2 טון ו-700 ק"ג פחות

ראיון עם ד"ר אל"מ אבי מויאל, רמ"ח כושר קרבי הפורש מספר על המהלכים שנעשו בשנים האחרונות לשיפור הכושר והכשירות המבצעית של חיילי צה"ל

2 טון ו-700 ק"ג פחות

הרמטכ''ל בני גנץ ואל''מ מויאל במהלך אימון (צילום: דו"צ)

בתום 38 שנות שירות ודאגה לכושר החיילים, חוסנם ובריאותם, פרש לפני שלושה שבועות מצה"ל ד"ר אל"מ אבי מויאל, מי ששימש בחמש השנים האחרונות ראש מחלקת כושר קרבי בצה"ל.

מויאל ששימש במהלך שנות שירותו כקצין הכושר של היחידות המובחרות ביותר כגון סיירת מטכ"ל, שלד"ג וסיירת גולני, מונה לתפקיד רמ"ח כושר קרבי מיד לאחר מלחמת לבנון השנייה בעקבות מחקר שהצביע על כושר לקוי בקרב חיילי צה"ל.

"ביצענו התאמות של סרגל המאמצים בכל המערכים, לפי אופי המערך" אומר ד"ר מויאל. "בתום לבנון השנייה כשהחיילים יצאו מלבנון, בדקנו את הכשירות הגופנית שלהם ביחס למשימות שהוטלו עליהם וזה לא היה מה שציפינו, לכן הוחלט על שינוי במערך הלוחם. יתר על כן, ב-2007 יצא דו"ח של מבקר המדינה שהצביע על רמת השמנה הולכת ועולה בקרב אנשי הקבע וקציני צה"ל.

"סרגל המאמצים החדש שבנינו לכל היחידות, הוביל גם לירידה משמעותית בשברי מאמץ בקרב החיילים ואפשר למאות לוחמים להמשיך את המסלול בשונה מפעמים קודמות שהרבה היו נושרים. החלטנו גם לקצר את המסעות ולהוסיף במשקל - ציוד ואלונקות, בהתאם למה שלמדנו על הצרכים במלחמת לבנון השנייה. כתבנו תיק הוראות מבצעיות לכל המפקדים, מרמת המ"פ, כדי שידעו מה מותר, מה המשקל שצריך לסחוב, באיזה שלב של המסלול להגביר קצב, כמה לדחוק בחיילים ועוד. אני לא מאמין בזבנג וגמרנו, ולכן השתדלתי לעשות שינוי תרבותי בצבא, שינוי שיוביל לנורמה חדשה.

"ראינו את השיפור באופן גורף בתרח"טים, הלוחמים החלו לבצע תרגילים ברמה מאוד גבוהה והמודעות המקצועית של המפקדים בתחום הכושר הקרבי עלתה, כיום כמעט לכל מפקד יש שעון דופק והוא יודע באיזה קצב צריך לרוץ. בקרב אנשי הקבע והקצינים הורדנו במרוכז יותר משני טון ו-700 קילוגרם, זו מהפכה של ממש.

"כמוכן, ב- 2006 מספר החיילים שהשתתפו במרוצים השונים עמד על 6,480 חיילים בלבד, כיום רק במחצית הראשונה של השנה כבר מעל 17,000 חיילים לקחו חלק במרוצים. מחר 31.5 יתקיים מרוץ זרוע היבשה שיכול להיכנס לספר השיאים של גינס - ישתתפו בו מעל 10,000 חיילים שירוצו מעל 10,000 מטר".

לדברי מויאל בשנים האחרונות ישנה ירידה חדה בכושר הגופני של הצעירים המתגייסים לצה"ל ועליה בהשמנה, וכעת הוא מנסה בשיתוף משרד החינוך לקדם תכנית לשיפור הכושר הגופני שתיושם כבר בבתי הספר ובתיכונים.