בלבול לא מקרי

בלבול לא מקרי

אסור לזלזל באיראנים, אבל אין בכלל ספק שהדימיון שלהם עובד שעות נוספות כאשר הם מנסים לשכנע את ישראל שהם משיגים עליונות צבאית. כך קרה לפני מספר ימים כאשר דובר משמרות המהפכה הודיע כי לאיראן יהיה בקרוב טיל שיוכל להשמיד את מערכת "כיפת ברזל".

משהו לא ברור כאן - שכן האיראנים דיברו על טיל עם טווח של 300 ק"מ. "כיפת ברזל" מיועדת כידוע נגד רקטות בעלות טווח של כמה עשרות ק"מ בלבד. האיראנים בילבלו בכוונה או שלא כמה עובדות. הם כנראה מפתחים טיל נגד מכ"ם. טילים כאלה אינם חדשים. מדובר במערכות נשק שמתבייתות על קרינה המכ"ם של מערכת הגנה כמו סוללת טילי קרקע-אויר ומשמידות אותה. אבל האיראנים כאמור דיברו על טיל בעל טווח של 300 ק"מ אז יש כאן בלבול מכוון או מקרי.

כאמור אסור לזלזל בהודעות האיראניות על הישגים של תעשיית הנשק שלהם אבל אין ספק שבחלק גדול מהמקרים, מדובר בהודעות סרק שיש בהן במקרה הטוב גרעין קטן של אמת. בשנים האחרונות הודיעו האיראנים על פיתוח מטוס קרב ועל פיתוח צוללות גרעיניות אם לשפוט לפי העובדות שמתייחסות להודעה על פיתוח מטוס קרב הרי שמדובר בבדיחה גרועה.

האיראנים לקחו מטוס אפ-5 אמריקני ישן ביצעו בו כמה שינויי מבנה והודיעו על פיתוח ותחילת ייצור של מטוס קרב. גם ההודעה שלהם על פיתוח צוללות גרעיניות התקבלה בחיוך מאוד מסוים של המומחים. אבל כאשר מדינה משקיעה סכומי עתק בפיתוח מערכות נשק, כאשר היא מגייסת מאות מדענים שהם "שכירי חרב" שעבדו בעבר בתכניות פיתוח צבאיות של ברה"מ, סין וקוריאה הצפונית יש לצפות שמשהו יצא בסופו של דבר גם אם לא בדיוק לפי ההודעות של דוברי משמרות המהפיכה.

אבל האזכור של "טיל שיועל להשמיד את כיפת ברזל" אינו מקרי. האיראנים מתוסכלים וכועסים. הם מספקים לחמאס בעזה במישרין או בעקיפין ידע וחומרים לבניית רקטות ופתאום יש לישראל מערכת שמיירטת אותן. אז דבר אחד ברור - הם מנסים להראות לחברים בעזה כי לא לעולם חוסן וכי מערכת ההגנה מפני רקטות שישראל פיתחה לא תהיה יעילה לאורך זמן.

אבל כאמור, למרות הסיפורים , הדמיון, ההגזמות יש לאיראן יכולת לייצר מערכות נשק גם אם לא תמיד מתוחכמות וחמור מכך יש להם ציר אספקה קבוע מטהרן לעזה.