מפתחים את ה-PillCam הבא

לקראת מפגש בכירים בנושא Safety Security & Certification שיערך ב-1 במאי, מספר גיורא שקד, מנכ"ל חברת RDC, חברת בת של רפאל, על מכ"מים ופיתוחים צבאיים שעושים הסבה לאזרחות, כולל מצלמה זעירה שמותקנת בגלולה
גלולת הPillcam של חברת גיוון אימג'

האם מערכת צבאית יכולה לשפר את איכות החיים של חולי לב? מתברר שכן. חברת Kyma פיתחה מכ"מ זעיר שמושתל תחת העור של חולי אי ספיקת לב. המכ"מ משדר נתונים שיכולים לחסוך חלק גדול מעלויות האשפוז המושקעות בעולם המערבי, כחלק מההתמודדות עם מחלה זו.

ההסבה שעבר המכ"מ, מן המחוזות של שדות הקרב אל עולם הרפואה, אינה מקרית : Kyma היא אחת מ-18 חברות (נכון להיום) שהוקמו על ידי RDC , שהיא מעין "מנבטה" טכנולוגית השייכת לאלרון, חברת אחזקות הטכנולוגיה מקבוצת IDB , ורפאל, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (שבשנת ההקמה, 1993, הייתה עדיין יחידת סמך במשרד הביטחון ולא חברה ממשלתית, כמו היום).

אחת מחברות הדגל הידועות ביותר שהונבטו על ידי RDC לאורך השנים היא חברת Given Imaging, שפיתחה את הPillCam: המצלמה הראשונה בעולם שניתנת לבליעה כגלולה, ומשמשת לזיהוי הפרעות במערכת העיכול. גם מי שלא שמע על הגלולה, לא יתקשה לנחש שהיא מבוססת על טכנולוגיה שפותחה במקור על ידי רפאל, כחלק מן המומחיות של החברה בתחום הטילים. המצלמה הזעירה "נולדה" כדי לחפש מטרות אויב, ועברה לשוטט בתוך גוף האדם. חברת Given Imaging הונפקה בהצלחה בנאסד"ק באוקטובר 2001, והייתה בכך לראשונה שגייסה כסף בארצות הברית, לאחר מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר.

מוצר נוסף שנולד ב-RDC וזכה להצלחה בינלאומית, הוא המיקרו-משאבה של חברת Medingo, המיועדת למיליוני חולי סכרת ברחבי העולם, ומספקת להם איכות חיים טובה יותר. מדובר במשאבה הכוללת צ'יפ אלקטרוני, אשר שולט על החדרת אינסולין באופן אוטומאטי, עם מנגנון בקרה ושלט רחוק. החברה נמכרה לענקית המדיקל Roche בסוף שנת 2010. במקרה זה, הקשר לעולם הביטחוני הוא מוחם הקודח של מדעני רפאל.

והנה עוד כמה דוגמאות לרעיונות שנבטו ב-RDC: טכנולוגיה חדשנית להשמדה באמצעות הקפאה של גידולים סרטניים פותחה על ידי חברת "גליל מדיקל", וטכנולוגיה שהופכת כל תמונה לתלת מימדית פותחה על ידי חברת 3DV Systems. בנוסף, פותחו כלי בדיקה למעגלים מודפסים, טכנולוגיות לזיהוי והשוואה בין תמונות (לשימושים אזרחיים, השימושים הצבאיים ברורים מאליהם), כלי הדמייה מתקדמים לתהליך הצינטור הלבבי, מכ"מ לרכבים ואנטנה לוויינית למטוסי נוסעים.

וגם זה מוצר המפותח ב-RDC - מכשיר לאיזון הפרפור של העליות וחדרי הלב, באמצעות אנרגיה מופחתת. המוצר מפותח על ידי חברת סמארט וויב (Smart Wave), לאחר בניית אב טיפוס, שנוסה פרה-קלינית בהצלחה רבה בבתי חולים בישראל ובאנגליה. הפוטנציאל של המוצר הזה נחשב עצום, שכן שוק הפרעות קצב הלב של העליות (Atrial Fibrillation) נאמד ב-30 מיליארד דולר בשנה.

הנבטה של חברות טכנולוגיות

בשונה מקרנות הון סיכון או חממות טכנולוגיות, RDC פועלת על פי מודל עסקי הקרוי "הנבטה". השקעת ההון נעשית רק לאחר הכרזה על פרויקט, ובדיקת ישימות טכנולוגית ושיווקית. אם הרעיון של הפרויקט נחשב כמוצלח, מוקמת חברת בת עם מימון מלא של RDC, עד להנפקה או למכירה. שלא כמו חממות טכנולוגיות, המוגבלות מאד מבחינת היקף המימון, או קרנות הון-סיכון, המוגבלות במשך המימון, RDC מממנת את החברות שלה עד לשלבים מאוחרים, והיא שותפה פעילה גם בניהול שלהן וגם בפיתוח המוצרים.

 "RDC היא קודם כל חברה יזמית, ואני גאה להיות יזם הבית", אומר בראיון מיוחד לישראל דיפנס-טק גיורא שקד, מנכ"ל החברה. "אנו שמחים לפגוש יזמים, אבל לא מחכים לחברות שיגיעו אלינו עם תוכנית עסקית. חלק מהפעילות השוטפת של החברה כוללת מיפוי יזום של צרכי השוק העולמי, מצד אחד, ומשאבים טכנולוגיים ועסקיים העומדים לרשותנו באלרון וברפאל, מצד שני. המודל הייחודי שלנו מביא לאחוזי הצלחה טובים ולשיעורי IRR (תשואה פנימית) גבוהים, ביחס למקובל בשוק ההון-סיכון".

"כולם מוזמנים" 

לדברי שקד, למרות שמרבית הרעיונות לפרויקטים מגיעים מתוך החברה או ממהנדסים ברפאל ובאלרון, האפשרות להציע רעיונות פתוחה לכולם. "אדיסון טען כי צריך הרבה רעיונות בשביל רעיון טוב

אחד, ואני תמיד מפנה זמן לשמוע רעיונות של חוקרים מהטכניון או או גופי מחקר אחרים. גם אם הרעיון לא מתקבל לבית ספרנו, היזם מרוויח מהבדיקה שלנו, הכוללת סקר טכנולוגי ושיווקי. לעתים, מדובר על השקעה של עשרות אלפי דולרים על חשבוננו", אומר שקד.

 
 

גיורא שקד, מנכ"ל חברת RDC

שקד, אגב, לא גדל בתעשייה הצבאית או הביטחונית. הרקע שלו הוא יזמות וניהול מספר חברות היי-טק. לתפקיד הנוכחי הגיע מהשוק הפרטי לאחר ניהול חברה בתחום הסייבר, ומבחינתו יזמות טכנולוגית היא הציונות החדשה. הוא אינו מהסס לפרגן לקולגות. "ההצלחה של חברה מדהימה כמו אנוביט ומכירתה לאפל, היא מהלך שהביא להקמתו של מרכז הפיתוח הראשון של אפל מחוץ לתחומי ארצות הברית, דווקא אצלנו בישראל", אומר שקד. "מהלך כזה מחזק את עם ישראל. מבחינתי, אין ספק, שהיזמים של אנוביט הם החלוצים בני זמננו".

"אנחנו גם נגיע לרעיון"

"מאז תחילת האבולוציה האנושית, האדם השקיע את מירב משאביו בהשגת ביטחון", ממשיך שקד. "המרוץ הבלתי פוסק להשגת עליונות צבאית הביא עימו את ההמצאות הגדולות ביותר בתחומי המדע היישומי. גילוי המתכות, התפתחות טכנולוגיית הבנייה והכרייה, המצאת הרדיו, רנטגן, לייזר ואלקטרו-אופטיקה, כל אלה טכנולוגיות שהתחילו בפיתוחים צבאיים. אפילו המדע הכירורגי-פלסטי נולד בחדרי ניתוח צבאיים לפני אלפי שנים.

"90 אחוז מכל פתרון טכנולוגי פורץ דרך טמון ברעיון. אם יש רעיון טוב, את השאר אפשר תמיד להשלים או לרכוש בכסף", אומר שקד. "דרך נוספת לכרייה של רעיונות היא שיתופי פעולה עם ארגונים מובילים בעולם כמו נאס"א או חברות טכנולוגיה בינלאומיות כגון GM, סמסונג ופרוקטר אנד גמבל". שקד מקפיד להיפגש עם כל הגופים הבינלאומיים כדי לדון בטכנולוגיות עתידיות. "היכולת של RDC לשמש מעין מתווכת בין צרכים מסחריים עתידיים לטכנולוגיות צבאיות קיימות, נותנת לה יתרון על פני חברות מחקר ופיתוח אחרות בעולם", הוא אומר.

"אם בוחנים את מגוון הפתרונות שפותחו ברפאל, ביניהם מוצרים מובילים מסוגם, כמו טילי האוויר-אוויר 'פיתון', פוד התקיפה 'לייטנינג', או מערכות ההגנה האקטיבית 'כיפת ברזל' ו'מעיל רוח', אפשר להבין כי כמות הטכנולוגיות שניתן ליישם בשוק האזרחי היא כמעט אין סופית. אם תבחן רק מוצר אחד מהרשימה, תמצא כי החל במערכות ההינע והניווט, דרך המיקרו-אלקטרוניקה, התרמודינאמיקה, האוויוניקה וכלה במערכות הניווט, האיכון ומכלולי האלקטרואופטיקה שמאחרי כיפת הספיר, יש לך עץ טכנולוגיות שלא נגמר וכולו עומד לרשות RDC".

שקד טוען כי כאשר מדברים על יצירתיות ויזמות טכנולוגית, העולם מתחלק לשניים: טכנולוגיות מחליפות וטכנולוגיות משפרות. המחליפות מתויגות תחת "גאונות" ואילו המשפרות נחשבות בנות השגה ומספקות דלק למרבית מרכזי הפיתוח של החברות המסחריות בעולם. RDC מדלגת במודע בין שתי הקבוצות.

"על מנת לפתח טכנולוגיה מחליפה צריך לצאת מהקיבעון של החשיבה המסחרית. בכל החלטה אנו מנסים לבחון האם ההמצאות שלנו מחליפות טכנולוגיה קיימת, או לפחות עושות עקיפה מסוימת", אומר גיורא שקד.

 

ועל אף השאיפה של שקד והצוות שלו לפתח טכנולוגיות מחליפות כדוגמת מצלמת הגלולה, במציאות אלו אירועים נדירים מאד. אבל, לדברי שקד, בכל מוצר שהחברה משקיעה, מוטמעת קפיצת דרך טכנולוגית או שיטת שימוש חדשנית, לפחות. במקרה של המיקרו-משאבה של Medingo, למשל, אין מדובר במזרק משופר, אלא על שיטת הובלה (Delivery System) חדשה לגמרי של אינסולין לתוך הגוף.

"אנו בוחנים השקעות דרך המשקפת של הצרכים העתידיים של השוק, ומחפשים כבר כיום, את המוצר שבעוד חמש שנים יהיה הדבר הבא. בשביל זה צריך הרבה דמיון וחופש יצירה", אומר שקד. 

גיורא שקד ישתתף במפגש המיוחד של ישראל דיפנס בשיתוף חברת Wind RIver בנושא Safety Security & Certification  - להרשמה למפגש שיתקיים בתאריך 1.5.2013 במלון הרודס בתל אביב לחץ כאן

 
 

 המיקרו משאבה של Medingo

 הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון הראשון של מגזין "ישראל טק" ובאתר ישראל דיפנס בתאריך 17.5.2012


img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית