תמונות שלא נראו משל"ג

כאשר פרצה מלחמת לבנון הראשונה, יצא אליה תא”ל יוסי בן חנן (לימים אלוף) כשהוא חמוש, כהרגלו, במצלמה. אחרי 30 שנה נחשפות לראשונה התמונות

כאשר פרצה מלחמת לבנון ב-5 ביוני 1982 עדיין לא קראו לה ה”ראשונה”. ניתן לה שמה הרשמי - “מבצע שלום הגליל”.

 

(לוחמי הצנחנים בדרך לנחיתה מהים)

המלחמה ב-1982 פרצה בעקבות ניסיון ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון, שלמה ארגוב, שנפצע קשה. צה”ל נחת מהים והניע טורי שריון וצנחנים. בתוך שבוע, פחות או יותר, הגיע לבירת לבנון, ביירות, ממנה יצא כעבור חודשים, רק אחרי גירוש כוחות אש”פ בראשות יאסר ערפאת. בדרך לביירות ניהל צה”ל קרבות עקובים מדם גם כנגד הצבא הסורי.

 

(חטיבת השיריון 211 על ציר החוף בדרך לביירות)

מאז, כמעט כל דבר שקשור למלחמת לבנון הראשונה נתון למחלוקת. על פי ספרי ההיסטוריה הרשמיים, 670 חיילי צה”ל נהרגו במהלך מלחמת לבנון ובסך הכל כ-1,216 חיילים בין השנים 1982-2000, המועד שבו צה”ל פינה את האינצ’ האחרון של השטח, גם בדרום לבנון.

(סגן מפקד הגיס אהוד ברק, שר הביטחון אריק שרון והרמטכ"ל רפאל איתן ז"ל בחפ"ק בביירות)

על פי הערכות, מן הצד הערבי נהרגו כ-18,000 איש במלחמה, ביניהם כ-10,000 חיילים סוריים וחמושים פלשתינים. שלושה חיילי צה”ל, לוחמים בקרב סולטן יעקב, עדיין נחשבים כנעדרים עד עצם היום הזה.

(יוסי בן חנן עם מח"ט 211 אל"מ אלי גבע, מח"ט 188 במלחמה וראש המוסד לשעבר האלוף (מיל') מאיר דגן ומפקד יחידת שלד"ג אז תא"ל (מיל') גיורא ענבר)

האלוף יוסי בן חנן, שתמונות המלחמה שצילם נחשפות כאן בראשונה, היה בדרגת תת אלוף בעת שפרצה מלחמת לבנון הראשונה. הוא מוכר בעולם בעיקר כמי שכיכב על שער המגזין “לייף” כאשר רובה קלצ’ניקוב בידיו והוא טובל במימי תעלת סואץ בסיומה של מלחמת ששת הימים ב-1967, וכמי שזכה בעיטור העוז על קרבות ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים ב-1973.

(מפקד האוגדה, האלוף (מיל') עמוס ירון, קמ"ן חטיבת הצנחנים תא"ל (מיל') יובל חלמיש, אלוף פיקוד צפון אמיר דרורי ז"ל והאלוף (מיל') דורון אלמוג, אז מג"ד בצנחנים) 

בלבנון הראשונה מילא תפקידי יועץ לחטיבת הצנחנים ולצמרת צה”ל, ובמסגרת כך היה תמיד קרוב לחוד החנית של הכוחות, או בחמ”לים של צמרת הצבא. יוסי בן חנן הוא צלם מחונן (בשנות ה-60 אף קיבל הצעה לפרוש מצה”ל ולשמש כצלם מערכת ב”לייף” אך נשאר בסופו של דבר במדים).

(סגן מפקד הגיס במלחמה והיום שר הביטחון אהוד ברק בשדה התעופה הכבוש של ביירות)

באמתחתו עשרות אלפי צילומים ממלחמות שונות, ולמעשה מכל פינה בעולם. צילומים נוספים שלו ממלחמת לבנון הראשונה, שעדיין לא פורסמו מעולם, ייחשפו בעצרת לציון 30 שנה למלחמה שתערוך חטיבת הצנחנים בפארק הלאומי ברמת גן ב-14 ביוני 2012.

***

צילומים אלה ואחרים פורסמו לראשונה בגיליון מספר 8 של המגזין ישראל דיפנס, הנמצא בימים אלה בחנויות 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית