"האסלאם הוא הפיתרון"

אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי סבור כי מורסי ישמור בשלב ראשון על המסגרת של הסכם השלום אולם הוא ירוקן אותה מכל תוכן, וגם לתמיכה המצרית הצפויה במהלכים אנטי ישראלים תהיה השפעה שלילית. מאמר מיוחד ביום שאחרי בחירת האחים המוסלמים לנשיאות מצרים
הנשיא הנבחר מוחמד מוריסי

ניצחון האחים המוסלמים במצרים ובמוקדים נוספים בעולם המוסלמי מבטא את יתרונה של האבולוציה על פני הרבולוציה. המהפכה של צעירי כיכר תחריר ב"אביב הערבי" סללה את הדרך לקיץ של ניצחון אסלאמי. במהפכות ה"אביב הערבי" הודגש האופי החילוני של תנועות המחאה הערביות אשר דרשו צדק, שוויון וחופש, ערכים שאיתם מזוהה החברה המערבית החופשית והדמוקרטית. תנועות המחאה הובילו לנפילת המשטרים שנתפסו בעיניהם כמשטרים מדכאים ומושחתים אולם המהפכה (הרבולוציה) לא ידעה להגדיר את מטרותיה ולהתוות את האלטרנטיבה.

התנועות האסלאמיות לא נכחו בחזית המאבק בין תנועות המחאה למשטרים החילוניים, בכיכרות במצרים, בתוניס, בלוב ובמוקדים נוספים במזה"ת. התנועות האסלאמיות למודות הניסיון שדוכאו ונרדפו במשך עשרות שנים על ידי המשטרים החילוניים בעולם הערבי בנו את כוחן בתהליך אבולוציוני ממושך והמתינו בסבלנות שמלאכתן תעשה בידי אחרים.

ניצחון תנועת האחים המוסלמים בבחירות לפרלמנט המצרי ובחירתו של מוחמד מורסי, נציג התנועה לנשיא מצרים, מהווים נקודת מפנה לא רק בהיסטוריה המודרנית של מצרים אלא גם נקודת מפנה היסטורית עבור העולם המוסלמי כולו.

למרות הצלחותיה, לתנועת האחים המוסלמים צפויים עוד מאבקים קשים כנגד ראשי הצבא אשר ינסו לשמר את כוחם והשפעתם וגורמי הכוח החילוניים שינסו להיאבק על אופייה וצביונה של מצרים בעידן החדש. נראה כי תנועת האחים המוסלמים הופתעה בעצמה מהמהירות בה הגיעה לעמדות הכוח ותשאף תחילה לייצב את מעמדה והישגיה באמצעות הבנות עם גורמי הכוח האחרים במדינה ובעיקר עם ראשי הצבא.

לנשיא החדש של מצרים לא יהיו 100 ימי חסד והוא יידרש תוך זמן קצר להוכיח לאלה שבחרו בו וגם למתנגדיו שאכן "האסלאם הוא הפיתרון". על מנת לעמוד באתגר של הספקת צרכיה של אוכלוסיה בת למעלה מ- 80 מיליון נפש עם אבטלה גואה וכלכלה מתרסקת לא תהיה למורסי ברירה אלא למתן לפחות לעת עתה את עמדותיו ולהציג עמדות פרגמטיות שיאפשרו לו לזכות בתמיכת המערב.

מצרים תחת הנהגת האחים המוסלמים תשאף לחזור למעמדה כמובילת העולם הערבי והמוסלמי אולם הפעם תחת דגלו של האסלאם. הצלחת תנועת האחים המוסלמים אינה מוגבלת לגבולותיה של מצרים והיא מהווה מקור עידוד והשראה לשלוחות הארגון ב- 70 מדינות ולארגונים אסלאמיים רדיקלים נוספים.

מנגד ניצחון האחים המוסלמים במצרים מהווה מקור לדאגה במוקדים בהם נתונים המשטרים בהתמודדות עם הגורמים האסלאמיים הסונים. המשטר ההאשמי בירדן והרשות הפלסטינית הם שניים מהמוקדים אשר מצויים בהתמודדות ממושכת עם האסלאם הרדיקלי ובמציאות החדשה המתהווה באזור יהיו מאוימים יותר מבעבר.

מפת המזה"ת משתנה במהירות כאשר ה"ציר הרדיקלי" בהובלת איראן נאבק על הישרדותו של אחד ממרכיביו המרכזיים – משטר אסד בסוריה ומולו גובר כוחה של תורכיה האסלאמית ותנועת האחים המוסלמים שנוטלת את עמדות ההובלה במדינות מוסלמיות סוניות (מצרים, תוניס, מרוקו, החמאס ברש"פ, סודן ועוד). במזה"ת החדש המשטרים הפרגמאטיים הולכים ונדחקים מעמדות הכוח ואת מקומם תופסים משטרים אסלאמיים מסוגים שונים.

במקביל למיצובה החדש של תנועת האחים המוסלמים כגורם כוח מרכזי בזירה המצרית והאסלאמית, צוברות כוח גם תנועות אסלאמיות קיצוניות יותר דוגמת התנועות הסלפיות, ארגון אל קאעידה ויתר ארגוני הג'יהאד העולמי אשר בהשוואה אליהן מצטיירת תנועת האחים המוסלמים כאופציה פרגמטית ושפויה. בהקשר זה יש לציין כי הן תנועת האחים המוסלמים והן ארגון אל קאעידה (אימן אלט'ואהירי) מונהגים ע"י מנהיגים מצריים.

למדינת ישראל אין יכולת להשפיע על תהליכים אלה ולא נותר לה אלא לעקוב אחריהם בדאגה ולגבש מדיניות כיצד להתמודד עם המציאות המשתנה. בעקבות נצחונו של מוחמד מורסי , ישראל הודיעה כי היא מכבדת את בחירתו הדמוקרטית של העם המצרי והדגישה את החשיבות האסטרטגית להמשך קיום השלום בין שתי המדינות, אולם אין ספק שיחסי ישראל – מצרים בעידן שלטון האחים המוסלמים לא יהיו דומים לאלה שהכרנו בעבר.

נראה כי מורסי ישמור לעת עתה על המסגרת של הסכם השלום אולם ירוקן אותה מכול תוכן, והתמיכה המצרית במהלכים אנטי ישראלים בעיקר בזירת ההתמודדות של ישראל מול החמאס תהפוך למרכיב מרכזי ובעל שפעה שלילית על יחסי שתי המדינות.

מזה"ת של תנועות אסלאמיות דומיננטיות שעלו לשלטון בבחירות דמוקרטיות ומקובלות ע"י הקהילה הבינ"ל, הוא מזה"ת חדש המציב אתגרים קשים ביותר לישראל.

על ישראל לעשות את מירב המאמצים על מנת לנסות ולשמר את הסכם השלום עם מצרים, אולם על מדינת ישראל לזכור כי נשיאה החדש של מצרים מייצג תנועה אשר חרתה על דגלה את השנאה והעוינות למדינת ישראל. לפיכך נדרשת ישראל למדיניות זהירה של "כבדהו וחשדהו" ולהיערך גם למצבים בהם "מדרום תפתח הרעה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית