פרשת אל"מ מלכא: הגיעו למסקנה נכונה

פרשת אל"מ מלכא: הגיעו למסקנה נכונה

במדינה נורמלית לא הייתה נערכת כלל חקירה. בישראל היא נערכה ולקחה שנים. לפחות המסקנה נכונה. לא יינקטו כל צעדים משפטיים נגד האחראים להריגתם של 21 בני משפחת סמוני מעזה ב-5 בינואר 2009, בשלב הקרקעי של מתקפת "עופרת יצוקה". כך הודיעה הפרקליטות הצבאית.

תיק החקירה במצ"ח נסגר, לאחר שהחקירה העלתה שתקיפת האזרחים "שלא נטלו חלק בלחימה" והריגתם לא נעשו במודע ובמישרין, או מתוך פזיזות ורשלנות "באופן המקיים אחריות בפלילים". ב-4 בינואר חיילי "גבעתי" שהשתלטו על חלק משכונת זייתון בדרום מזרח עזה ריכזו כמאה מבני משפחת סמוני המורחבת בבית אחת המשפחות. במרחק של כ-80 מטר מהם התמקמה יחידת גבעתי בבית בן שלוש קומות.

בבוקר 5 בינואר יצאו כמה מגברי המשפחה לחפש קורות עץ כדי להבעיר אש להכנת תה. המח"ט שקיבל תמונות ממל"ט, חשש שמדובר בנושאי אר פי ג'י והורה לירות לעברם. טעויות כאלה קורות במלחמה אבל אף מדינה נורמלית לא עורכת חקירות כמו זו שנערכה כאן ומעכבת את קידומו של הקצין שנחקר.

במלחמה נפגעים גם חפים מפשע. אף אחד הרי לא העלה על דעתו שהמח"ט ירה במתכוון על בית מלא אזרחים. אבל יפי הנפש גם בפרקליטות הצבאית היו חייבים לבצע חקירה שתוצאותיה היו ידועות מראש. צה"ל יורה לעצמו ברגלים עם חקירות מיותרות כאלה. בעבר נאמר ש"כל קצין ילך עם עורך דין צמוד" עכשיו צריך לבצע שינוי במשפט הזה. במקום כל קצין לכתוב כל חייל. זה אולי מתאים לצבא שווייץ אבל לא לצה"ל.

מספיק עם המשחקים האלה שבאים כדי לרצות ארגוני שמאל שרואים בטרור הפלשתיני "מלחמת שחרור" ובתגובה של צה"ל לטרור הזה" פשעי מלחמה". אבל גם בצה"ל יש אנשים שחייבים לעבוד לפי לחצים חיצוניים ולא לפי אינטרסים של הצבא. מה הטעם בחקירה כזו? הרי מי שמבין ידע שהיא מיותרת. האחרים יטענו בלאו הכי שמדובר בחקירה לא נקייה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית