הרוח מדליקה את האור

המצאה ישראלית חדשה
אילוסטרציות: המכון הטכנולוגי, חולון

עדיטל אלה, מרצה במסלול ’עיצוב-סביבה-חברה’ ובתוכנית לתואר שני במכון הטכנולוגי חולון פיתחה רעיון חדשני בתחום הקלין טק, מנורות המופעלות על ידי אנרגיית הרוח. "התחלתי לחשוב על הרעיון במסגרת לימודים לתואר שני במסגרת האקדמיה לעיצוב בר קיימא DESIGN ACADEMY EINDHOVEN שבהולנד", מספרת אלה. "החידה שהניעה אותי הייתה איזה שימושים אפשר לתת לאנרגיה העדינה בסביבה עירונית. רציתי לצור מוצר המשלב בין אנרגיה שנמצאת לידינו לבין צרכים יום יומיים". את המנורות מפתחת אלה בסטודיו שלה הקרוי ’עיצוב חושב סביבה’ בחולון ולפרוייקט היא נתנה את השם WINDYLIGHT.

למרות שתהליך הפיתוח טרם הסתיים, הסכימה אלה לומר כי הטכנולוגיה עליה מבוססת המנורה כוללת שבשבת שיודעת להמיר את אנרגיית הרוח לזרם חשמלי שמזין מנורות LED. היות והמנורות מיועדות לפעול בסביבה עירונית עם עוצמת רוח משתנה ממקום למקום, אחד האתגרים העיקריים של הפרוייקט הוא להתאים את השבשבת לעוצמת הרוח. כרגע הניסויים שמבצעת אלה מתרכזים באפיון מגוון השבשבות, כך שניתן יהיה להפעיל את המנורות בכל השטח המוניציפלי של העיר. "בקיץ עשינו טסטים על אופניים באמצעות פידול בכדי להתגבר על הצורך במנהרת רוח. עכשיו אני בונה מנהרת רוח בסטודיו בשל תנאי מזג האויר שאינם מאפשרים זאת".

את תהליך הפיתוח מלווה ד"ר יובל בק, ראש תחום הנדסת הספק מהמכון הטכנולוגי בחולון, כאשר אחת המטרות של הפרוייקט הוא להגיע למוצר סופי שמייצר ומשתמש באנרגייה באותו מקום (light on-spot). תהליך זה שונה ממודלים אחרים בעולם של איסוף אנרגיית רוח, בהם יחידת איסוף האנרגיה ויחידת השימוש לא נמצאות באותו מקום ויש הפסד אנרגיה בגלל מערכת ההולכה החשמלית. מנורות ה WINDYLIGHTשל אלה מתוכננות להיות חסכוניות בהרבה עם ניצול מקסימלי של הספק השבשבת.

"אם הכל יעבוד לפי התוכנית, בעוד שנה נתחיל בייצור מסחרי", אומרת אלה ובאותה נשימה מוסיפה כי לצד הפיתוח הטכנולוגי היא נמצאת במאמץ לגייס מימון להמשך הפרוייקט. מסתבר כי ההוויה של היזמות בתחום הקלין טק, אינה שונה בהרבה מזו בתחום ההיי טק. "התהליך דורש הרבה אורך רוח ודבקות במטרה", היא מוסיפה עם ברק בעיניים. יאמר לזכותה של אלה, כי למרות שמדובר עדיין על רעיון בתהליך פיתוח, הוא כבר נחשב להצלחה בינלאומית. ארגון TED בחר אותו לתוכנית הלווי היוקרתית TED FELLOW בשנת 2010 אליה מתקבלים בכל שנה רק עשרים ושניים פרוייקטים חדשניים מכל העולם ובנוסף זכתה אלה בתחרות AOL ARTISTS יחד עם עוד עשרים וחמישה יוצרים ויזמים מובילים.

אין ספק כי בהצלחת מנורות ה WINDYLIGHT טמונים יתרונות רבים כמו שמירה על הסביבה וקידום עיצוב בר קיימא. אך מעל הכל, היכולת לייצר תאורה מאנרגיית רוח תוכל לשפר את חייהם של מליונים במדינות עניות בהן גישה לרשת החשמל נחשבת למותרות. "צריך להאמין בחזון וכל יום לעשות צעד נוסף למרות הקשיים", מסכמת אלה בנימה אופטימית המאפיינת לא מעט יזמים ישראלים צעירים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית