רוסיה חושפת מל"ט תוקף חדש

האם מבוסס גם על ידע שרכשה מתע"א?
המל"ט הרוסי החדש

האם מכירת מל"טים מתוצרת התעשיה האווירית לרוסיה סייעה לתעשייה המקומית לפתח מל"ט תוקף חדש? רוסיה הודיעה השבוע כי תבצע טיסת ניסוי במל"ט כזה בשנת 2014.

מעט רקע: התעשיה האווירית הישראלית חתמה לפני כשלוש שנים על עסקה למכירת מל"טים לרוסיה בשווי של כ-400 מליון דולר. הענין של רוסיה במל"טים הישראליים התעורר כמה חודשים אחרי שמטוסי קרב רוסיים הפילו מל"טים מתוצרת ישראל שהופעלו על ידי צבא גאורגיה.

הרוסים מנסים כבר זמן רב לפתח מל"טים לצרכי מודיעין אבל ללא הצלחה רבה. העיתון הרוסי "קומרסאנט" דיווח בזמנו כי משרד ההגנה של רוסיה החליט לרכוש שני דגמים של מל"טים מתוצרת התעשיה האווירית. לדברי העיתון, שווי העיסקה הראשונה כ-50 מליון דולר, אבל נראה כי יש פוטנציאל לעיסקות נוספות בהקף גדול.

המל"ט, מדגם סרצ'ר -2, המוזכר בדיווח של העיתון הרוסי, מצוי גם בשימוש צה"ל. מוטת  כנפיו יותר מ-8 מטר, הוא שקט מאוד ומסוגל לטוס בגובה מירבי של כ-7 ק"מ במהירות של כ-140 קמ"ש. המל"ט מצויד במערכת אופטית המסוגלת להעביר לקרון הבקרה תמונות ביום ובלילה. הוא ממריא ונוחת באופן אוטומאטי.

הדגם השני של מל"ט, שרוסיה רוכשת מהתעשיה האווירית, הוא ה"בירד-איי-400". זהו מל"ט קטן במשקל 5 ק"ג, המסוגל לטוס כשעה ולספק למפקדים בשטח מידע "מעבר לגבעה".

במהלך המלחמה בגאורגיה הפילו כאמור מטוסי קרב רוסיים מדגם מיג-29 כמה מלטים מדגם "הרמס-450" מתוצרת חברת אלביט מערכות שהופעלו על ידי צבא גאורגיה.

בכמה פרסומים ברוסיה ובמדינות אחרות נמסר כי הרוסים ביקשו לרכוש גם את המל"ט מדגם "הרון-1" מתוצרת התעשייה האווירית ולהקים אצלם תשתית לייצור מל"טים.

עתה, כאמור הודיעה רוסיה כי בשנת 2014 תבצע טיסת ניסוי ראשונה של מל"ט חמוש במשקל כולל של כחמישה טונות. בתחילת החודש שעבר אמר מפקד חיל האויר הרוסי כי מל"טים מייצור מקומית יכנסו לשימוש חיל האויר בשנת 2020. מכירת המל"טים לרוסיה עוררה ויכוחים חריפים בתוך מערכת הביטחון וגם בינה ובין משרד החוץ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית