מערכות כאלו נמכרו לאחרונה ללקוח בארה"ב. זהו הישג הנדסי ייחודי הנובע מכך שיש לנו את כל היכולות ההנדסיות הדרושות לבנית מוצר תוך אופטימיזציה מירבית תחת קורת גג אחת", הוסיף אגמון. "המערכת שפתחנו יכולה להעביר נתונים בקצבים שבין 0.5-1.5 Mb/s, כאשר הקצב תלוי ביכולת הלויין". 

כיסוי לוויני בכל מקום 

חברה נוספת המציגה פתרונות בתחום התקשורת הלווינית היא גילת סאטקום. חטיבת הMobile Satellite Services של החברה שבראשה עומד עמי שניידר, פועלת בתחום התקשורת הלווינית הניידת ומספקת פתרונות תקשורת להעברת Voice ו-Data המבוססים על לוייני Iridium ו- Inmarsat ונותנים כיסוי לוויני בכל מקום על פני כדור הארץ. במדבר, בים, באויר ובאזורים קוטביים. 

בתערוכת "יורו-סאטורי" שתערך בחודש יוני הקרוב בפאריז תציג החברה שתי משפחות מוצרים חדשות. משפחת DRS - מערכי קשר טקטי מבוססי לוויין ומשפחת SURICATE - המאפשרת תקשורת לווינית מבוססת אירידיום גם מתוך מקומות סגורים.

כבר לא צריך לצאת מהבונקר 

משפחת המוצרים SURICATE הינה פיתוח ייחודי המאפשרת להתגבר על מגבלת השימוש במקמ"שי אירידיום בתוך מבנים ובמקומות תת קרקעיים שבהם לא ניתן לקיים תקשורת לווינית עקב מיסוכים והעדר קו ראיה אל הלווין. Suricate Pro Wireless Iridium Link היא מערכת של "Hot Spots" המיועדת להתקנה במקומות אלו ומאפשרת תקשורת ניידת בתוך המבנה ומתוכו אל העולם החיצוני בעזרת טלפוני אירידיום, בדיוק כמו השימוש בטלפונים סלולריים בתוך מקומות סגורים. 

בין הרכזת הפנימית במבנה התת קרקעי המקשרת את "Hot Spots" לבין האנטנה מחוץ למבנה, יש מערכת תקשורת בשם Suricate Iridium Optical Link המבוססת על סיבים אופטיים היכולה להגיע לאורך של 6 ק"מ. היות ומכשירי האירידיום אינם זקוקים לפעולתם לתשתית קרקעית, הם יכולים להוות רשת תקשורת במצבי חירום כמו בעת רעידת אדמה או מצבים שבהם תחנות קרקעיות לתקשורת לווינים, מערכות סלולארית ומערכות תקשורת קוויות לא יתפקדו. 

עבור שימושיים צבאיים פותח האירידיום "Extreme", טלפון לווייני העומד בתקנים צבאים. מדובר על מכשיר מוקשח הכולל GPS ולחצן לשיגור קריאת מצוקה ומיקום הניתנים לאיתור בעזרת אפליקציה. 

תקשורת לויינית ב- 1 מאך 

ה- Aviator היא משפחה נוספת של מערכות לווייניות מבית גילת סאטקום המיועדות להתקנה על מטוסים קלים, מטוסי נוסעים גדולים ומל"טים. היא מתבססת על רשת התקשורת הלווינית Inmarsat לטווחים ארוכים ומאפשרת תקשורת מכל מקום. דגמי ה- Aviator מאפשרים תקשורת בקצבים שבין 200Kb/s ב- Aviator 200 ועד ל- 432Kb/s בדגם 700 Aviator ובנוסף הם מתאימים לדרישות אפיקי השידור של מל"טים. כמו כן, ישנם מערכות אירידיום מוטסות היכולות לאפשר תקשורת עם גופים הנמצאים בתנועה מהירה מאוד, עד מהירות של 1 מאך ויותר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית