דור חדש ל"טפט הבליסטי"

חברת "אחידטקס" מפתחת בימים אלה דגם משופר של הטפס למיגון קירות ותקרות מפני פגיעת רקטות שמותקן במקומות שונים בעולם וגם במתקנים אסטרטגיים בישראל
קיר מצופה ב"טפט הבליסטי" (צילום: אחידטקס)

ה"טפט הבליסטי" כבר הותקן בפנטגון, במבנים של המוסד, בבתי הזיקוק ובמקומות נוספים רבים אחרים, אולם בפיקוד העורף עדיין בוחנים את החומר שיכול לסייע בהתגוננות נגד הדף של רקטות וטילים.

ה"טפט הבליסטי" פותח על ידי חברת "אחידטקס" מעט אחרי מלחמת המפרץ הראשונה וכיום עובדים בחברה על "דור חדש" של יריעות הבד המיוחדות שמשלבות את החומר "אראמיד" הידוע יותר בשמו המסחרי "קבלר" יחד עם כותנה, שבאה להגן על החומר הסינטטי מפני אור ולחות.

את הטפט מתקינים בתוך החדר על הקירות והתקרה בדיוק כפי שמתיקנים טפט דקורטיבי רק עם שיטות חיבור מיוחדות. הוא פועל למעשה כמו מעטפת וסופג את גלי ההדף שנוצרים בשעת פיצוץ חיצוני. עלות ההתקנה זולה יחסית, כ-750 שקלים למטר רבוע.

כאשר קיר של מבנה נפגע מפיצוץ ישיר או מגל הדף, הוא מתחיל לקרוס פנימה. הטפט מסייע במניעת הקריסה פנימה ומגן על כל מי שמצוי באותה שעה בחדר או במבנה מקריסה וגם מחלקי קיר ורסיסים.

בחברה מספרים כי הטפט מסוגל לתת הגנה מפני פיצוצים חזקים מאוד והדבר הוכח בשורה ארוכה של ניסיונות עם מטעני נפץ מסוגים שונים.

בעולם התרשמו מהמוצר הישראלי והוא מותקן כאמור בכמה חלקים של הפנטגון, בחוות גז בטורקיה ועוד, אולם בישראל עדיין בוחנים אותו. עם זאת, הטפט גם מותקן כבר בכמה גני ילדים בעוטף עזה.

לדברי אורי ניסני מנכ"ל קבוצת DFNS הבעלים של חברת "אחידטקס" אומר כי הטפט יכול להוות תחליף יעיל לאלפי בתים ישנים בהם אין ממדים ."אנחנו מיצרים כיום את הדור החדש של החומר שיש לו תכנות טובות עוד יותר ואנחנו מנסים להביא לכך שיעשו בו שימוש ליצירת מרחבים מוגנים בבתים בהם לדיירים אין אזור מוגן".

ניסני אומר עוד כי העובדה שהחומר קל יחסית מאפשרת להתקין אותו גם במבנים ישנים עליהם לא ניתן להעמיס משקלים כבדים ותקרות דקות ולא עמידות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית