בחזרה לכותל

45 שנים לאחר שנשבעו לראשונה בכותל מיד בתום מלחמת ששת הימים, ישחזרו היום לוחמי פלוגת הצנחנים את אותו ערב. "יהודה דובדבני ארגן את השטח ואני הקראתי עם פנס את השבועה" מספר האלוף מיל' דורון רובין
השבעת צנחנים (צילום: דובר צה"ל)

45 שנה לאחר ההשבעה הראשונה בכותל, מיד לאחר שחרור ירושלים, ילוו הערב לוחמיה הוותיקים של פלוגת הצנחנים מגדוד 890 את מחזור 2012 של לוחמי הצנחנים בהשבעתם בכותל, וישחזרו את ההשבעה ההיסטורית.

מפקדי הפלוגה והאחראים לטקס ההשבעה הספונטני היו המ"פ ולימים האלוף (מיל') דורון רובין וסגנו ולימים תת אלוף (מיל') יהודה דובדבני. " זו הייתה ההשבעה הראשונה. הנחנו את היסודות לשבועת הצנחנים בכותל, וזה הפך לאחר מכן למסורת" מספר האלוף במיל' דורון רובין. "זה היה בשבוע האחרון של יוני 1967, עלינו במשא רגלי מאזור קיבוץ הראל לירושלים ומאוד רצינו לראות את הכותל. במקור היינו אמורים לעשות את ההשבעה כחודש לאחר מכן, אבל המעמד היה מאוד מרגש והחלטנו לערוך את ההשבעה שם. יהודה (דובדבני) אירגן קצת את השטח שהיה אז בתולי ולא תחום כמו היום, הוא גם העמיד מפקד אש עם הכתובת 'מנשרים קלו ומאריות גברו' ואני הקראתי עם פנס יד את השבועה. הפלוגה מנתה כ-80 חיילים ויחד עם הסגל היינו קרוב למאה איש. השתמשנו בגנרטור שאליו חיברנו רמקול וטייפ ובזמן שהקצינים חילקו את התנ"ך והנשק ברקע התנגן השיר 'ירושלים של זהב' בביצועה של שולי נתן.

"זו הייתה פלוגה מדהימה שעשתה מסלול מדהים במהלך שירותה הצבאי, גם לאחר השחרור אנשים אלה המשיכו לתרום ולהשקיע בבניית המדינה, מרביתם אקדמאים, אנשי עסקים והיי-טק. היום זו סגירת מעגל, דור 67' מחבק את דור 2012" אומר רובין, ששב ושירת עם דובדבני מספר שנים לאחר מכן כששימש כמח"ט הצנחנים ודובדבני הסמח"ט שלו.

משה (מוסא) שלום, בעלי חברת הננו-טכנולוגיה MS טכנולוגיות שהיה אחד מחיילי הפלוגה מספר על רוח הלוחמים, האחווה והגאווה ששררה באותו ערב מרגש לפני 45 שנה "היינו מוכנים לטרוף את כל העולם למען המדינה, ואגב זה נכון גם היום. זה היה משא של 60 קילומטר, עלינו מהשפלה עד ירושלים במכה אחת וההתרגשות הייתה מאוד גדולה לאחר שחרור ירושלים. בהשבעה היינו רק אנחנו החיילים ואולי משפחה אחת או שתיים, אז לא היו פלאפונים להודיע לכולם להגיע, אבל זה לא הפריע לנו".

שלום מספר כי זמן לא רב לאחר ההשבעה הם זכו גם לביקור משר הביטחון משה דיין שאף הצטרף עליהם למארב שביצעו בבקעה "לא הרבה חיילים יכולים להגיד שבמהלך שירותם הצבאי שר הביטחון שכב לצדם במארב, באותו לילה, במזל או שלא במזל גם חיסלנו שלושה מחבלים. במהלך מלחמת ששת הימים היינו טירונים ולא נלחמנו כמעט, אך לאחר מכן השתתפנו בכל מלחמות ישראל. עברנו הרבה ביחד כחיילים ואנחנו עדיין שומרים על קשרים קרובים.אז לא חשבנו על עצמנו אלא רק על המדינה והמולדת, אני מקווה שהדור הצעיר יפסיק לחשוב על עצמו ויתחיל לחשוב כמונו."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית