"גם המשטרה רוצה כוח מילואים"

המשטרה מחפשת דם חדש בקרב משוחררי מג"ב והציבור הדתי-לאומי. למרות העלאה של שכר שוטרי הסיור, היא עדיין חיה בתרבות של עוני", אומר ראש אגף משאבי אנוש במשטרת ישראל, ניצב ירון בארי. ראיון

ניצב ירון בארי (צילום: משטרת ישראל)משטרת ישראל פועלת להצעיר את כוח האדם שלה ולהעלות את איכותו, כדי להתאים אותו לשילוב של משימות ביטחון פנים עם המשימה הקלאסיות: התמודדות מול פשיעה.

"כדי לגייס כוח אדם חדש, הדבר הראשון שצריך להיעשות הוא העלאת משכורות, ובמהלך החודשים האחרונים באמת העלינו את שכר שוטרי הסיור ב20-30- אחוז", אומר בראיון מיוחד לישראל דיפנס, ניצב ירון בארי, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה. בארי הגיע לתפקידו מזרוע היבשה של צה"ל, שם שימש כראש חטיבת כוח האדם במפקדת זרוע היבשה.

אלו צעדים נוספים נדרשים מעבר להגדלת השכר? 
"שינינו גם את תהליך הגיוס, כדי להקל על צעירים להצטרף לשורות המשטרה. בעבר, לקח 4-5 חודשים לגייס אנשים, שכן התהליכים היו מאוד ארוכים. כיום, אני מתחייב שאזרח שרוצה לשרת במשטרה יוכל להתגייס בתוך חודש אחד בלבד, במידה שהוא מתאים. שינינו את תהליך ההכשרה ואנחנו בונים קרית הדרכה, שתרכז את כל בתי הספר לשוטרים שפזורים כיום ברחבי הארץ.

"הדבר החשוב ב'גיוס האחר' הוא שניסינו להקל על אוכלוסיה של חיילים משוחררים ששירתו בשירותם הצבאי במשמר הגבול של המשטרה. בגלל הרקע שלהם עשינו עבורם מסלול גיוס מיוחד.

"השלב הבא הוא עידוד הגיוס: אנחנו מחפשים אוכלוסיות נוספות שיתגייסו אלינו כמו בוגרי מכינות קדם צבאיות של הציבור הדתי-לאומי ובוגרי ישיבות ההסדר. אנחנו מעוניינים לקלוט צעירים מהציונות הדתית לשירות במשטרה, ומוכנים לשם כך להעניק הקלות למשרתים מאוכולסיה זו, כך שישמרו על הציביון הדתי שלהם. בוגרי ישיבות ההסדר ששירתו ביחידות קרביות בצבא הם בדרך כלל מקבוצת איכות גבוהה. בנוסף, אנחנו הולכים לגייס יותר בני מיעוטים, בעיקר במחוז ירושלים ובמיוחד בדואים וערבים, וכן בוחנים אפשרות לשלב יותר חרדים.

"בהתחשב בכך שרבים פורשים מהמשטרה בגיל 57, לעולם יישארו בשירות חבר'ה לא צעירים, והדילמה היא כיצד להשאיר אותם בכושר. יש מתח בין צורך מבצעי ליכולת לאמן את הכוח, כי אם אאמן שוטר חודשיים-שלושה בשנה אז המערכת תקרוס בגלל הצרכים המבצעיים. גם ככה חסרים לי אנשים. להגדיל מצבות כוח אדם זה פתרון טוב, אבל עולה כסף ואנו בחריגה תקציבית".

אתם מגדילים כוח אדם ביחידות מיוחדות, למשל באיזור קו התפר עם הרשות הפלשתינית?
"יש חשיבה כל הזמן כיצד להתאים את מבנה הכוח החסר במשטרה למילוי המשימות הברורות שיש לנו באכיפת החוק לצד איומי ביטחון הפנים. המשטרה עסוקה בכמות אדירה של שינויים ארגוניים שבאים לתמוך במציאות, כמו פיצול מחוז הצפון לשני מחוזות וביטול מרחבים אזוריים, כדי לחזק את מערך השטח, העלאת תקנים של מפקדי תחנות בערי שדה ברמה אחת מדרגת רב פקד לסגן ניצב, ועוד שינויים. בסך הכל, העלינו את התקנים לסגן ניצב בלא פחות מ-16 תחנות, מבלי להגדיל את מספר סגני הניצב במשטרה. הכל נעשה באמצעות קיצוץ תקנים של קצונה בכירה במפקדות".

למשטרה יש תקציב של 9 מיליארד שקל (יותר מ-2 מיליארד דולר). מדוע היא משדרת כל הזמן מצוקה תקציבית?
"המשטרה היא לא גוף עני אבל יש בה תרבות של עוני משאבי, ולחץ אישי כלכלי של המשרתים בגלל משכורות לא מספיק גבוהות. מדובר בחוסר משאבים מטורף שגורם לאנשים אי שקט בזמן שנדרש מהם לטפל בשיא הרגישות בציבור ולהתמודד גם מול משימות שקשורות בפשיעה וביטחון פנים.

"שוטר שמשכורותו אינה גבוהה במיוחד, גם אחרי העליה של החודשים האחרונים, יכול לטפל בחקירות בבוקר, בצהריים להתמודד מול מפגינים בעיר כשלהי ובלילה להיות מוקפץ לשטח גם בשל התראות על פיגועים. המעבר במשטרה משגרה למצב חירום הוא מיידי".

חשבתם להנהיג במשטרה כוח מילואים, כמו בצה"ל?
"אין יום שאני לא רוצה שיהיה לי כוח מילואים, ואפילו רצינו להביא כמילואמיניקים חבר'ה בדימוס, אבל צריך לשלם להם ולבטח אותם, ועם התקציב הקיים של המשטרה אנחנו לא יכולים לממש את זה".

***
הראיון פורסם בגיליון 8 של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית