אוזניים לכותל

"האח הגדול" רואה כמעט הכל וכעת הוא יכול גם לשמוע. ברחבי העולם מתקינים מצלמות מעקב המסוגלות לספק אודיו
אבטחה מקסימלית בשדה התעופה (צילום: Dreamstime)

אתם הולכים לקנות נעליים, מתדלקים בתחנת דלק, או עומדים בתור לבידוק בנמל תעופה. מישהו רואה אתכם ומצלם אתכם. כל התנועות שלכם נשמרות במערכות מחשב מיוחדות.

גם כאשר אתם מקבלים שירות כאן ובכל מקום בעולם, גדל הסיכוי שאתם מצויים תחת מעקב מתמיד. זה התחיל כאמצעי למניעת טרור ופשע חמור ונמשך כאמצעי למניעת גנבות בבתי עסק וכאמצעי לשיפור שיטות השיווק. אלפי עיניים ואוזניים אלקטרוניות עוקבות אחריכם והן נעשות חדות מחודש לחודש.

ה"אח הגדול" רואה כמעט הכל, כמעט בכל מצב, ועכשיו הוא גם שומע. לא תמיד אנחנו יודעים שהוא מפנה אלינו אחת מעיניו או אוזניו האלקטרוניות, אבל הוא עושה זאת כי המחשב אליו הן מחוברות, מורה להן לעשות זאת. לעיניים המוכרות כל כך הצטרפו באחרונה יותר ויותר "אוזניים" - מיקרופונים רגישים.

היכן עובר הגבול בין מניעת פשעים, ביטחון המולדת ואיסוף מידע מודיעיני לצרכים צבאיים? יש רבים שאומרים כי מתקרב הרגע שבו גופי המודיעין יעקבו אחרינו כמעט ברציפות. האם בשם ביטחון המדינה הולכת הפרטיות שלנו להיעלם?

טראומה אמריקאית

כמו בהרבה תחומים, המפנה נוצר אחרי התקפת הטרור של ה-11 בספטמבר בארצות הברית. זו נתנה לממשל האמריקני הצדקה לפגוע בפרטיות ומדינות רבות הלכו בעקבות "הדוד סאם".

על רקע המציאות שנוצרה אחרי הפיגוע הטראומטי בניו יורק, הוקמו ומוקמות בעולם מערכות העוקבות אחרי כל דבר שזז. ערים שלמות מרושתות באלפי מצלמות. בנייני ציבור מלאים בהן, שלא לדבר על נמלי תעופה. הן מצלמות יומם ולילה, גם בחשיכה והכל נאגר, מקוטלג ומוכן לשליפה מהירה.

עכשיו, התחילו להצמיד למצלמות גם מיקרופונים רגישים. משטרת העיר שיקגו התקינה כבר 40 מערכות האזנה כאלה ברחובות העיר. המיקרופונים כוונו כך שהם יכולים לקלוט ולזהות קול של יריה ממרחק של שני רחובות. גם לוס אנג'לס בדרך להתקנת מיקרופונים.

משטרת העיר מתכננת בשלב ראשון התקנה של 30 מערכות האזנה ברחובות העיר. בטיחואנה שבמקסיקו התקינו כבר 400 מערכות האזנה כאלו. סאן פרנסיסקו, ניו אורלינס ואטלנטה הן ככל הנראה הבאות בתור.

מפקדי משטרת שיקגו מאמינים בטכנולוגיה. בשנים האחרונות ירד מספר מעשי הרצח בעיר לנקודה הנמוכה ביותר מזה שנים רבות. מפקדי משטרת העיר אומרים כי התקנת מצלמות המעקב ברחבי שיקגו סייעה להשיג את התוצאה הזו על ידי כך שהשוטרים החרימו בעזרתם לא פחות מ-12 אלף אקדחים שהוחזקו ללא רשיון.

כמה חברות מפתחות כיום מערכות של מיקרופונים שיוצמדו גם למערכות הצילום המתעדות, למשל, את מי שמושך כסף בכספומטים. מערכת כזו תאזין למה שנאמר על ידי המושך למי שעומד לידו או למי שהוא משוחח אתו בטלפון נייד. הבנקים טוענים כי זה יסייע למנוע שימוש לא חוקי בכרטיסי אשראי. אבל מי שידבר באותו זמן למשל עם אשתו על נושא משפחתי עדין יוקלט.

חברת נייס הישראלית היתה חלוצה עולמית בפיתוח מערכות המסוגלות להקליט מספר רב של מצלמות במעגל סגור, אבל חשוב מכך גם מאפשרות שליפה מהירה של הצילומים לצורך שימושים רבים. החברה גם מספקת מערכות המזהות ארועים מתפתחים ומפנה לעברם אנשי ביטחון.

החברה לא מתייחסת לשוק החדש של מעקב קולי אבל ידוע כי לקוחות קיימים וחדשים פנו לחברה בבקשה לשדרג מערכות קיימות ולהוסיף להן הקלטת קול. גם חברת ESC BAZ פיתחה מצלמה עם מערכת הקלטה לשימושים צבאיים ואזרחיים.

"בשנים האחרונות", מסביר מומחה בתחום, "השתכללו המיקרופונים והם יכולים לבודד שיחה מתוך רעשי רקע. מיקרופונים מאפשרים כיום לבצע את ההקלטה גם בתנאים קשים". כדי שניתן יהיה לעשות שימוש בהקלטות האודיו צריך יהיה לעשות שימוש במערכות דומות לאלה שפיתחה חברת "נייס" הישראלית. אלו מאפשרות לשלוף הקלטה על פי ציר זמן מדויק, וגם להצליבה עם הקלטות אחרות.

***
פורסם בגיליון השמיני של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית