סמארטפון בשדה הקרב

פרטים ראשונים על מכשיר הטלפון החכם שאלתא מפתחת לשדה הקרב המודרני. המידע יגיע ללוחם בשטח כמו בסמארטפון האזרחי
מערכת שו"ב גרסת General Dynamics (צילום: General Dynamics)

התעשייה האווירית נכנסת לתחום הסלולר: אלתא, חברת הבת של התעשייה האווירית, פיתחה מערכת שעושה שימוש בטכנולוגית דור רביעי של סלולר למטרות צבאיות.

שלום נתן, ראש מינהל תקשורת באלתא, מסביר כי היכולות של הסלולר טובות מאוד בכל הקשור להעברת מידע חזותי. "הסלולר מהדור החדש עדיף על כל טכנולוגיה אחרת בתחום הטקטי".

אלתא פיתחה קו שלם של מוצרים שיאפשרו לטכנולוגיה הסלולרית לסייע לדרג הטקטי בשדה הקרב. כך, למשל, יוכל מפקד לקבל למכשיר סלולרי מיוחד צילומים של מל"ט או מידע ממפקדה, בקצבים שמקובלים במכשירי טלפון חכמים (סמארטפונים). עודד נחמוני, מנהל קו מוצרי תקשורת באלתא, מגלה כי חברה חיצונית מייצרת מכשירים צבאיים עבור המערכת שנמצאת בשלבי פיתוח.

לדבריו, "המכשירים דומים מאוד לסמארטפונים האזרחיים ויש להם הרבה תכונות שעושות אותם שימושיים לחיילים". מדובר במכשיר בגודל המקובל באזרחות, אבל עם תכונות שעושות אותו מתאים לשימושים טקטיים צבאיים.

רשת סלולרית אזרחית מורכבת מהרבה "תאים", שלכל אחד מהם יש אנטנה שמעבירה את השידור מהמכשיר הנייד לכל הרשת. בשטח לחימה אין פריסה של תחנות קבועות ולכן במערכת של אלתא, כל התשתית נעה עם הכוחות.

בצבאות רבים, ובכלל זה בצה"ל, יש שתי גישות עיקריות לתקשורת טקטית: האחת מבוססת על מכשירי קשר רחבי סרט והשנייה, על טכנולוגיה אזרחית מוכחת כמו זו של עולם הסלולר.

"השימוש במערכות שמבוססות על טכנולוגיה אזרחית עדיפה שכן הטכנולוגיה מוכחת ורצה כל הזמן קדימה בשל השימוש הנרחב בסלולרי בעולם".

שלום נתן מסביר כי הצבא יכול לעשות שימוש גם במערכת הסלולרית האזרחית במקטעי פעילות שונים כדי להוזיל עלויות. אלתא הדגימה לאחרונה את ביצועי המערכת המכונה TAC4G. המערכת מבוססת כאמור על טכנולוגית דור רביעי של סלולר (Long Term Evolution (LTE.

המערכת המוצעת כוללת את כל האמצעים הנדרשים לאבטחה, וניתן לשלבה עם תשתיות של מפעיל אזרחי לצורך הרחבת כיסוי המשתמש הסופי תוך חיסכון ניכר בעלויות פריסה.

אבני הבניין העיקריות של המערכת הייעודית מלבד התשתית האזרחית, כוללות ארבעה מרכיבים עיקריים: ליבת תקשורת (Network Core Switches), תחנות בסיס (LTE Base Stations), יחידות קצה (מודם וסמארטפון), ואפליקציות (שכיחות או ייעודיות).

בתהליך הפיתוח רשמה אלתא מערכות מספר רב של פטנטים. לאחרונה, היא הדגימה בהצלחה ללקוחות פוטנציאליים את היכולות של מערכת התקשורת הטקטית, כגון תמיכה באפליקציות הדורשות קצבי מידע גבוהים במיוחד ותמיכה בריבוי אפליקציות ייחודיות ושרידות מרבית. ההדגמה הוכיחה את תפיסת המערכת ואת ההיתכנות של היישום הצבאי.

לדברי שלום נתן, המערכת תאפשר יכולות תקשורת מתקדמות, החל בכוחות הפועלים בשטח ועד לדרגי הפיקוד הגבוהים, ותספק מענה יעיל ומתקדם לדרישות שדה הקרב העתידי רווי היישומים והאתגרים התקשורתיים.

הוא הוסיף, כי היכולות של המערכת נותנות ליחידות הקצה קצבי העברה גבוהים של 100 מגה לשנייה. "סרט וידאו שחור-לבן ברמת היי דפינישן שוקל 5 מגה. נתון זה ממחיש את היכולות".

אנשי אלתא אומרים כי המערכת תספק אפליקציות מובנות לשימושים שונים וכל לקוח יוכל כמובן לתכנן אפליקציות משלו. "יהיה אפילו 'אאוטלוק' צבאי. הכוונה היא שהחיילים שרגילים לסמארטפונים האזרחיים ידעו להפעיל את המערכת בקלות".

המערכת חסינה לחדירה ובנויה לשימוש מבצעי יומיומי ברמה הטקטית. היא תתחבר למערכות קשר גדולות יותר. "במערכת סלולרית יש הרבה תחנות בסיס וזה כמובן מגביר את השרידות שלה", אומר שלום.

בתכנון נלקחו בחשבון שיקולים מבצעיים. אחד מהם, למשל, הוא העובדה שחייל בשטח משתמש לעתים בכפפות. זה יקשה עליו לתפעל אפליקציות, והפיתרון יהיה טמון בכפפות עם סיבי ברזל".

מערכת ההפעלה של הסמארטפון הקרבי תהיה האנדרואיד המוכרת. על פי תכניות התעשייה האווירית, בתחילת שנת 2013 יהיה מוכן אביטיפוס של המערכת ואז יחל השיווק שלה.

***
הכתבה פורסמה בגיליון 8 של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית