האם טהרן השמידה ראיות?

על רקע המו"מ בין איראן למערב על הקפאת התכנית הגרעינית, מפרסם ה-ISIS תמונות חדשות המראות כי שני מבנים בבסיס פרצ'ין באיראן נהרסו. מדובר בבסיס שעד כה נאסרה כניסת פקחי האו"ם אליו, והוא נחשד כאתר למחקר ופיתוח מרכזי בתכנית הגרעינית האיראנית
צילומי הלוויין (צילום: DigitalGlobe-ISIS, מתוך אתר ISIS)

מצטברות העדויות כי האיראנים מנסים "להשמיד ראיות" לרבדים שונים של תכנית הגרעין שלהם: מכון אמריקאי העוסק בחקר ביטחון ומדע (ISIS) פרסם באתר האינטרנט שלו צילומי לוויין עדכניים של הבסיס הצבאי האיראני פרצ'ין, בו נערכו על פי פרסומים שונים ניסויים ומחקרים לפיתוח יכולת נשק גרעינית, ובהם נראים לפחות שני מבנים שנהרסו בזמן האחרון.

סוכנויות הידיעות הזרות ציטטו גם דיפלומטים מערביים שאמרו כי תמונות אלו הוצגו גם בפני אנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בתדרוך בסוגייה שנערך בווינה אתמול. מדובר בתצלומים שבוצעו ב-25 במאי ומראים כי שני בניינים צדדיים קטנים בבסיס, שלפי החשד שימש את איראן לפעילות הקשורה לפיתוח נשק גרעיני, נהרסו עד היסוד. המכון השווה בין צילומים אלו, לבין צילומי לוויין שצולמו בתחילת חודש אפריל השנה. בצילומים ניתן לראות בבירור כי המבנים נהרסו וכי בצידם נראים סימנים של כלי רכב כבדים שביצעו עבודות במקום.

מוקדם יותר החודש סוכנות הידיעות AP חשפה שרטוט הדמיה לכאורה של המתקן הצבאי פרצ'ין שבאיראן, בו נערכו ניסויים לפיתוח נשק גרעיני. השרטוט, כך על פי AP השרטוט הוברח מתוך הבסיס על ידי האופוזיציה האיראנית.

בנובמבר 2011 פרסמה סבא"א דו"ח בו נטען כי איראן חשודה בפיתוח כלי נשק גרעיניים. עד כה סירבו הרשויות באיראן לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר במתקן בפרצ'ין. במכון ISIS רומזים כי ייתכן והמבנים במקום נהרסו על רקע השיחות בין המערב לטהרן בנוגע לסוגיית הגרעין. אחת הדרישות של המעצמות היא לאפשר לפקחי האו"ם לבקר בפרצ'ין, בתמורה להקלה בסנקציות שהוטלו על הרפובליקה האיסלאמית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית