סוריה - שטח הפקר

על ישראל לפעול במהירות, אחרת מאגרי הנשק הכימי הסורי יופנו כלפינו; היה צריך לפעול כדי להגביר את אמצעי האבטחה בבורגס והאו"ם שוב מוכיח שהוא נמצא בבועה. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

כולם מדברים ב"מלומדות" רבה על מאגרי הנשק להשמדה המונית של סוריה. כולם, אלופים לשעבר ופרופסורים מביעים את דעתם בעניין. זה לגיטימי, אבל מפיהם זה נשמע כמו נושא לעבודת דוקטורט. "לא ניתן לעשות משהו לפני שאסד נופל" - זו גרסה אחת שמתחרה ב"אסור להרגיז את מוסקבה".

אז ככה, הנשק הכימי של אסד מאיים כרגע רק עלינו. או משימוש שהוא יעשה כאקט של ייאוש או אם המצבורים יפלו לידי מישהו אחר, קרי חיזבאלה ואיראן. אסור לאפשר לשתי האופציות להתגשם.

סוריה היא כיום רק לכאורה מדינה לגיטימית עם משטר. סוריה למעשה היא שטח הפקר בו כולם נלחמים בכולם. צריך ללמוד את הלקח מלוב. גם שם היססו כוחות הברית לפעול ומה שקרה הוא שכמה אלפי טילי כתף נגד מטוסים, וגם נשק אחר, מצא את דרכו למקומות אחרים וגם לעזה דרך סיני. אז מילים יפות של פרשנים זה נחמד באולפן בוקר בטלוויזיה אבל הן לא תעזורנה לנו אם אפילו מיכלית אחת של חומרי לחימה כימיים תצליח לחמוק מהמאגרים המאובטחים (כרגע) של צבא סוריה.

היה ניתן לצפות אגב שרוסיה, הפטרונית הגדולה של אסד, תיקח אחריות ותעמיס את חומרי הלחימה הכימיים על ספינות של הצי הרוסי העוגנות בנמל טארטוס אבל זה כמובן לא יעשה מה שמשאיר את הטיפול רק בידי צה"ל.

מעשה במחשבה תחילה

אי אפשר למנוע בצורה מוחלטת פיגועים כמו זה שהיה בבורגס. אבל ויש הרבה אבלים בעניין הזה. בורגס הפכה ליעד תיירותי ענק עבור הישראלים, בעיקר אחרי שטורקיה כבר לא. ניתן היה לצפות שהממונים על הביטחון בישראל יסבירו לבולגרים שהמקום הופך ליעד פוטנציאלי לטרור.

אין כמובן כל יכולת לדרוש ממדינה זרה לשנות את סידורי הביטחון שלה, אבל יש יכולת להסביר אולי בשקט כי כאשר מאות אלפי ישראלים מספקים פרנסה לאלפי בולגרים ניתן לצפות שהשלטונות שם יהיו יותר ערניים ויותר מאורגנים. כאן לא הייתה ערנות וגם לא ארגון. המחבל הסתובב בטרמינל במשך שעה ארוכה. איש בטחון ערני אחד היה יכול לחשוד במשהו.

וגם אחרי הפיגוע התברר ששרותי ההצלה בבורגס, איך נאמר, לא בדיוק ערוכים למקרה כזה. אז נכון שלהגיד דברים כאלה למדינה זרה זה לא פשוט אבל אנחנו חיים בעולם לא פשוט ומישהו מכל גופי הביטחון בישראל ויש רבים כאלה , היה צריך לתת לכך מעט מחשבה.

דיון לא רציני

לו הדיון בכנסת היה על הקצבה להתיישבות בשטחים, היו ללא ספק נוכחים בו כל חברי הכנסת והוא היה נמשך שעות ארוכות.אבל כאשר הכנסת דנה בעסקאות רכש צבאי ענקיות הדיון הוא בדיחה גרועה וחבל על שהוא נערך בכלל. זה מה שקרה בשבוע שעבר כאשר ועדת הכספים של הכנסת זומנה לדון ולאשר את עסקת הענק לרכישת מטוסי אימון איטלקיים לחיל האוויר. שש דקות בלבד נדרשו לארבעה מתוך 15 חברי הוועדה כדי לאשר את העסקה שהקפה כ-1.5 מיליארד דולר. כך מתנהלים הדברים בכנסת שכבר מזמן הפכה לגוף נלעג, חסר תועלת שעולה כסף מיותר למשלם המסים.

במדינות אחרות כמו ארה"ב למשל, עסקה כזו הייתה מאושרת או לא, אחרי דיון מעמיק בוועדות של הקונגרס בהן היו "טוחנים" את כל הנוגעים בדבר ומכריחים אותם לנמק מדוע יש להוציא את סכום העתק דווקא על המטוס הזה, למה עכשיו ועוד שאלות.

כאן בישראל במסגרת תרבות ה"חפיף" חברי הוועדה לא מגיעים ולאלה שמגיעים זה לוקח שש דקות. כל הכבוד לכנסת ישראל.

מציאות מדומה

האו"ם החליט בשבוע שעבר כי מה שקורה בסוריה הוא מלחמת אזרחים. חבורת הטמבלים שמאכלסת את הבניין הגבוה בניו יורק, הוכיחה פעם נוספת כי מזמן היה עדיף להסב את הבניין למלון יוקרה ואת הכסף לשלוח כסיוע למסכנים באפריקה.

ואם לא די בכך, רוסיה וסין הטילו שוב וטו על ניסיון נוסף ליזום התערבות צבאית בסוריה. אז יש ארגון נלעג ומה שיותר מוזר הוא שמשרד החוץ הישראלי הגיש לו בסוף השבוע תלונה נגד איראן וחיזבאללה על מעורבותם בפיגוע בבורגס. אכן נמצא הפיתרון לטרור- תלונות למועצת הביטחון.

אז אנשי משרד החוץ יאמרו שזה חשוב לאפקט המצטבר של מה שקרוי ה"דה לגיטימציה" של איראן. הם רק לא מבינים שזה לא מזיז לאחמדינג'אד את הקצה של הזיף השמאלי בזקנו. מה זה אומר לגבינו. רק חמור לא מבין - התעלמות מוחלטת מהאו"ם, ארגון שמזמן הפך לבדיחה גרועה.

רק להזכיר- קופי ענאן, שליח הארגון, אמר עוד בשבוע שעבר שיש סיכוי להסדר בסוריה. מתי נחתה החללית ממאדים?

מגודרים

אין כמעט ספק שגם לאורך גבול ירדן וגם לאורך הגבול עם סוריה ישראל תהיה חייבת להקים גדר ביטחון רצינית. אז שוב יפרסמו מכרזים, שוב קבלנים יפנו לערכאות ושוב העבודה תיקח פי שמונה ממה שצריך.

אז בפעם הבאה אני חושב שכדאי שמשרד הביטחון ינסה את "השיטה הסינית": יחתום חוזה עם חברה סינית שלא רק שתסיים את העבודה בזמן אלא תזכה לבונוס על סיום מוקדם מהמתוכנן.

הגדרות האלה אינן אצטדיון עירוני בבית שאן. כאן מדובר על מתקן ביטחוני שיש להקים בהליך חרום. בישראל המערכת לא יודעת לעשות זאת ולכן צריך להיעזר בידע מיובא. בסין פרויקט כזה של גדר עם מצרים נחשב למשהו זניח. כאן הוא הביא לאזור את ראש הממשלה ואת שר הביטחון ששיבחו את "הקצב המהיר" וזאת שנתיים אחרי שהגדר אמורה הייתה לעמוד על תילה.

לא רק שמפשלים בעבודה אלא גם מנסים להפוך את זה להישג לאומי. נגמרו לי המלים לתאר את המחדל שמתבטא בעשרות אלפי מסתננים בלב תל אביב. המטוסים של אלי ישי ממריאים ובאותו זמן ממש נכנסים עוד ועוד מסתננים. מדינת דמיקולו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית