משחקי מלחמה

בתערוכת E3 התברר סופית כי משחקי מחשב פופולאריים המדמים סביבת מלחמה מושכים אליהם גם קציני צבא בדימוס. אביב פרנקל חזר לדווח
תמונה ממשחק Black Ops II

משחקי המלחמה הם הלהיט הגדול של תערוכת המשחקים E3 שהתקיימה בחודש שעבר באל איי, ארה"ב. אם רוצים לדעת איך יראה שדה הקרב העתידי, זה המקום הנכון להיות בו. שני מבנים של מרכז הקונגרסים בדאונטאון של לוס אנג'לס הומים מאדם כאשר עשרות אלפי מבקרים, אנשי תעשייה ועיתנואים הגיעו לכאן במהלך שלושת ימי התערוכה.

"פעם לא יכולתי לסבול אותם, הסתכלתי על כל החנונים האלה ששורפים שעות מול המסך. טיפוסים עם עיניים מזוגגות, ומתכת בשיניים, עם גוף לבנבן וזרועות מדולדלות. ורק רציתי להביא להם כפה ולהעיף אותם למחנה טירונים. היום אני רואה אותם אחרת", אמר לוטנט קולנל במילואים האנק קרזי, היועץ הצבאי הבכיר של משחק המלחמה המצליח CALL OF DUTY.

מפיקוד צבאי לפיתוח משחקים

קרזי הוא כנראה האדם הכי פחות קשור לתערוכת E3. הוא לוטנט קולנל במילואים, אמריקני שרירי עם קול רועם ותספורת קצוצה שכל קשר בינו לבין קהל היעד של העבודה שלו מקרי לחלוטין ועדיין יש לו תפקיד מרכזי בעיצוב משחק המולטימדיה המצליח ביותר בכל הזמנים. מדובר באיש למוד קרבות, קצין צנחנים בצבא האמריקני, ששירת בפנמה ובעיראק והיום הוא היועץ הצבאי הבכיר של משחק הוידיאו CALL OF DUTY.

עבור אלו שלא מכירים, מדובר בלהיט. 40 מיליון גיימרים ברחבי העולם משחקים בו ועוצרים את נשימתם לקראת יציאת הגרסה החדשה שלו - BLACK OPS 2, שאמורה להתרחש לקראת עונת החגים בעולם הנוצרי. את האנק פגשנו בדוכן של חברת אקטיביז'יון, שהפכה את המשחק הזה למכרה זהב עבורה ומעסיקה בשנתיים האחרונות לא פחות מ-250 מתכנתים, מעצבים ואנשי תוכן כדי לגרום לגיימרים בעולם להוציא בסביבות 50 דולר עבור העונג לשבת לאורך אינספור שעות ולהרוג מחבלים.

החל ממסכי ענק שמקרינים את המשחקים החדשים ועד טנקים ורכבים אחרים בגודל טבעי וזה עוד לפני צבא הדוגמניות העצום שלבוש בתחפושות של גיבורות המשחקים האהובים. משדוניות מחודדות אוזניים שיצאו מסיפורי הפנטסיה ועד לוחמות מלוכסנות עיניים שמככבות בגרסה החדשה של משחק המכות הקלאסי TEKKEN.

שוק משחקי הוידיאו הוא נכון להיום שוק הבידור הגדול בעולם. שוק שהותיר הרחק מאחור את תעשיית המו"לות, המוסיקה ואפילו את הוליווד. שוק שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה ולכן לא מפתיע לראות כאן את הזמר הפופולארי אשר השיק משחק ריקודים לבנות הטיפש-עשרה ואת שחקן הפוטבול האגדי ג'ו מונטנה שהגיע לכאן עם גרסה חדשה למשחק MADDEN NFL 13. משחק עם מנוע אינטליגנציה מלאכותית כל כך מתקדם, שהוא מצליח לתת אופי משחק שונה על פי הגובה והמשקל ונתונים נוספים לכל שחקן במגרש הפוטבול הוירטואלי.

כאשר נזכרים במשחקי וידיאו ארכאיים כמו פונג, פקמן או דיגר, מדהים לראות עד כמה התעשייה התבגרה והשתנתה. הגיבורים שהיא מייצרת כמו לארה קרופט או הציפורים העצבניות מהסמארטפונים הפכו להיות גיבורי תרבות לא פחות מאשר יציריה של הוליווד.

והנה עוד כמה נתונים מעניינים שמעידים על גודל התעשייה הזאת: מסתבר שתוך מספר שעות אחרי שמנצ'סטר סיטי זכתה בצורה דרמטית באליפות אנגליה האחרונה, לא פחות מ-5 מיליון גיימרים ברחבי העולם החליטו לשחזר את משחק הניצחון נגד QPR על גבי הפלייסטיישן או האקסבוקס שלהם במשחק הפופולארי FIFA. דוגמה נוספת היא מספר הכדורים שירו 15 מיליון שחקני Battlefield לאורך השנים מאז שהוא יצא - מדובר בלא פחות מ-1.6 טריליון קליעים.

המוסיקה, האנימציה והאפקטים הקוליים כל כך מושקעים שאין פלא שאפשר להתמכר למשחקים הללו. ככה זה כאשר משחקים במשחק כמו BEYOND TWO SOULS שבו אתם חווים עלילה מותחת שמזכירה סרט אימה. אלא שבמקום לשבת חסרי מעש ולחכות לראות מה הפיתול הבא שמביא הסרט, אתם מרגישים כמו כוכבת המשחק עצמה.

חברת סוני שעיצבה את המשחק השתמשה באפקטים שהובאו מהוליווד כדי לגרום לדמויות להיראות הכי אנושיות שיש. השחקנים צולמו באולפן מיוחד כאשר עשרות חיישנים עקבו אחרי הבעות הפנים שלהם כדי שהדמויות על המרקע ייראו אמיתיות ככל הניתן באיכות HD, שהיא היום תו התקן של המשחקים שיוצאים בעולם.

ככה יראה שדה הקרב העתידי

דיברנו על שדה הקרב, אז שימו לב איך ייראה העתיד המלחמתי הקרוב על פי מעצבי המשחקים השונים. קחו למשל את CALL OF DUTY BLACK OPS 2, משחק יריות בגוף ראשון שמתרחש בארצות הברית של העשור הבא והתפקיד שלכם הוא להגן על נשיאת ארצות הברית לאחר שטרוריסטים הצליחו להשתלט על צבא מזל"טים שנגנב מהצבא האמריקני.

במשחק אתם שולטים בגיבור שמתפעל כלי נשק חדשים, מטיס את החמקן הבא F35 ויכול לשלוט במגוון כלים עתידניים כמו קוואדרוקופטרים (מעין מסוקים ללא טייס עם 4 רוטורים) או בחיילים רובוטיים על ארבע שמספקים לחיילים האחרים גיבוי אש בזמן שהם מתקדמים אל עבר היעד הבא.

לוטנט קולונל האנק היועץ הצבאי איתו נפגשנו, ערך אינספור פגישות באולפני האנימציה כדי לוודא שכלי הנשק נראים הכי קרובים לאלה שאמורים לצאת מפסי הייצור של יצרני הנשק בשנים הקרובות, ובעיקר לוודא שהתנועות של החיילים תואמות את התו"ל המקובל בקרב חיילי קומנדו ביחידות המיוחדות של צבאות המערב.

שנייה לפני שהוא מגייס אותי למארינס התפניתי לשוחח עם האנק קצת עלינו. הוא כמובן גאה בעובדה שהצבא האמריקני הציל את הישבן של ישראל לא פעם אחת (טוב הוא צריך ללמוד עוד קצת היסטוריה) והיו לו לא מעט מילות ביקורת על ההתנהלות שלנו במלחמת לבנון השנייה. אבל הוא בעיקר הוריד את הכובע בפני יכולת העמידה שלנו בג'ונגל המזרח תיכוני ונתן מילה טובה לפיתוח הקרב מגע.

בניגוד להאנק, יצרניות המשחקים משתדלות מאוד להתרחק ממלכודות פוליטיות של המזרח התיכון. כך למשל בגרסה החדשה של המשחק הפופולארי MEDAL OF HONOUR הקרבות העיקריים מתקיימים במוגדישו ובפיליפינים. הטרוריסטים הם לאו דווקא מוסלמים ולעיתים אפשר למצוא בעלי ברית ממדינות ערב. בגרסה מרובת המשתתפים של המשחק תוכלו להחליט לשחק חייל קומנדו מאחת מיחידות העילית הטובות בעולם.

לא מפתיע למצוא כאן יחידות בריטיות, אמריקניות או אפילו פולניות, כי אף אחד לא רוצה להרגיז שוק פוטנציאלי של עשרות מיליוני גיימירם מזרח תיכוניים עם חייל מהשייטת או סיירת מטכ"ל. דרך אגב, רק בשנה שעברה יצאה ממשלת איראן נגד חברת EA לאחר שזו הוציאה במסגרת המשחק BATTLEFIELD 3 קמפיין שבמסגרתו תוקף הצבא האמריקני באיראן. המשחק כלל פלישת חיילים אמריקניים במצוד אחר הפצצה הגרעינית ולוחמה בשטח בנוי ברחובות הבירה טהראן. השלטונות הזהירו את חנויות מחשקי המחשב ברפובילקה האיסלאמית לבל יפיצו את המשחק, גולשים איראניים חתמו על עצומה נגד מפתחי המשחק ובתגובה החליטו באיראן לפתח תשובה ניצחת משחק שנקרא "מתקפה על תל אביב".

עלייתם של המוצרים ההיקפיים והמציאות הרבודה

הרחק מתל אביב במבנה המערבי של מרכז הקונגרסים מרוכזים יצרני החומרה. נינטנדו השיקה כאן שלט חדש לקונסולת ה WII U שכולל מסך מגע מובנה, אולם עיקר תשומת הלב ניתן ליצרניות הקטנות שמפתחות מוצרים משלימים. כך למשל אפשר למצוא העתק מושלם לרובי הקלצ'ניקוב שאליהם ניתן לחבר את בקר השליטה של סוני מוב ולשחק משחקי מלחמה, או אפשר לשקוע בספות המשחקים המיוחדות שפיתחה חברת PLAYSEAT.

מדובר בכיסאות מיוחדים לסימלוטרים השונים המאפשרים לתפעל למשל הגה, דוושות וגיר ידני שמקבלים וויברציות בזמן נהיגה ברחובות הזועמים של מיטב ערי העולם בגרסה החדשה של NEED FOR SPEED. דוגמא נוספת היא כיסא טייס עם מצערת, סטיק וכל הכפתורים כמו במטוס קרב משוכלל המאפשר למשתמש להפציץ מטרות בסימולטור הטיסה H.A.W.K. 2 מבית היוצר של סופר המתח טום קלנסי.

אבל לא רק משחקי מלחמה הוצגו כאן בתערוכה. חברת סוני הציגה באל איי את הוונדרבוק. מעין ספר עליו מוטבעים קודים שכאשר מציגים אותו אל מול המצלמה שמחוברת לפלייסטיישן מוב מתעורר לחיים והופך לספר וירטואלי תלת ממדי. הספר הראשון שיצא לאור תחת הכותרת הזו הוא ספר הלחשים שחיברה ג'יי קיי רולינג יוצרת הארי פוטר. מי שמשחק בספר הוירטואלי מרגיש כאילו הוא מדפדף בין דפיו העתקים של ספר ללימוד כשפים מבית הספר הוגוורטס, כאשר מבין דפיו יוצאים יצורים אגדיים ושלט הבקרה הופך מעל גבי המסך למטה קוסמים. אל חדר התצוגה הפרטי של סוני מגיעים סקרנים רבים שמקבלים בפעם הראשונה טעימה של הטכנולוגיה החדשה שעובדת על בסיס העיקרון של מציאות רבודה (AR). לכולם אין ספק שהספר יהפוך ללהיט נוסף לקראת חג המולד. ככה זה שעל הטכנולוגיה מנצחת סוני ועל התוכן מנצחת הקוסמת הגדולה של ספרות הילדים.

תעשייה בפרשת דרכים

דיברנו הרבה על כסף, אבל חשוב לזכור כי מדובר על תעשייה צעירה הנמצאת היום על פרשת דרכים. בשלוש השנים האחרונות כל המודלים העסקיים השתנו ובעוגה החלו לנגוס יצרניות משחקי וידיאו לסלולאריים כמו אנגרי בירדס או קאט דה רופ. שוק המשחקים של הסמארטפונים והטאבלטים החל לגרום לירידה בקניית קונסולות המשחק הוותיקות מבית סוני, מייקרוסופט ונינטנדו.

חזית נוספת שהשפיעה על השוק, היא כמובן משחקי הרשתות החברתיות כמו פארם וויל שפיתחה זינגה עבור האנשים שמבלים שעות רבות בפייסבוק. לכן לא מפתיע לראות את חברת המשחקים EA משחררת בשבועות הקרובים גרסה ראשונה למשחק הותיק סים סיטי שתהיה זמינה להורדה עבור גולשי הרשת החברתית. אבל כאן לא נגמרו האתגרים של ענף הגיימינג. המהפכה הגדולה של הרשת ומיחשוב הענן יכולים להפוך היום כל ממיר טלביזיה לקונסולת משחק.

קחו למשל את חברת PLAYCAST הישראלית שחתמה לאחרונה על חוזים עם חברות כבלים מסינגפור ועד צרפת. החברה מאפשרת לכל ממיר להפוך לקונסולה כאשר המשחקים הכבדים יושבים בחוות שרתים מרוחקות והשחקנים יכולים לשחק באינספור משחקים הזמינים ברשת תמורת דולרים בודדים. החברה הישראלית היא לא היחידה שפועלת בתחום, אבל אין ספק כי היצרניות הוותיקות צריכות לשים לב איך הן לא הופכות לדינוזאורים בעולם שכבר איתגר לא פעם אחת תעשיות ותיקות, כמו למשל תעשיית המוסיקה.

גם חיל השיריון הישראלי במשחק

בניגוד לתערוכות טכנולוגיה כמו CES או IFA ב- E3 הנוכחות הישראלית די דלילה, ככה זה כאשר הישראלים מתמקדים בפיתוח בקרי תנועה או מצלמות תלת ממדיות ופחות במשחקי וידיאו. יוצא דופן הוא גיא בן דב, אותו פגשנו בקומה ה-23 של הריץ קרלטון שצמוד למרכז הקונגרסים. זה עתה הוא סיים עוד פגישה עם אחד האולפנים הגדולים להם הוא מנסה למכור את אחד המשחקים שחברת הגיימינג החלוצית שלו סיידקיק פיתחה. אנחנו מצאנו אותו שקוע במשחק טנקים אותו הוא פיתח, המאפשר לשחק בו באמצעות תנועות גוף באמצעות ממשק הקינקט של חברת מיקרוסופט.

רק מאוחר יותר הבנו שבן דב עשה את השרות שלו כמט"ק בשיריון, וזה מה שגרם לו לפתח את משחק השיריונרים החביב הזה. מסתבר שגם בעולם הגיימינג כמו ביתר הענפים של ההייטק הישראלי, הכל מתחיל ונגמר בצבא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית