בדרך לעימות בצפון

התחרות הגדולה והבלתי הגיונית בין תעשיות ביטחוניות ישראליות, הפספוס של דוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל, הסנקציות הלא אפקטיביות על סוריה, והמערכה הבאה מול חיזבאללה. פתוחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב- 12:00

בדרך לעימות בצפון

מחר תפתח בנמל התעופה פרנבורו באנגליה התערוכה האווירית הבינלאומית. התעשיות הביטחוניות הישראליות משתתפות בתערוכה באופן צנוע יחסית, אבל הרבה נציגים מחיילות זרים יפגשו עם נציגי התעשיות שיהיו בתערוכה בביתנים מיוחדים.

למרות התחרות הגדולה כמעט בכל תחום, ישראל מציעה לצבאות פתרונות ייחודיים המבוססים על ניסיון מבצעי אדיר. עסקות לא נחתמות בתערוכות בינלאומיות כאלה אבל בהן נזרעים הזרעים שעשויים להביא מאוחר יותר עסקות גדולות.

גם בתערוכה הזו תבלוט העובדה התמוהה של התחרות הגדלה והבלתי הגיונית בין תעשיות ביטחוניות ישראליות שמפתחות ומייצרות את אותן מערכות תוך תחרות פרועה. גם הפעם תבלוט העובדה שמשרד הביטחון לא נוקף אצבע כדי לשנות את המצב הזה. הכי קל זה לומר שיש תחרות חופשית וככה זה צריך להיות. אז זה לא מדויק כי בעולם זה נעשה אחרת וישראל מתחילה להיפגע מ"ממלחמות היהודים" בתחום התעשייה הביטחונית. עוד נושא לא מטופל שמצטרף לרשימה ארוכה של נושאים כאלה.

ה"סופר טנקר" הבא 

דוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל עורר מהומה לא קטנה ודרישות לעריפת ראשים. בינתיים, ראשים לא התגלגלו וכנראה גם לא יתגלגלו אבל את העיקר שכחו. גם כיום אין בישראל מערכת חירום לאומית אחודה. גם כיום כל גוף חירום פועל כאילו בחלל ריק. יש אמנם ניסיונות לשפר את המצב אבל זה לא זה. מישהו צריך לקבל החלטות ומהר אבל זה לא נעשה. היו עסוקים בדוח ובאנשים שהוזכרו בו אבל שכחו כמו תמיד את העיקר.

אני לא רוצה לומר בעתיד "אמרתי לכם". אני לא רוצה להיות זה שיספר לכולם שהוא התריע ואיש לא שמע.

הנושא הזה מספיק חשוב כדי שראש הממשלה ושר הביטחון יקדישו לו דיון מיוחד שבסיומו תתקבלנה החלטות שגם תבוצענה. רוב החלטות הממשלה לא מיושמות. כנסו לאתר הממשלה ובחרו כמה החלטות. תראו בעצמכם כמה המצב עגום. כאן מדובר בחיי אדם אבל נראה שלאיש לא איכפת. בפעם הבאה יזעיקו לכאן "סופר טנקר" יחצני אחר שתרומתו תהיה בדיוק כמו של זה שהוזנק לארץ בשלבים הסופיים של השריפה בכרמל.

סנקציות עוזרות רק לפוליטיקאים

חברות איטלקיות מכרו ציוד צבאי למשטרו של אסד למרות הסנקציות הבינלאומיות. מי שבעניינים לא חיכה לדעת את העובדות. כל שירות מודיעין בסיסי יודע על העברות של ציוד צבאי ממדינה למדינה. אז מה הבעיה? הבעיה היא שסנקציות הן סיסמה ריקה מתוכן. מה הבעיה שלנו? סוריה היא לא הבעיה. הבעיה שלנו מתמקדת כיום באיראן. גם על מדינה זו הוטלו סנקציות. לכאורה כאלה משתקות, מרתיעות. בולשיט. הסנקציות יוצרות אמנם בעיה למדינה שעליה הטילו אותן אבל בפועל יש אלף דרכים לעקוף אותן, בעיקר כאלה שקשורות לספקים פרטיים בהרבה מדינות. איראן רוצה מערכת מסוימת. חברה שמייצרת את המערכת רוצה למכור. יופי. אז המערכת תשוט בספינת משא למדינה שלישית ומשם תועבר באנייה העמוסה תפוחים לנמל איראני. אין דרך רצינית לעצור את ההעברות האלה ולכן שום סנקציה לא תעצור את הצנטריפוגות האיראניות המעשירות אורניום בדרך לפצצה.

סנקציות זה טוב בשביל פוליטיקאים מפלסטיק שרק רוצים להתהדר בהישגים לכאורה ולא ממש להתמודד עם בעיה. זה בדיוק מה שקורה כעת.

המערכה הבאה מול חיזבאללה

סוף סוף נפל האסימון. גורמים בכירים בצה"ל הבהירו בשבוע שעבר כי אם תהיה מלחמה נוספת עם חיזבאללה המענה של צהל "יהיה חזק ואלים" ויהיה כרוך בהרס של כפרים לבנוניים. סוף סוף השתחררו בצה"ל מהחשש להכות בכפרים שהם למעשה בסיסים של החיזבאללה. החשש הזה עלה בקורבנות במלחמה האחרונה בלבנון. הרצון אז לעשות מלחמה "כירורגית" עלה בקורבנות.

אם בשלבים הראשונים של סבב חדש בלבנון, וסבב כזה הוא רק שאלה של זמן, יפגע צה"ל קשה באמצעות תותחים, רקטות ופצצות מהאוויר, בכפרים בהם נבנו עשרות בונקרים שהם גם מחסני תחמושת וגם נקודות שיגור של רקטות, מישהו שם יעשה חשבון מחודש.

כל דרום לבנון היא בסיס של החיזבאללה. מי שגר בבסיס צבאי אין לו חסינות. הבסיס כולו הוא מטרה לגיטימית לכל מערכת נשק שיש לצד השני. הסבב הבא בלבנון כאמור הוא רק שאלה של זמן. אם התגובה הישראלית תהיה באמת קשה, כואבת ומיידית, זה יציל הרבה חיילים. ההסתערות של חיילי רגלים על כפרים שהם יעדים מבוצרים היא מיותרת לגמרי. צה"ל הרי לא רוצה לכבוש את השטח אלא רק למנוע שיגורים. את זה ניתן לעשות מרחוק. אגב את זה ניתן לעשות גם בעזה וזה לא נעשה במידה הדרושה. תושבי הדרום משלמים את המחיר במשך שנים רבות.

>>> איסוף מודיעין בגבול לבנון

בסיסי צה"ל פרוצים

כמה מקרים אחרונים של גנבות מבסיסי צה"ל הפנו שוב את תשומת הלב (לרגע) לבעיה קשה - הרבה בסיסים של צה"ל ממש פרוצים, ממתינים שמישהו יבוא לגנוב מתוכם. הבעיה ידועה אבל מעט מדי נעשה כדי לטפל בה. ושלא יספרו לי שקשה לטפל בה. הכול עניין של סדרי עדיפויות. אבל כמו בהרבה תחומים אחרים גם כאן סדר העדיפות משובש. מדובר בגניבת מתכות, בגניבת ציוד אבל גם בגניבת נשק ותחמושת. לא מתקבל על הדעת שזה קורה ובממדים כאלה. כתבתי לא פעם על הקלות הבלתי הגיונית שבה ניתן להיכנס לכמה מבסיסי צה"ל. כתבתי. אף אחד לא מתרגש עד שיקרה אסון וזו רק שאלה של זמן.

***
לכל הטורים של אריה אגוזי

You might be interested also