מוני חשמל חכמים

המידע הגיאו – מרחבי הופך להיות המפתח לאספקת תשתיות החשמל, המים והגז.

מוני חשמל חכמים

איור: GDS Infographics

תחום הגיאו - אינפורמציה מהווה כלי חשוב במחקר ומשמש גופים רבים בחברות הטכנולוגיה, האקדמיה ומכוני המחקר בארץ ובעולם. מערכות GIS מודרניות מאפשרות רמה גבוהה של ניתוח מרחבי בשטחים גדולים על ידי שימוש בכלים חישוביים מתקדמים ומצליחות לפשט תופעות מרחביות באמצעות הצגתן על מפה. יישומים אלו מצליחים לספק מענה לבעיות בתחומי החיזוי של תופעות במרחב ובזמן באמצעות אלגוריתמים מורכבים ותורמים לשיפור תהליך קבלת החלטות בארגון.

רשת חשמל חכמה אחד התחומים בהם נעשה שימוש במערכות אלו הוא תכנון רשת החשמל החכמה הידועה כ-Smart Grid. פעולת תכנון זו משתמשת בבסיס נתונים מרחבי רב שכבתי (GIS) המהווה יסוד לפיתוח אלגוריתם לחיזוי צריכה של מונים חכמים ובניית פרופיל משתמש. מונים חכמים אלו הם שם קוד לקבוצה של מוני חשמל, גז ומים המותקנים כחלופה למונים האנלוגיים הותיקים ותפקידם לאסוף נתונים על אופי השימוש והצריכה של הלקוח ולשדר אותם בצורה אלחוטית סלולארית או על גבי קווים אופטיים לחברות המספקות את השירות.

בכדי לאפשר לצרכנים בקרה ואיתור תקלות, משדרים המונים את נתוני הצריכה כל כמה שניות ובחלק מהמקרים יכול המונה לקלוט אלחוטית נתונים ממונה מרוחק ולשדר אותם הלאה. במוני חשמל חכמים, התקן התקשורת האלחוטי יכול לתקשר גם עם מכשירים ביתיים ולשלוט עליהם מרחוק. פוטנציאל השימוש במערכות GIS בתכנון מונים חכמים בא לידי ביטוי בשלושה היבטים שונים. הראשון טמון ביכולת לבצע ניהול, אחזור וניתוח של המידע. בסיס נתונים מרחבי רב שכבתי מאפשר אחסון מידע בצורה מרחבית, בחינת קשרים בין פרמטרים, בחינת השפעת פרמטרים זה על זה וניתוח פרמטרים אלה בקני מידה שונים. היבט נוסף קשור להצגת המידע על גבי מפה ברורה ומוחשית. במילים אחרות, הצגת מידע שהיה בעבר טבלאי בלבד מוצג בזכות מערכות אלו על גבי מפה בצורה גרפית וקריאה המאפשרת הבנה מעמיקה יותר של תופעות במרחב ובזמן. ללא הצגתן של תופעות אלו בצורה גיאוגרפית, ספק אם היינו מודעים להן. היבט שלישי נובע מיכולת חיזוי מגמות עתידיות. באמצעות בחינת התנהגות התופעות על ציר הזמן, ניתן לבנות מודלים מורכבים המנסים לחזות מגמות עתידיות בהתנהגות המונים החכמים.

במטרה לקדם את תוכנית הלימודים חידשה לאחרונה הפקולטה למדעים במכון הטכנולוגי בחולון את הסכם שיתוף הפעולה עם מרכז ההנדסה לפיתוח פרויקטים ויישומי GIS של התעשייה האווירית. מרכז זה פועל למעלה מעשר שנים בתכנון ופיתוח מערכות מודיעין ושליטה למגזר האזרחי והצבאי ובמסגרת הפעילות המשותפת נחשפים הסטודנטים והסגל לטכנולוגיות ונושאי מחקר מעשיים המוצגים על ידי מפעלי תעשייה וצה”ל. שיתוף פעולה זה מאפשר למומחים מהתעשייה האווירית ללוות את הסטודנטים בפתרון בעיות אמיתיות במהלך לימודיהם ובכך מכשיר אותם לשוק העבודה בצורה טובה יותר.

אין ספק כי היכולת לחזות סיכונים והזדמנויות באמצעות איסוף וניתוח מידע מרחבי מורכב, אירגון שלו במבנה רב – שכבתי והצגתו על מפה גראפית פשוטה, מהווה כלי חשוב בידיהם של מקבלי ההחלטות בארגונים השונים. תחומים כמו עיבוד הדמאות (אוויר/ לוויין), חישה מרחוק של כדור הארץ, ראייה ממוחשבת, מיפוי תלת ממד דינמי, הדמיה מציאותית של הסביבה ותכנון עירוני, הופכים להיות לב ליבו של עולם המסחר העתידי ומכאן שהכשרת בוגרים בתחום הגיאו - אינפורמציה יכולה לתרום לשימור היתרון האיכותי של תעשיית הטכנולוגיה האזרחית והביטחונית בישראל בשנים הקרובות.

הכותב הוא מרצה ל GIS במכון הטכנולוגי חולון ומנחה סטודנטים לביצוע פרויקטים לתעשיה.

**הכתבה פורסמה בגיליון הראשון של מגזין ישראל דיפנס טק.