מסתמן: שירות ה"ג'ובניקים" יקוצר

גורמים בצה"ל אמרו כי בצבא מתכננים לקצר את השירות על רקע בחינה מחודשת של צרכי צה"ל. המהלך מגיע בעקבות הירידה בנתוני הגיוס לצה"ל והמאבק לגיוס החרדים לצבא
מתגייסים בבקו"ם (ארכיון דובר צה"ל)

בצמרת הצבא מתכננים לקצר את שירותם של החיילים המשרתים בעורף בארבעה חודשים, כך על פי הערכת גורמים בכירים. עם זאת, על פי התכנית אורך שירותם של הלוחמים יישאר על כנו וזאת בעקבות צרכי צה"ל, על רקע הירידה בנתוני הגיוס לשירות קרבי בשנים האחרונות.

בצה"ל מתכננים כבר מספר שנים להביא לקיצור אורך השירות של כלל החיילים. בשנת 2005 הוקמה ועדת בן בסט שקבעה כי קיצור השירות ייעל את הצבא ויביא לחיסכון בהוצאות. הכוונה המקורית הייתה ליישם את החלטות הוועדה, אולם פרוץ מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006 הוביל לדחיית יישום ההמלצות.

כעת, עם האיומים המופנים כלפי ישראל והקיצוץ בתקציב הביטחון, מעריכים בצה"ל כי לאחר בחינה מחודשת של תכנית החומש, לא תהיה אפשרות לשחרור מוקדם של כלל החיילים. עם זאת, כאמור, החיילים המשרתים בתפקידי עורף יזכו, ככל הנראה, להשתחרר מהצבא ארבעה חודשים מוקדם יותר. כיוון שמדובר בהחלטה מנהלתית של הצבא, יישומה אינו מצריך אישור בחוק ועל כן הוא יחל בקרוב.

בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בנתוני הגיוס בישראל. בדיון שנערך בתחילת השנה בוועדת החוץ והביטחון בכנסת אמרה ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי כי "אחד מכל ארבעה לא מתגייס ואחת מכל שתי נשים לא מתגייסת".

במקביל לתכניות העתידיות של הצבא לגבי אורך השירות הצבאי הודיע אמש שר הביטחון, אהוד ברק, כי החליט להגיש הצעת חוק שתהווה תחליף לחוק טל, המעניק פטור מגיוס צבאי לחרדים, אשר בוטל בהוראת בג"ץ. בית הדין הגבוה לצדק הורה לממשלה למצוא תחליף ראוי עד חודש אוגוסט הקרוב.

הצעתו של ברק קובעת כי צה"ל יהיה זה שיחליט את מי מבין החרדים לגייס, וכל השאר יופנו לשירות לאומי שיימשך שנה בלבד. כך שבסופו של יום כלל האוכלוסייה החרדית תבצע איזשהוא סוג של גיוס חובה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אין כל החלטה על קיצור השירות לחיילים המשרתים ביחידות העורף או בכל מערך אחר." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית