משל לאסון המוני שעלול להתרחש

דו"ח המבקר בעקבות אסון הכרמל קובע: רשלנות גדולה וגרירת רגליים
השריפה בכרמל (צילום: AP)

מדינת ישראל נמצאת כל העת תחת איום של טילים מצפון ומדרום שעלולים לגרום להרס ולתבערה בשטח, רק לפני מספר ימים פורסם באתר זה על כך שגם הקיץ ארגון אל-קעאידה קורא לפעיליו ולתומכיו לבצע פיגועים בצורת הצתת שריפות, ועתה קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח שהוא מפרסם היום לגבי אסון השרפה בכרמל כי: "הסכנה הייתה כתובה על הקיר וכי במחדל השריפה הייתה רשלנות גדולה וגרירת רגליים". בדוח חריף במיוחד קובע המבקר כי "אי אפשר לעבור לסדר היום על המחדלים שהיו כאן ויש לתקנם באופן מידי".  

בין היתר, מצא המבקר כי היה מחסור חמור בחומרים מעכבי בעירה, 20 טון בלבד במקום 250 טון ומלאי חירום של 200 טון הנדרשים, ומתייחס גם לליקויים גדולים בתפקוד המשטרה והעברת המידע בין גופי הסיוע וההצלה השונים.

על פי המבקר מדובר ב"אחד הדו"חות הקשים שיצאו ממשרד המבקר ב-7 השנים האחרונות" וכי הייתה כאן "ההיערכות בלתי הולמת לאירוע חירום מסוג זה עד כדי עצימת עיניים מהסכנה". בדוח קובע לינדנשטראוס כי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ נושאים באחריות מיוחדת למחדלים החמורים וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' נושאים באחריות כוללת.

לדברי המבקר, שר הפנים ישי, פעל אמנם בנסיון להגדיל את מצבת כוח האדם ואת מערך הציוד בשירות הכבאות, אך לא דאג למידת כשירותו המבצעית של המערך ובכלל זה מוכנות לאירועים חריגים, הכשרות, אימונים ותרגילים של כוחות הכיבוי. בעניין שר האוצר שטייניץ, קובע המבקר כי מתוקף תפקידו כשר בכיר בממשלה היה עליו למצוא דרכים לפתרון הבעיה ולאתר מקורות אפשריים להשלמת החוסרים.

לינדנשטראוס מצביע על מחדל שנמשך עשרות שנים בסוגיית מערך הכיבוי בישראל, דבר שגורם לנזק מהותי למוכנות המבצעית של המערך ומציב סיכון ממשי לאסון המוני לחיי אדם ולרכוש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית