פיתוח ישראלי: בייביסיטר אלקטרוני לחיות מחמד

שני סטודנטים מהמחלקה להנדסת אלקטרוניקה ב"שנקר הנדסה" פיתחו במסגרת פרוייקט הגמר שלהם מערכת מהפכנית – "בייביסיטר אלקטרוני" שיטפל בכלבים וחתולים כאשר בעליהם אינם בבית
בתמונה: דיספנסר חכם (צילום: יח"צ)

מערכת טכנולוגית חדשנית שתתפקד כבייביסטר אלקטרוני לחיות מחמד פותחה על ידי שני סטודנטים, מור הונדרט ועדי בן עמי, כפרוייקט הגמר שלהם בלימודי הנדסת אלקטרוניקה לתואר ראשון ב"שנקר הנדסה". המערכת, הראשונה מסוגה, כוללת "דלת חכמה" המאפשרת את יציאת הכלב או החתול לחצר לצורך טיול ועשיית צרכים, "דיספנסר חכם" האחראי על אספקת מים ומזון לחיית המחמד, משדר המותקן על קולר הכלב ומערכות פיקוח ובקרה המאפשרות לבעל חיית המחמד לעקוב ולפקח אחרי תנועת חיית המחמד מרחוק.

ה"דלת החכמה" שפיתחו הונדרט ובן עמי, בהנחייתו של המרצה יורם מזור, היא דלת כפולה שבתוכה מותקנת מערכת אלקטרונית חכמה. בתוך הדלת פתח סמוי המתאים למידותיהם של כלבים וחתולים, שנאטם בדלת פנימית, הנפתחת בעזרת מנוע חשמלי פנימי ומסילה שמרימה ומורידה את הדלת לפתיחה או סגירה מלאה, ובכך מונעת אפשרות לפריצה. את מערכת "דלת הכלב החכמה" ניתן יהיה להתקין בתוך דלת קיימת או לרכוש כדלת מלאה להתקנה.

המערכת מופעלת באמצעות משדר RF נייד, המותקן על קולר חיית המחמד, ופותחת או סוגרת את הדלת בהתקרבות חיית המחמד לדלת כדי לאפשר כניסה לבית או יציאה ממנו. בקרי אינפרא אדום המותקנים בשני צידי הדלת מאותתים למערכת החכמה מאיזה צד של הדלת נמצאת חיית המחמד, וכך מאפשרים לבעלי חיית המחמד לקבל מרחוק מידע על תנועת חיית המחמד – מתי נפתחה הדלת לאחרונה, והאם חיית המחמד נמצאת כרגע בתוך הבית או מחוצה לו.

מערכת ההאכלה וההשקייה של ה"בייביסיטר החכם" מורכבת מדיספנסרים חכמים, המחולקים למנות אוכל ושתייה הנקבעות מראש על ידי בעלי חיית המחמד, ומשחררים מנות אוכל ושתייה קבועות לתוך קערות בלוחות הזמנים שנקבעו על ידי המפעיל. המערכת אף מתוכננת להבחין בהיעדר הקערות במיקומן, ובמקרה כזה להימנע משחרור מנות כדי להימנע מיצירת לכלוך.

"מדובר בפיתוח חדשני מרכיבים נפוצים כמו ערכות FPGA ומשדרי RF, שנותן פיתרון כולל לסיטואציה הבעייתית של בעלי חיות מחמד הנעדרים מהבית תקופות ארוכות או קצרות" מסביר ד"ר עופר שוורצגלס, ראש המחלקה להנדסת אלקטרוניקה בפקולטה להנדסה בשנקר. "מדובר בעבודת גמר חדשנית של סטודנטים שבעזרת חשיבה חדשנית ורכיבים פשוטים יצרו מערכת חכמה שניתן כבר מחר להעביר אותה לייצור מסחרי והפצה המונית, שיכולה להקל משמעותית את חייהם של בעלי חיות המחמד."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית