האם דיסקין ודגן צודקים?

הפטפטת הבלתי נגמרת של בכירי מערכת הביטחון בכל הקשור לאיראן; הסוגיות העולות בארה"ב מתכנית פיתוח ה-F-35; שוב המתנחלים עושים צחוק מצה"ל, והמצב במצרים ממשיך להדאיג. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, כל ראשון

האם דיסקין ודגן צודקים?

הצעות החוק האחרונות שהתקבלו במצרים, בעלות האיפיון הדתי, הן בעיקר סימפטום מדאיג בעיקר עבור ישראל. מצרים אחרי ניצחון המפלגות האיסלמיות חוזרת לאחור ובגדול. היא חוזרת לאחור מבחינה כלכלית, היא חוזרת לאחור מבחינת זכויות האזרח והיא חוזרת אחור מבחינת ההבנה של העולם שסובב את מצרים.

למה זה נוגע לנו? כי במצרים צפויים עוד זעזועים קשים. לא כולם במצרים מקבלים את העובדה שהיא הולכת להיות העתק של איראן שבשליטת האייתולות. במצב הזה ישראל חייבת להיות מוכנה לכל התפתחות, וכזו יכולה לקרות כתוצאה מהצעות חוק שונות, כגון זו שתאפשר נישואים לבנות 14.

מדינה שנסוגה לאחור מכל הבחינות יכולה להיות בלתי צפוייה גם בכל הקשור ליחסים עם ישראל. מול מציאות קשה כזו ישראל חייבת לשדר "עסקים כרגיל" ביחסים עם מצרים כי פורמלית יש הסכם שלום אבל באותו זמן ממש להעלים כל סימן ולו הקטן ביותר של שאננות מול מצרים ככח צבאי גדול ומשמעותי.

ממשיך כרגיל

אסד למד מאיראן שניתן לצחוק על כל העולם. למרות כל החלטות האו"ם, למרות המשקיפים, נשיא סוריה ממשיך לטבוח באזרחיו ונראה כי בעוצמה ובאכזריות גדולים עוד יותר. מול עולם אימפוטנט, אסד עושה מבחינתו את הדבר הנכון. גם ללא תמיכת רוסיה וסין, העולם לא היה עושה דבר חוץ מאשר לדבר. במצב הזה אסד ממשיך לטבוח, להרוס שכונות שלמות ומדי כמה ימים, מגיח עם רעייתו היפה כדי להצטלם מכין חבילות מזון לאלה ששרדו את ההתקפות הפראיות של צבאו.

מישהו זוכר שפעם היו דיבורים על החזרת רמת הגולן תמורת שלום? אולי, אבל זה באמת נקבר בדיוק כמו התחזית של כמה נאיבים, על שלום יציב עם הפלשתינים. פשוט תראו עם מי יש לנו עסק ותבינו לבד.

פטפטת בלתי נגמרת

גם כך הפטפטת של הצמרת הביטחונית הישראלית הפכה בחודשים האחרונים למשהו לא ברור. שרים ובכללם שר הביטחון, אנשי צבא ובראשם הרמטכ"ל, מתראיינים על ימין ועל שמאל ומפזרים אמירות בנושאים קריטיים כמו איראן וסוריה.

אין בצמרת כיום אף מבוגר אחראי שיסתום לכולם את הפה. וכך אנחנו מקבלים ראיונות חגיגיים בהם כל הביטחוניסטים האלה מצהירים הצהרות שלרובן אין כיסוי בשום מציאות. האם מדובר בתכנית גאונית לבלבל את האויב? האם פסיכולוגים גאונים רקמו אותה כדי ליצור מציאות וירטואלית שתגן על ישראל מפני האיומים? התשובה היא שלילית.

מדובר בפטפטת לא נורמלית שמעלה הרבה שאלות קשות. בעודי כותב שורות אלה, אמר הרמטכל כי "עוד מדינות מתכננות לתקוף את איראן". שיא של קשקשת ששוברת את השיאים של עצמה בכל יום.

לו היינו שוויץ או אפילו איטליה, הביטחון היה יכול להיות נושא לפטפטת. אבל בישראל? מישהו כאן ממש לא מבין את ההבדל. אבל אולי בכל אופן זו תכנית הטעיה גאונית?

עולם כמנהגו

שוב פרצו מתנחלים לבסיס צה"ל בשומרון. הפעם למפקדת אוגדת יהודה ושומרון. שוב נשאלת השאלה או בעצם שתיים. מה היה קורה לו אלה לא היו מתנחלים אלא מחבלים ומה היה קורה לו אלה היו מחבלים מחופשים למתנחלים?

הקלות הבלתי נסבלת של החדירה לבסיסי צה"ל בשטחים לא מקובלת. ניתן היה לצפות שבעקבות מקרים דומים, ינקוט צה"ל אמצעים אבל דבר לא קרה. על הקלות הבלתי נסבלת של כניסה לבסיסי צה"ל בתחומי הקו ירוק כתבתי כבר הרבה פעמים. גם שם כמעט לא נעשה דבר. אבל בשטחים? שם ניתן היה לצפות למעשה. אז גם זה לא נעשה.

צה"ל סומך כנראה על ניסים. כאשר תהיה ועדת חקירה, בעקבות פריצה כזו שתסתיים לא רק במעצרים, אני אבוא להעיד. ויש עוד שאלה. אלו שנעצרו ביום שישי אחרי הפריצה למטה החטיבה שוחררו עוד לפני כניסת השבת. מה יעשה להם? אני בטוח וגם אתם שכלום. הכל נסלח, הכל עובר לסדר היום. מדינת הפקר.

ללשכת הרמטכ"ל בקריה נכנסו. תחמושת ונשק נגנבים מבסיסי צה"ל על בסיס קבוע. אנשים נכנסים לבסיסים עם תעודות פלסטיק מרשימות מסוגים שונים, רק לא אלה המקנות להם זכות להיכנס. אני מתריע. יש בטח מישהו במטכ"ל שחושב שאני נודניק. במקרה הזה אני באמת לא רוצה להיות זה שיצחק אחרון.

דברים שרואים משם

קודם זה היה ראש המוסד לשעבר מאיר דגן. עכשיו זה ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. שניהם אומרים בערך אותו דבר - לא ניתן לסמוך על הצמד נתניהו וברק בכל הקשור לתכנית הגרעין של איראן.

אפשר לנקוט בשתי גישות - האחת לשאול מדוע אם זה המצב, השניים לא התפטרו מתפקידיהם והשנייה היא - אולי בכל זאת יש משהו בדבריהם. כשיש ספק אין ספק. הדברים הקשים של יובל דיסקין מחייבים לדעתי משהו. אני לא יודע מהו המשהו הזה, אבל הדברים לא יכולים להיות תלויים באוויר כי מדובר בחיים של כולנו.

אין לי הצעה אבל צריך לעשות משהו. האם זה גוף של אנשים בעלי רקע ביטחוני שיתכנסו לדון בבעיות הקריטיות העומדות בפני ישראל או דפוס אחר שיכניס למשוואה גם דעות אחרות. כל דבר אחר יותיר ספק אבל יותיר גם חשש גדול.

יוקר הטיסה

ישראל חתמה על עסקה לרכישת 20 מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35. בישראל הנושא כלל לא מעסיק את הפוליטיקאים אבל בארה"ב, כל פרויקט מטוס הקרב החמקן מעסיק אותם שעות נוספות ולא רק אותם.

שתי בעיות עיקריות עומדות בלב הסערה - המחיר העולה בצורה מתמדת של הפרויקט ומועדי האספקה. המחיר המגיע לפי מקורות בארה"ב ל- 161 מיליון דולר למטוס, עלול לעלות היות ונראה עכשיו שכמות המטוסים שתירכש על ידי ארה"ב ועל ידי בנות בריתה, יקטן. המשמעות של צעד כזה הגדלה נוספת במחיר המטוס. אם אכן זה יקרה, עלול מחיר כל מטוס להתקרב לכ-200 מיליון דולר.

ויש עוד בעיה - מחיר ההפעלה של המטוס יהיה, לפי חישובים עדכניים, כפול לפחות מזה של מטוס הקרב F-16. ויש עוד בעיה שזוכה לביטוי גדול בארה"ב אבל לא בישראל. מדובר ביכולת החמקנות של המטוס. כבר עכשיו יש הרבה מאוד קולות שטוענים כי מערכות מכ"ם שפותחו ברוסיה מסוגלות לראות את המטוס האמור להיות "שקוף". האם כל הנושאים האלה לא מחייבים בחינה מחודשת? האם ישראל תלך לעסקת המשך של עוד 20-25 מטוסים ללא דיון כזה?

כרגע לא נראה שמישהו בישראל בכלל עוסק בעניין. נכון, הכסף לרכישת המטוס בא מהסיוע הביטחוני האמריקני. אבל הכסף הזה מיועד גם לרכש של מערכות אחרות וכאן מתחילה הבעיה. אבל בישראל עוסקים בדברים אחרים.

You might be interested also