האם עסקת המל"טים עם קולומביה שוב על הפרק?

מקורות בישראל ובקולומביה בוחנים את האפשרות לחזור למו"מ בסוגייה. בינתיים הצדדים פועלים לפתיחת דף חדש ביחסי הרכש הביטחוני בין שתי המדינות
מל"ט מדגם הרמס 450

הניסיונות לפתיחת דף חדש ביחסי הרכש הביטחוני בין ישראל וקולומביה נמשכים. מאמצים אלה החלו בחודש שעבר במהלך ביקורו של שר הביטחון אהוד ברק במדינה הדרום אמריקנית. המגעים נמשכים ממש בימים אלה בדרגים שונים.

"הנזק שנגרם בקולומביה גדול וצריך הרבה מזל כדי שהוא יתוקן בעתיד הנראה לעין", אמר מקור המקורב לנושא במערכת הביטחון. לפני מספר שנים בוטלה עסקת מל"טים ענקית עם קולומביה בגלל מאבק בין התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות. מאז יש מתח ביחסי הרכש הבטחוני בין שתי המדינות. העסקאות עם ישראל היוו גם נושא לניגוחים פוליטיים בקולומביה. נראה כי גם האפשרות לחזור למשא ומתן עם קולומביה על עסקת המל"טים בגרסה אחרת נבחנת למרות שמקורות בישראל לא נותנים לכך סיכויים רבים.

קולומביה משקיעה סכומים גדולים בשיפור יכולותיה הצבאיות בעיקר בשל מה שהיא מכנה "איומים אזוריים". הכוונה בעיקר לאיום אפשרי מכיוונה של ונצואלה. בשנה האחרונה היו ידיעות על רכש של מל"טים בודדים מתוצרת ישראל, בעיקר מדגם הרמס-900 של אלביט מערכות על ידי קולומביה, אבל מדינה זו מחפשת עדיין מל"טים להצטיידות רחבת היקף.

בנוסף לניסיון להציל את עיסקת המל"טים במתווה אחר מנסה מערכת הביטחון לשכנע את ממשלת קולומביה לרכוש בישראל גם טנקים מדגם מרכבה סימן 4 ונגמ"שי "נמר". קולומביה חוששת מההתחמשות המואצת של שכנתה ונצאולה הנשלטת על ידי הנשיא צ'אבס והיא הגדילה מאוד את תקציב הרכש הצבאי שלה. קולומביה רכשה בישראל מטוסי קרב מדגם "כפיר", מערכות קרקעיות וימיות והיא על סף רכישת מל"טים.

במהלך המגעים עם קולומביה דובר על רכש אפשרי של 25 עד 40 טנקים. מחירו של טנק המרכבה לא פורסם מעולם שכן הוא מיוצר על ידי צה"ל וסופק עד כה רק לו. אבל מומחים מעריכים כי מחירו של טנק כזה יגיע לכ-6 מליון דולר. ישראל ייצאה טכנולוגיות שפותחו עבור טנקי המרכבה לדגמיהם השונים , בעיקר כחלק מתכניות להשבחת טנקים ישנים. אחד הפרויקטים המובילים בתחום היה השבחת הטנקים מדגם אמ-60 של צבא טורקיה אותו ביצעה התעשייה הצבאית. אבל הטנק כמערכת לא יוצא עד היום . למרות שכמה טנקי מרכבה נפגעו במלחמת לבנון השניה המומחים מאוחדים בדעתם כי מדובר בטנק המערכה המתקדם מסוגו. הטנק מצטיין בכושר עבירות מעולה, במערכת ירי מיוצבת ומשוכללת ובעיקר במיגון ברמה גבוהה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית