ישראל מציעה לקולומביה טנקי מרכבה 4

התחדשו המגעים גם לעסקת מל"טים עם המדינה בדרום אמריקה
טנק מרכבה (צילום: דו"צ)

ישראל הציעה לקולומביה לקנות טנקי מרכבה סימן 4 ונגמ"שי מרכבה (נמ"רים).

במהלך המגעים עם קולומביה דובר על רכש אפשרי של 25 עד 40 טנקים. מחירו של טנק המרכבה לא פורסם מעולם, שכן הוא מיוצר על ידי צהל וסופק עד כה רק לו. ואולם, מומחים מעריכים כי מחירו של טנק כזה יגיע לכ-6 מליון דולר.

קולומביה חוששת מההתחמשות המואצת של שכנתה ונצאולה הנשלטת על ידי הנשיא הוגו צ'אבס, והיא הגדילה מאוד את תקציב הרכש הצבאי שלה. קולומביה רכשה בישראל לפני כמה שנים מטוסי קרב מדגם "כפיר", מערכות קרקעיות וימיות, והיא על סף רכישת מל"טים.

כפי הנראה, רכש נוסף מישראל עלה גם במהלך ביקור שערך שר הביטחון, אהוד ברק, בקולומביה, בחודש שעבר. לפני מספר שנים בוטלה עסקת "מלטים ענקית עם קולומביה, בגלל מאבק בין התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות. מאז, יש מתח ביחסי הרכש הבטחוני בין שתי המדינות. העיסקות עם ישראל היוו גם נושא לניגוחים פוליטיים בקולומביה. נראה, כי גם האפשרות לחזור למשא ומתן עם קולומביה על עסקת המל"טים בגרסה אחרת נבחנת למרות שמקורות בישראל לא נותנים לכך סיכוייםר בים.

בשנה האחרונה היו ידיעות על רכש של מל"טים בודדים מתוצרת ישראל , בעיקר הרמס-900 של אלביט מערכות על ידי קולומביה, אבל המדינה זו מחפשת עדיין מל"טים להצטיידות רחבת הקף. בנוסף לנסיון להציל את עיסקת המל"טים במתווה אחר מנסה מערכת הביטחון לשכנע את ממשלת קולומביה לרכוש בישראל גם הטנקים מדגם מרכבה סימן 4 ונאת נגמש"י הנמ"ר.

ישראל ייצאה טכנולוגיות שפותחו עבור טנקי המרכבה לדגמיהם השונים, בעיקר כחלק מתכניות להשבחת טנקים ישנים. אחד הפרויקטים המובילים בתחום היה השבחת הטנקים מדגם אמ-60 של צבא טורקיה אותו ביצעה התעשייה הצבאית. אבל הטנק כמערכת לא יוצא עד היום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית