רא"ל בני גנץ בדרך לסין

ביקור ראשון של רמטכ"ל ישראלי בסין מזה 16 שנה
רמטכ"ל סין בביקורו בישראל, עם ברק וגנץ. צילום: משהב"ט

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ יצא בתחילת השבוע לביקור בסין - ראשון של רמטכ"ל ישראל מזה 16 שנים. גנץ עומד בראש משלחת, שכוללת, בין היתר, גם את מפקד המכללות, אלוף יוסי ביידצ.

 היחסים בין ישראל לסין הם מורכבים מאין כמותם. בשנות ה-90 של המאה הקודמת, ידעו פריחה גדולה עד כדי כך שישראל חתמה על עסקה למכירת מטוסי ביון מסוג "פאלקון" לענק הקומוניסטי. העסקה עוררה את זעם ארה"ב, דבר שהביא לכך שישראל נאלצה לבטל את העסקה (ואף לפצות את הסינים בכ-300 מיליון דולר).

הלקח לא נלמד עד הסוף, שכן בתחילת העשור שעבר חתמה ישראל על עסקה לשדרוג ציוד של מל"טים, ושוב עיצבנה את וושינגטון (שמעניקה לישראל את מיטב הטכנולוגיה שלה ומיליארדי דולרים בכל שנה). על מנת לא לאבד את הסיוע, ישראל שוב נאלצה לבטל עסקה, ואף התחייבה להקים את האגף לפיקוח על היצוא (אפ"י) במסגרת משרד הביטחון, כדי שמקרים כאלה לא יישנו.

הביטול הנוסף הביא לקיפאון עמוק ביחסים בין ישראל לסין, שנמשך שנים ארוכות, עד שהתחיל להפשיר בשנה שעברה: שר הביטחון, אהוד ברק, ערך ביקור ממלכתי בסין. לפני כחצי שנה ביקר הרמטכ"ל הסיני בישראל, וכעת נרשם ציון דרך הנוסף, כאשר הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, יצא לסין בראש משלחת צבאית ענפה.

כמו כל דבר בשנת 2012, גם ליחסי ישראל-סין המתחממים יש היבט איראני: סין היא אחת המעצמות שמקשות על הטלת סנקציות יעילות כנגד איראן. יש להניח כי גנץ יקדיש לפחות חלק מן הביקור שלו כדי להסביר למארחיו עד כמה מסכן הגרעין האיראני את שלום העולם. את היצוא הביטחוני הישראלי הוא לא ינסה לקדם, כמקובל בביקורים דומים במקומות אחרים בעולם: האיסור על מכירת ציוד צבאי מישראל לסין הוא עדיין מוחלט. ישראל לא מתחכמת יותר, היא אינה מנסה למכור לסינים אפילו כדור של רובה, ררק שלא להכעיס שוב את האמריקאים.


האם יש פרצה שמאפשרת לישראל סיוע ביטחוני בכל זאת? כמובן. בתחום ביטחון הפנים יש יחסים הדוקים בין המשטרות הסיניות ובין גופים שונים של משטרת ישראל. כך, בחודש דצמבר הגיעה משלחת של המשטרה הסינית לאימונים בבסיס ההדרכה של מג"ב, והיחסים האלה נמשכים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית