"מערכות הפיקוד והשליטה עוברות מהפכה"

"אין יותר מפות עם טושים וזה שינוי מהותי", אמר תא"ל (מיל') משה (צ'יקו) תמיר בכנס מערכות משובצות מחשב במגזר הביטחוני, המתקיים ביוזמת ישראל דיפנס. "תשתית התקשורת הופכת להיות קריטית לפיקוד", הוא הוסיף
תא"ל (מיל') משה (צ'יקו) תמיר בכנס (צילום: coming up)

"המהפכה הכי חשובה היום היא זו של הפיקוד ושליטה”, כך אמר תא"ל (מיל') משה (צ'יקו) תמיר, מנכ"ל חברת גילת לוויינים, בכנס Defense Embedded Systems Conference (מערכות משובצות מחשב במגזר הביטחוני), המתקיים ביוזמת ישראל דיפנס. "השינוי שחל במערכות פיקוד ושליטה הוא שינוי אדיר. צריך ללכת יד ביד עם המשתמש. בארץ קצת פיספסנו את זה", הוא מוסיף.

בהרצאה פומבית נדירה, אמר תמיר כי "הרוחב של שדות הקרב השתנה. הטווחים גדלו והקרבות הפכו להיות פחות בקווים פנימיים ועברו למתאר לחימה בקווים חיצוניים. גם אנחנו בצה"ל חושבים על קווים חיצוניים וזה שינוי ביכולת הפעלת האש שנמדדת היום במידת הדיוק והנזק. זו הפעלה מסובכת של המון מטרות שצריך לסנן אותו ולתקוף את הדברים הנכונים. "המפקד יכול במבט קטן על המסך לראות איפה נמצאים הכוחות. הוא כבר לא צריך מפה. אבל בשביל זה הוא צריך תקשורת רציפה ואמינה. אנחנו מסוגלים להעביר תקשורת לווינית ברמת חטיבה. בשלב הבא הוא להגיע לרמת המ"פ.

מהצד של המשתמש, אומר תמיר, הבעיה היא שיש לך מעט מידע לאן אתה הולך. "אנחנו עוברים למצב בו יש הרבה מידע והסינון הופך להיות קריטי. במלחמת הלבנון השניה הסתכלו בוידאו וזה נותן לך מידע שאתה לא רואה מהקו הקידמי. ואם המידע לא רלוונטי ולא ממוקד הוא עושה יותר בעיות מתועלת”.

אם בעבר מערך הפיקוד והשליטה התבסס על פקודות שעברו ברשת רדיו ותורגמו לתמונה שמשרטטים על מפה, היום אתה רואה הכל על מפה ממוחשבת. "אוגדת עזה הייתה הראשונה לאמץ מערכת פיקוד ושליטה מבוססת רשת. אבל אם מישהו מתנתק לך מהרשת, זה יכול להביא לאסונות. ולכן תשתית התקשורת הופכת להיות קריטית לפיקוד. המהפכה הזו בפיקוד ושליטה מחייבת תקשורת אמינה ב-200 אחוז".

בשנים האחרונות עוברים למערכת פיקוד שבה תמונת מצב משותפת לכל המפקדים בשדה הקרב. "אין יותר מפות עם טושים וזה שינוי מהותי. אחת המערכות הכי מפותחות בתחום הזה היא של האמריקאים בשם WIN-T, זו עדיין מערכת סטטית ללא יכולת תמרון. אבל בפאזה השנייה הרשת תוכל לנוע עם הכוחות לכל מקום שהם זזים בעולם. זו כרגע התוכנית היחידה בעולם שמעבירה יכולת מלאה של פיקוד ושליטה. לצערי תוכנית צי"ד, למרות הצד התוכנתי, לא מספקת צד תקשורת חזק שמסוגל לעמוד ביכולת תמרון".

תמיר הוסיף ואמר כי טכנולוגיות סלולאריות לא מספקות מענה כיום. "אתה צריך שהאנטנות יזוזו עם הכוחות. בסלולר אתה צריך הרבה מאד תאים קטנים. צה"ל היום, בתוכנית צי"ד מתכנן תקשורת לווינית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית