אסור לוותר על ביטחון ישראל

אסור לוותר על ביטחון ישראל

השלטונות בסקנדינביה לא מקבלים את אמצעי הביטחון הננקטים סביב טיסות של חברות ישראליות. זה קרה בשנה שעברה בדנמרק והפעם זה פרץ בשוודיה. חברת ארקיע חוששת שלא תוכל להפעיל את הטיסות לשטוקהולם אם השלטונות שם לא יבינו את הדרישות של הביטחון הישראלי.

לא מפליא בכלל שדווקא שם הענין פורץ בכל שנה. במדינות האלה לא מבינים שהטרור יושב בתוכן. שם מעדיפים לטמון את הראש בחול ולחשוב שמצבן זהה למה שהיה לפני 20 שנים. בחסות הגישה הליברלית נוצרו במדינות סקנדינביה כיסים של "פוטנציאל לטרור". לא פלא ששלטונות הביטחון של ישראל לא מוכנים לאפשר לשוודים או לדנים לבצע את בדיקות הביטחון של נוסעים שעולים על טיסות של חברות תעופה ישראליות. הסקנדינבים כועסים בעיקר על שיטת התשאול בה עושים שימוש אנשי הביטחון הישראלים. זו לדעתם חדירה לפרטיות ופגיעה בכבוד האדם.

יכול להיות שיש משהו בדבריהם אבל זה היה קביל בעולם ללא טרור וללא קבוצות מוסלמיות שפועלות בחסות אל קעידה. בשלב זה משרד החוץ מנסה לפתור את הבעיה אבל נראה שזה לא יהיה פשוט. חוסר ההבנה במדינות סקנדינביה הוא החמור ביותר בו נתקלת מערכת הביטחון הישראלית שמגינה על המטוסים של חברות התעופה הישראליות. אין כאן מקום לפשרות. אין כאן מקום לטריקים של "כאילו".

זכותה וחובתה של ישראל להגן את נוסעי חברות התעוה הישראליות. לברות התעופה זה יוצר קשיים רבים. בעבר ניסו בישראל להגיב על ידי פעולות נגד חברות ממדינות שמסרבות לשתף פעולה. גם זה נבלם שכן במשרד החוץ לא אהבו את הרעיון. אז כאן ממש אסור לוותר. האיום הוא מוחשי ומיידי ועדיף למנוע טיסות מאשר להפעילן ברמת סיכון לא מתקבלת על הדעת.