מאוואלי – לביירות, זווית הצנחנים

מאוואלי – לביירות, זווית הצנחנים

ביוני 2012 נציין 30 שנים למלחמת "שלום הגליל". 30 שנים שבהם עברה מדינת ישראל תהפוכות רבות וחוותה ארועים מכוננים בכל הזירות, אולם לבנון הייתה ונשארה עד היום בזיכרונם של רבים, כזירה בה איבדנו את מיטב המפקדים והלוחמים, את חברינו ופקודינו, במלחמות ובתקופה שבין המלחמות.

חטיבת הצנחנים הסדירה, חטיבה 35, פעלה במלחמת "שלום הגליל" בגזרה המערבית של לבנון, נלחמה במחבלים ובכוחות סורים, התמודדה עם שטח קשה ומורכב, ולמרות הכל "עשתה היסטוריה" כאשר הגיעה ראשונה לחבירה עם מפקדי המובלעת הנוצרית בצפון, תוך ביצוע מהלך מפתיע שתוכנן בשטח. מהלך אשר הביא להכרעה בגזרה המערבית, ואיפשר לנו את היכולת להגיע ראשונים לביירות.

יצחק רבין ז"ל כתב "צנחנות היא אופי. היא מגלמת את התגשמות חלומה של הציונות: אנשים יפים, שמפעמת בהם אהבת הארץ והאדם, בעלי רמה אישית גבוהה, נחישות עד תום, נכונות להקרבה..." במילים אלה, הדגיש יצחק רבין את העוצמה שהפגינה החטיבה בימי המלחמה בלבנון. נפלה בידי הזכות להיות שותף לסיפור ההצלחה המופלא של חטיבה 35, שהיא משפחה נהדרת. סיפור שהחל בנחיתה בחוף אוואלי מצפון לצידון, המשכו בתנועה רגלית ארוכה ומפרכת בשטחים פתוחים, בשטחים בנויים ושיאו בציר ההררי המורכב ("תגהוצת"), שהביא אותנו לחבירה ולפאתי ביירות.

במלחמה זו איבדה החטיבה 35 לוחמים בתקופה שבין 6 ליוני ועד ל-1 באוקטובר 1982. למרות כל ההכנות הטובות שנעשו בחטיבה לפני המלחמה, המלחמה היא ממלכת אי הוודאות, ולא מעט נדרש מאיתנו לתכנן ולבצע תוך כדי הלחימה. כקמ"ן חטיבה ותיק, זכיתי לעבוד במחיצתם של מפקדים מעולים, בעלי נסיון מבצעי עשיר, יוזמה והבנה מבצעית, תוך לקיחת סיכונים סבירים.

***

תא"ל (מיל') יובל חלמיש, שירת כקמ"ן חטיבה 35 במהלך מלחמת לבנון הראשונה, ולימים היה קצין מודיעין ראשי בצה"ל. ב-14 ביוני יערכו ותיקי החטיבה עצרת לציון 30 שנה למלחמה בפארק הלאומי ברמת גן בין השעות 17:30-21:30