"כל אוכלוסיית ישראל מאויימת כיום"

ראש להק המסוקים בחיה"א בכנס האש הבינ"ל השני: "עזה לבדה מאיימת על שלושה מיליון ישראלים". תא"ל דן הראל מדגיש "יש לקחת בחשבון את כל האיומים ולא להתמקד בזירה אחת"
תא"ל דוד ברקי (צילום: coming up)

המסקנה שעולה ממושב הצהריים של יומו הראשון של כנס האש הבינ"ל השני, היא שצה"ל הפיק לקחים בהפעלת האש המשולבת, מאז מלחמת לבנון השנייה וכי לקחים אלו יושמו במבצע "עופרת יצוקה".

אל"מ ירון, מפקד היחידה לשיתוף פעולה, אמר בהרצאה שנשא בפני באי הכנס כי במלחמת לבנון השנייה השילוב בין תכנון משותף, מפעילי כוח בשילוביות וכשירות כוח אדם היה מאוד חלש. "במבצע 'עופרת יצוקה' זה השתפר. צריך להבין כי השפה הצבאית לא הייתה מוכנה ללחימה במתאר שהיה בלבנון אחרי שהתרגלה שנים לעניינים פנים מדינתיים וטרור ובעיות בשטחים.

"אם מגדירים נכון את המשימה אז כולם נרתמים והשת"פ והביצוע הרבה יותר טובים", אמר אל"מ ירון. לטענתו יש לראות בצה"ל כוח ייחודי בכך שמוטלות עליו משימות רבות ואילו לשימושו עומד רק כוח אווירי יחיד. "בניגוד לארה"ב, למשל, שם ניתן למצוא זרוע אווירית למספר זרועות של הצבא - כמו מטוסים לצי האמריקאי או לצבא".

ראש להק המסוקים בחיל האוויר, תא"ל דוד ברקי, התייחס בדברים שנשא לאחר מכן לאיומים המופנים כלפי ישראל. "עזה מאיימת על שלושה מיליון מאזרחי ישראלי. אם מוסיפים לכך את החיזבאללה - אזי כל אוכלוסיית ישראל מאויימת". לטענתו המטרות שעימן יש להתמודד כיום הן נקודתיות וקטנות. "קחו למשל שני מחבלים עם משגרי רקטות. הם יכולים לשגר רקטה מתוך מטע או מלב שכונה. זה מחייב אותנו לשלב את האוויר והיבשה". ברקי גם תיאר לנוכחים כיצד ארגוני הטרור למדו להסוות את משגרי הרקטות בצורה יעילה. "זה נראה כמו משאיות אשפה,, הוא חלק עם המשתתפים.

נשיא הכנס, האלוף (במיל') דן הראל, שסיכם את המושב, אמר כי כמו שבשנים לפני מלחמת לבנון מערכת הביטחון התרכזה רק באיום הטרור ואת התוצאה ראו במהלך המלחמה, כך גם כיום אי אפשר להתמקד רק באיום אחד, יש לקחת בחשבון את מכלול האיומים העומדים כיום כנגד ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית