תחליף לחוק טל

תחליף לחוק טל

בל נעשה שקר לאמת. כל חקיקה חדשה בנושא חוק טל לא תשפר את מוטיבציית המתגייסים הפוטנציאלים מקרב החרדים. תהליך חינוכי ערכי לא נשען על חקיקה. תהליך חינוכי ערכי מבוסס רק על שכנוע פנימי בצדקת המהלך.

אם הנהגת המדינה, על כל גווניה הפוליטיים, תיכנע ללחצי הרחוב שהולכים וגוברים, כל אחד מסיבותיו, לנושא החרדים לא רק שלא נאחד כוחות לצדק בשיווין בנטל אלא נחריף את המאבקים בין קבוצות הזהות במדינה ונדחק לשוליים את מי שאנו רוצים לקרב. הצעירים החרדים, המכירים בחשיבות לעשות משהו משמעותי בחייהם ומבינים כי לימודים מעמיקים בעולמה של תורה לא מתאימים להם אך כן רוצים להשתלב עם כלל עם ישראל, יחשבו פעמיים אם להתגייס כאשר מתקיפים את הנהגתם.

לפני שמטפלים בקבוצות שלא מגוייסות במילא ראוי לומר את האמת על הנעשה בקרב הצעירים בכלל ערב גיוסם. יותר ויותר מקרב הצעירים אינם מבצעים שירות צבאי ולאומי מתוך מחויבות לתרומה לכלל אלא מתוך כוח החוק. בזה אסוננו. בנוסף, יותר ויותר צעירים נושרים מהמערכות כי השכנוע הפנימי שלהם במחויבותם כלפי מסגרת, העם והחברה חלשים ביותר. החקיקה שכולם זועקים לה בעת הזו כדי לקבל עוד כמה מנדטים על חשבון "הצדק החברתי" הנתבע כעת מהחרדים היא הפתרון הקל. זה הפלסטר במקום הניתוח.

אם החקיקה תתקדם באופן שמצטייר – איכות השירות יהיה בו יותר קללה מברכה. המערכות תעמודנה מול שבר גדול של התרוקנות השורות במהלך היום. אם היום יש הזועקים כי הנוער מהקרייה מטייל בקניונים מה יאמרו על הנוער החרדי שרק כפו עליו בחקיקה ולא בנו תהליך חינוכי ערכי למען הקהילה, אפילו בתוך השכונות הסגורות של החרדים. עד כמה רחוקים הפוליטיקאים שלנו מהכרתם את הלך הרוח בזרם החרדי - אם הרבי יאמר לא ללכת לצבא ולא לשרות לאומי – האם מערכות אכיפת החוק יוכלו לעמוד מול היקף הצעירים שיערקו מתוך החרדים? זה יהיה ביזוי החוק וביזוי ערך השירות יותר מכל.

הגיעה העת שפוליטיקאים ייקחו אחריות להנהיג את הממשלה ויכבדו את רצון העם בעת הבחירות - רצון העם היה נתניהו ראש הממשלה - תנו לו להשלים קדנציה, מצב המשק יותר טוב מהרבה מדיניות מערביות עם כל הקשיים. פעלו מתוך צו השעה ביחד עם הממשלה למען שילוב החרדים והערבים לתרומה למדינה ולחברה בהם הם חיים אפילו במסגרת קהילתם שלהם.

השבר סביב ביטול חוק טל יכול להיות הזדמנות נדירה לרענן את משמעות "צבא העם" חיזוק ערך השירות בקרב כל בני הנוער על כל קבוצותיו, העמקה בפעילות חינוכית מלווה שהנוער כולו ישלים את שירותו המלא ולא ינשור באמצע, עד חידוש והעמקת הפעילות החינוכית ערכית בקרב החרדים להבדיל הערבים.