ברק: סנקציות ודיפלומטיה לוקחות זמן

שר הביטחון ושר ההגנה האמריקאי סיירו בסוללת "כיפת ברזל" באזור אשקלון. ברק בירך על החלטת הממשל האמריקאי להרחיב את השת"פ הביטחוני עם ישראל
ברק ופאנטה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון אהוד ברק ושר ההגנה האמריקאי ליאון פאנטה סיירו בסוללת "כיפת ברזל" המוצבת באזור אשקלון. פאנטה הגיע לישראל לסבב פגישות עם הצמרת הביטחונית שבמרכזו תעמוד הסוגייה האיראנית.

ברק אמר לפאנטה כי "לסנקציות ולדיפלומטיה יש אימפקט, אך האמת היא שיש סיכוי נמוך לכך שהאייתוללות ישבו סביב השולחן ויאמרו שזהו, נגמר המשחק צריך לוותר על תכנית הגרעין. חשוב לציין כי סנקציות ודיפלומטיה לוקחות זמן, ובינתיים האיראנים ממשיכים להעשיר אורניום ומתקרבים לכמות שנדרשת להכנת נשק". ברק אמר לעיתונאים שהוזמנו לאתר כי "הבהרתי שרק ממשלת ישראל תקבל את ההחלטה בכל הנוגע לליבות הביטחוניות של ישראל".

השניים שוחחו גם על הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות. "היחסים בין הממשל לבין הממשלה בישראל התהדקו בשנים האחרונות, והיחסים בין משרד ההגנה האמריקאי למשרד הביטחון הישראלי ולכל מערכת הביטחון, נמצאים אולי בשיא של זמן רב אחורנית, ואני חושב שחלק גדול מהקרדיט שייך לחברי, מזכיר ההגנה ליאון פנטה, וכמובן לנשיא אובמה", אמר ברק. 

"היחסים שלנו התעמקו במגוון של תחומים, גם במודיעין, גם בהייטק וגם בהבטחת היתרון הצבאי האיכותי של ישראל. ישנו שיתוף פעולה מקיף מאוד, קיבלנו לאחרונה 70 מיליון דולר נוספים בשנה התקציבית האמריקאית הזאת, כדי לקדם את ההיערכות של 'כיפת ברזל', מערכת שמהווה הישג טכנולוגי בלתי רגיל של התעשיות הישראליות, והישג מבצעי יוצא דופן של חיל האוויר ולוחמי ההגנה האווירית. זהו אמצעי יעיל ביותר, שאכן גם נותן גמישות מסוג אחר לדרג המדיני, וגם הגנה מסוג אחר לתושבים".

"אנחנו חיים באזור קשה, רב סיכונים, שינויים שלא הכרנו בעבר עוברים על האזור בשנתיים האחרונות, וישראל וארה"ב עוקבות מקרוב אחרי ההתפתחויות. כמו בכל ידידות ושותפות יש דברים שאין בהם הסכמות, יש מעת לעת חילוקי דעות, אבל הדבר הזה אינו גורע מהטיב ומעומק היחסים. אנחנו נחושים לשמור על היחסים הדוקים, עמוקים ופתוחים, גם כאשר לעיתים לא על כל דבר אנחנו מסכימים ואנחנו נמשיך לשמור את היחסים האלה ולהעמיק אותם", דברי ברק במסיבת עיתונאים שערכו השניים במקום. מאוחר יותר צפוי פאנטה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פאנטה אמר כי עדיין יש אופציות נוספות אם הסנקציות והדיפלומטיה ייכשלו. "לדעתי יש מקום לתת גם אופציות רחבות יותר, כולל צבאיות, אם הדיפלומטיה תיכשל. אובמה הבהיר שזהו יעד ראשון במעלה, וכל האופציות על השולחן. ארה"ב התחייבה ממושכות לביטחון ישראל לא רק במילים, אלא גם במעשים. 'כיפת ברזל' היא דוגמה לכך".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית