חשיפה: צבא ארה"ב בוחן ה"נמ"ר"

בימים אלה החלה בחינה של הנגמ"שים בארה"ב, כך נודע למערכת ישראל דיפנס. הפרוייקט עצמו נמצא בישראל בבחינה מחדש לאור שיקולי תקציב הביטחון
הנמ"ר

צבא היבשה של ארצות הברית החל בימים אלה בבחינת האפשרות להצטייד בעתיד בנגמ"ש המרכבה (נמ"ר) מתוצרת מערכת הביטחון הישראלית, כך נודע למערכת ישראל דיפנס

פרויקט הנמ"ר הוא חלק מפרויקט טנק המרכבה שעומד לבחינה מחודשת בישראל עקב הקיצוצים בתקציב הביטחון. בהתאם להחלטות שהתקבלו עוד במסגרת תכנית רב שנתית קודמת לצה"ל (תכנית "תפן", שהייתה בתוקף בשנים 2007-2011) צה"ל אמור להשקיע בכל שנה, למשך עשור שהחל ב-2011, כשני מיליארד שקלים בבניית טנקי ונגמ"שי מרכבה חדשים. כמחצית מהסכום ממומנת על ידי משלם המיסים האמריקאי, במסגרת עבודות על הנמ"ר שנעשות בארצות הברית, והמחצית השנייה - בשקלים, שמספקים פרנסה לכ-200 מפעלים שמעורבים בטנק המרכבה ולכעשרות מפעלים בישראל, המספקים מרכיבים לנמ"ר.

הפרויקט כולו מבוצע על ידי מנהלת תכנית הטנק (מנט"ק), השייכת לצה"ל ולמשרד הביטחון. במערכת הביטחון אין חילוקי דעות לגבי נחיצותם של הטנקים והנגמ"שים החדשים. השאלה העיקרית האם הכמות שתוכננה בתר"ש הקודם אינה מוגזמת. הדרג המדיני לוחץ לצמצם את כמות הנמ"רים שאמורים להיות מיוצרים בשנים הקרובות, וגם הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ (שלא היסס לקצץ בסד"כ המשורין בצורה חדה כאשר היה מפקד זרוע היבשה לפני מלחמת לבנון השנייה, באמצע העשור שעבר) מוביל קו של קיצוץ משמעותי בפרויקט.

באחרונה, סיימה חטיבת החי"ר "גולני" של צה"ל הצטיידות מלאה ב"נמ"ר". הבעיה שעשויה להתעורר היא שמשרד הביטחון התחייב בפני חברת GDLS, שהקימה פס ייצור לנמ"רים בעיר לימה שבארצות הברית, לייצר כמות מינימאלית של נגמ"שים בשתי "מנות". צה"ל שוקל לבטל את ה"מנה" השנייה, אבל ספק אם יוכל לעשות זאת מבחינה משפטית. אם צבא ארצות הברית אכן יחליט להצטייד ב"נמ"ר", עשויה להיפתר גם בעיה זו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית