עיני ה"חץ" מופנות לסוריה

מכ"ם מערכת ה"חץ" עקב אחר שיגור הטילים והרקטות של צבא סוריה והסוללות היו מוכנות לפעולה במקרה של סטייה במסלול השיגור לכיוון ישראל

עיני ה"חץ" מופנות לסוריה

שיגור שני טילי סקאד במסגרת התרגיל

המכ"ם של סוללות הטיל נגד טילים, ה"חץ", עקבו אתמול אחר השיגורים של טילי סקאד בסוריה במסגרת תרגיל צבאי גדול. המכ"ם קלט את השיגורים מיידית והסוללות היו מוכנות לשיגור טילי "חץ" למקרה שאחד הטילים יעשה מסלול שיסכן את שטח ישראל.

לראשונה מאז תחילת ההתקוממות של מתנגדי שלטון אסד, שיגרו אתמול כוחותיו של אסד טילים בליסטיים כנראה מדגם סקאד C ואולי גם מדגמי משנה אחרים. זאת, בנוסף לרקטות ארוכות המגיעות לטווחים של 200 עד 250 קילומטרים וטילי זילזל.

מהצילומים ששודרו בטלויזיה הסורית נראה שיגור של שני טילי סקאד בו זמנית, שיגור של רקטת 220 מ"מ, שיגור של רקטת זלזאל ושיגור של רקטה מדגם אמ-600 . זו הפעם הראשונה שהסורים משגרים טילים במסגרת התמרון הצבאי הנרחב שלהם שהחל בשבוע שעבר. על פי ההערכות, אסד הורה על פתיחתו של התמרון במטרה לעשות שרירים מול ראשי הקהילה הבינלאומית, שממשיכים כל העת לדון בהגברת הלחץ הדיפלומטי על סוריה.

בישראל מתייחסים לאיום טילי הקרקע- קרקע מסוריה כמשמעותי ביותר. בסיוע מימון איראני, הקימה סוריה מערך חדש ומתקדם לפיתוח וייצור של טילי קרקע-קרקע המיועדים לפגיעה מדויקת במטרות בישראל.

על פי מקורות זרים, סוריה הקימה בסיס לטילים בליסטיים ממנו ניתן לשגר מטחים של טילים כאלה לעבר ישראל. הקמת הבסיס היא חלק מהמאמץ הסורי לשפר את יכולת צבאה בתחום טילי הקרקע-קרקע. בידי סוריה כמות לא ידועה של טילי קרקע-קרקע מדגם סקאד סי ו-די. אלה סופקו לה על ידי קוריאה הצפונית. חלק מהטילים יוצרו בסוריה בסיוע של קוריאה הצפונית. הסורים כאמור השקיעו מאמץ בשיפור בטיל. הטיל הוא העתק כמעט מדויק של הטיל שפותח בברה"מ לשעבר ויש לו טווח של כ-700 ק"מ. השיפור מרוכז במנוע גדול יותר בו יש כמות גדולה יותר של דלק נוזלי. הגודל של המנוע המשופר לא יכול לשרוד כניסה לאטמוספרה אחרי שהוא יוצא ממנה בשלב הראשון של מעופו לעבר המטרה ולכן תוכנן הטיל כך שהמנוע נפרד מהגוף החודר אליו מחובר גם הראש הקרבי במשקל של כחצי טון.

לדברי מומחים לטיל מדגם סקאד-די יש טווח מירבי של כ-300 ק"מ ולכן סוריה תוכל לשגר אותו לעבר ישראל מעומק שטחה. לטיל דיוק של כקילומטר. לסוריה כמות גדולה של סאקד איי בעלי טוח של 180 ק"מ.יש לה גם סקאד בי בעלי טווח של 300 ק"מ. ברשות סוריה כמות גדולה מאוד של סקאד סי בעלי טווח של 550 ק"מ וסקאד די עם טווח של 300 ק"מ.

לסוריה גם כמות לא ידועה של ראשי קרב כימיים אותם ניתן להתקין על חלק מטילי הסקאד שברשותה. לארסנל הטילים של סוריה יש קשר ישיר למאגר הנשק הכימי שברשותה. מאז החלה מלחמת האזרחים יש חשש שמאגר זה ייפול בידי גורמים לא אחראיים ויועבר אל מחוץ לסוריה. לסוריה יש מאגרים של חומרי לחימה כימיים בתפזורת וגם כך מעריכים ,ראשי קרב לטילי הסקאד שלה שמלאים בחומרים כאלה.

את ראשי הקרב הכימיים מחלקים לשני סוגים עיקריים - רגילים המכילים חומר אחד, או הבינריים, המכילים שני חומרים, שערבובם יוצר את האפקט הקטלני. בסוג הראשון יש בדרך כלל גז מסוג VX גז זה ואחרים באותה קבוצה גורמים כוויות וקשיי נשימה קשים. הסוג השני, מכיל שני חומרים שערבובם יוצר ריאקציה כימית ואת האפקט הקטלני. הסוג הזה ממולא בדרך כלל בגז מסוג GF או סארין, שניהם קטלניים מאוד.

כדי שהראש הקרבי הכימי ישיג אפקט גדול ככל האפשר, צריך לגרום לכך שהוא יפזר את החומר המצוי בתוכו, בגובה של כמה מאות מטרים מעל הקרקע. לצורך כך מציידים אותו במתקן הרגיש לגובה מעל פני הקרקע. מתקן כזה ניתן לתכנת כך שהוא יפעיל מטען קטן של חומר נפץ , כאשר הטיל מצוי בגובה מסוים מעל הקרקע . הפיצוץ גורם ליצירת ענן של החומר הכימי ואז חלקיקי החומר מתפזרים על שטח גדול יחסית.

בעוד שהרכבת ראש קרבי כימי אינה הישג טכנולוגי גדול, איחסונו של ראש קרבי כזה ויותר מכך הפעלתו,דורשים מיומנות רבה. איחסון לא נכון יכול לגרום לאסונות בבסיסים בהם מאוחסנים הראשים הקרביים. חלקם של החומרים הכימיים הם בעלי תכונות מאכלות מתכת , מה שפוגע מהר יחסית באטימות המיכלים בהם הם נמצאים בתוך הראש הקרבי. גם הפעלה של ראש קרבי כזה דורשת מיומנות. הרכבתו על הטיל והכנתו לשיגור קובעים במידה רבה את התוצאות.

לפי מידע מודיעיני סוריה מחזיקה גם מאגר של חומרי לחימה ביולוגיים.

**

באיסוף המידע סייע טל עינבר