המסר מאיראן ברור

הפיגוע בבולגריה הבהיר כי האיראנים הציבו תג מחיר ברור לישראל (וגם לארה"ב). מבחינת טהרן, כל פגיעה במדעניה או מתקני הגרעין שלה יוביל לפגיעה באזרחים ברחבי העולם. תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, ראש המטה ללוט"ר לשעבר במאמר מיוחד
אחמדינג'אד (צילום AP)

הפיגוע אתמול בבולגריה הוא הוכחה נוספת שהאיראנים והשותפים שלהם (מה שאני מכנה הגועליציה הג'יהאדיסטית) החליטו לפני כשנה שתיירות ישראלית וקהילות יהודיות בחו"ל הם מטרה לגיטימית כדי ליצור משוואה והרתעה חדשה מול ישראל.

בתחושתם הם רק משלמים מחיר מפעולות שלטענתם ישראל מבצעת, כלומר חיסול מדעני גרעין, והם לא מצליחים לייצר הרתעה מנגד. כבר לפני 18 שנה קבעו חיזבאללה ושולחיו את תג המחיר. חיסול מנהיג חיזבאללה שווה לפיצוץ מבנה שגרירות ישראל בארגנטינה. כעת המצב דומה. מבחינת איראן 'חיסול מדען גורר אחריו בתגובה פיצוץ באוטובוס תיירים'.

מדובר באיום שחייבים לקחת ברצינות, כיוון שמאחורי המעורבים עומדת מדינה בעלת כל היכולות להוציא אל הפועל את הנקמה המתוכננת. זהו מסר ברור למקבלי ההחלטות בישראל ובארה"ב. מבחינת האיראנים, במקרה של תקיפה אמריקאית – גם תיירים שלהם – יהפכו למטרה.

אבל, למרות כל הכתוב לעיל, עדיין אסור להסיק מהאירוע הזה את המסקנה שמפסיקים לטייל. כי כך הטרור משיג את מה שהוא רוצה להשיג ברגע. אולם, לדעתי אין מנוס לספקי התיירות מלכלול בחבילת התיירות שהם מציעים לתייר הישראלי גם מרכיבי אבטחה. הם מאוד לא אוהבים את זה, הם ממשיכים לטעון שהם מבינים רק בתיירות, אבל כמו שמספקים לתייר אוטובוס נקי ומדריך בקי בהיסטוריה של האטרקציות המקומיות, צריך גם את תשומות האבטחה.

אני לא מתכוון למאבטח על כל אוטובוס. ישנה דרך פשוטה הרבה יותר: צריך לקחת את מדריכי התיירות ולהעבירם השתלמות – כמו שעושים בנוגע להיסטוריה של ארץ היעד, כך גם השתלמות אבטחתית. הכוונה היא לא להפוך את המדריכים למאבטחי שב"כ, אבל אולי הם ילמדו לעשות סריקה באוטובוס לפני עליית הנוסעים. אולי הם יוכלו לשים לב לשינויים במקומות הביקור (הם הרי חוזרים על אותו מסלול פעמים רבות). אולי יוכלו להכווין את נהג האוטובוס לנסוע בדרכים שונות בכל פעם כדי לשבור שגרה.

אם נותני שירותי התיירות יוכלו לבוא יחדיו כקואליציה ויקבלו גם את תמיכת המדינה, לא תהיה להם בעיה להציב דרישות אבטחה אל מול תחנות המשטרה המקומיות בארצות היעד ולסכם על נוהלי אבטחה מקומיים מסודרים. צריך ליישם נוהל – כאשר מגיעות טיסות ישראליות, בעיקר בעונת התיירות, המשטרה המקומית מקצה כלב לחיפוש אחר חומרי נפץ, מתגברים את האבטחה – לא מדובר פה על מחירים בשמיים – זה לא עולה כל כך הרבה. ספקי התיירות ישלמו את הסכום המבוקש וזה בסופו של דבר ישתלם להם. לא אכנס לדיון מי אחראי על העלות. מדובר כאן ברמה העקרונית. אבל כמובן שאין סיכוי שחברות התיירות יתנדבו לספק את האבטחה הזאת – הצרכנים צריכים להכריח אותם.

נכון, במדינה שלנו, כמעט כל אחד יכול להיות מדריך תיירים, ואולי אחת המסקנות מהפיגוע בבולגריה היא שהגיע הזמן להסדיר את הנושא. להעביר את מדריכי התיירות קורסים גם בעזרה ראשונה וגם ללמד אותם כיצד מבחינים בסימנים מחשידים. אולי אפילו לוודא שישמרו בחיוג מהיר את מספר הטלפון של תחנת המשטרה המקומית. מדובר על סט נוהלים פשוט שישדרג את האבטחה ובעיקר ישבש את התכניות למי שינסה לפגוע במטרות ישראליות.

אולי אם יישמו כללים אלה, בפעם הבאה, מחבל לא יוכל להסתובב שעה באזור האוטובוסים בשדה התעופה ואיש לא ייגש לשאול למעשיו. אבל כל עוד אין הערכת איום ואין דרישה (גם מצד הצרכנים) להגברת האבטחה – זה לא יקרה.

***

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, הוא ראש המטה ללוחמה בטרור לשעבר. נוריאל שירת בצה"ל קרוב ל-30 שנה והיה בין היתר מח"ט "עודד", נספח זרוע היבשה בוושינגטון וראש חטיבת קשרי חוץ באגף המבצעים של המטכ"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית