"משקיפה" או יותר נכון מפסידה
אריה אגוזי
| 19/05/2011
נורבגיה החליטה לרכוש את מטוס הקרב החמקן מדגם אפ-35. תכף תבינו למה זה רלוונטי לנו בישראל.
נורבגיה הצטרפה בשעתו לפרויקט הרב לאומי של מטוס הקרב מדגם אפ-35 שמפתחת חברת לוקהיד מרטין. בסוף השבוע התחייבה נורבגיה לרכוש את המטוס וזאת לאחר שהיא קיבלה התחייבות שהיא תוכל להתקין במטוס טיל אויר-קרקע ים מתוצרת חברת "קונסברג" הנורבגית. האישור יאפשר לחברה להציע את הטיל לעוד מדינות שיפעילו את המטוס.
למה אני כותב על כך? פשוט. נורבגיה הבינה מזמן שכדאי להשקיע סכום פעוט כדי להיות שותפה מלאה בפרויקט, מה שאפשר לה לקבל אישור להתקנת הטיל מתוצרתה על המטוס. בישראל, משרד הביטחון לא הבין את חשיבות ההצטרפות ועשה זאת בשלב מאוחר מאוד, במעמד של מה שקרוי באופן לא רשמי "משקיפה".
זה לא מאפשר לתעשיות הביטחוניות להיות שותפות מלאות בתכנון כמה ממערכות המטוס. לו הייתה ישראל משכילה להצטרף לפרויקט בזמן, היו התעשיות הביטחוניות יכולות לפתח עבור המטוס מערכות שונות. בישראל יש את הידע ואת הניסיון אך במשרד הביטחון בשנת 2002 לא השכילו להבין כמה חשוב להצטרף לפרויקט כזה במעמד של שותפה מלאה ולא ל"חזר על הפתחים" כפי שקרה מאוחר יותר.
אז כיום יש מדינות שגם רוכשות את המטוס וגם נהנות מכך שמערכות מתוצרתן תותקנה בו ויש את ישראל שנגררת אחרי השותפות המלאות. מי שקיבל את ההחלטה המטופשת שלא להצטרף צריך עכשיו לתת דין וחשבון למישהו. אבל בישראל דברים כאלה עוברים לסדר היום.
ישראל התחייבה לרכוש בשלב זה 20 מטוסי אפ-35, ארה"ב לא מאפשרת לה התקין במטוסים מערכות קריטיות כמו מכ"ם ומערכת לוחמה אלקטרונית. ועתה גם התעשיות הביטחוניות שמייצרות למשל מערכות נשק כמו טילים, לא מקבלות את חלקן. חכמי חלם היזהרו. במערכת הביטחונית הישראלית, יש מי שמאיים על מעמדכם.
נורבגיה החליטה לרכוש את מטוס הקרב החמקן מדגם אפ-35. תכף תבינו למה זה רלוונטי לנו בישראל.
נורבגיה הצטרפה בשעתו לפרויקט הרב לאומי של מטוס הקרב מדגם אפ-35 שמפתחת חברת לוקהיד מרטין. בסוף השבוע התחייבה נורבגיה לרכוש את המטוס וזאת לאחר שהיא קיבלה התחייבות שהיא תוכל להתקין במטוס טיל אויר-קרקע ים מתוצרת חברת "קונסברג" הנורבגית. האישור יאפשר לחברה להציע את הטיל לעוד מדינות שיפעילו את המטוס.
למה אני כותב על כך? פשוט. נורבגיה הבינה מזמן שכדאי להשקיע סכום פעוט כדי להיות שותפה מלאה בפרויקט, מה שאפשר לה לקבל אישור להתקנת הטיל מתוצרתה על המטוס. בישראל, משרד הביטחון לא הבין את חשיבות ההצטרפות ועשה זאת בשלב מאוחר מאוד, במעמד של מה שקרוי באופן לא רשמי "משקיפה".
זה לא מאפשר לתעשיות הביטחוניות להיות שותפות מלאות בתכנון כמה ממערכות המטוס. לו הייתה ישראל משכילה להצטרף לפרויקט בזמן, היו התעשיות הביטחוניות יכולות לפתח עבור המטוס מערכות שונות. בישראל יש את הידע ואת הניסיון אך במשרד הביטחון בשנת 2002 לא השכילו להבין כמה חשוב להצטרף לפרויקט כזה במעמד של שותפה מלאה ולא ל"חזר על הפתחים" כפי שקרה מאוחר יותר.
אז כיום יש מדינות שגם רוכשות את המטוס וגם נהנות מכך שמערכות מתוצרתן תותקנה בו ויש את ישראל שנגררת אחרי השותפות המלאות. מי שקיבל את ההחלטה המטופשת שלא להצטרף צריך עכשיו לתת דין וחשבון למישהו. אבל בישראל דברים כאלה עוברים לסדר היום.
ישראל התחייבה לרכוש בשלב זה 20 מטוסי אפ-35, ארה"ב לא מאפשרת לה התקין במטוסים מערכות קריטיות כמו מכ"ם ומערכת לוחמה אלקטרונית. ועתה גם התעשיות הביטחוניות שמייצרות למשל מערכות נשק כמו טילים, לא מקבלות את חלקן. חכמי חלם היזהרו. במערכת הביטחונית הישראלית, יש מי שמאיים על מעמדכם.