לא להדחת הסמח"ט

לא להדחת הסמח"ט

רבים אומרים כי תקרית מבישה זו (הסמח"ט המכה) צריכה להביא את הדרג המדיני לפתרון מדיני. אשרי המאמין. מאות הרוגים באירועים אחרים לא הביאו לפתרון הסכסוך אז תמונה בה קצין מכה אנרכיסט תצליח.

הגדיל לעשות רמטכ"ל לשעבר, יעלון וקרא לתגובה מהירה וחריפה של צה"ל. כאילו אין מחר. אם יש את יעלון כבר לא צריך את הקרן חדשה. נשפוך את המים עם התינוק. התמונה היא קשה ומזעזעת, אך לבטח קודם קשה לסמח"ט היקר שכל שנותיו נתן עבור ביטחון המדינה ואזרחיה שיוכלו לנוע בכבישי הארץ בטיוליהם או לכל מטרה אחרת ולהרגיש בטוחים. לקצין זה בטוח כשל ראשון וגם אחרון שלו וחלק מהנהגת המדינה בוחרת להגיב באופן הזה. במקום לגנות את האנרכיסטים החודרים לכל חלקה טובה במדינה הזו. הקריאה להדחתו היא שערורייה לא פחות מעצם העובדה שאנרכיסט יכול במשך שעתיים להטריד קבוצת לוחמים על מפקדיהם שרק נשלחו לבצע משימה. כולם נזעקים במקום לעצור, לקטוע באבחה אחת את ההתלהמות מהאירוע הקשה, ולהתכנס לבדק בית ערכי ואמיתי הרי מדובר במיטב מפקדינו.

מדובר בקצין בכיר שבחר לעמוד בחזית הקשה - מול אנרכיסטים ולא לתת לחייל הזוטר להתמודד בקושי אדיר שכזה. יש הטוענים כי אותו אנרכיסט שבר לו אצבעות. אפשר לשמוע את המפקד, מי שהיה נערץ על חייליו ומפקדיו עד לאותה תקרית. אפשר לומר לו המערכת האמינה בך ולכן תעשה תיקון ערכי - תעבור בין היחידות בשטחים ותאמר טעיתי. אנו צבא מוסרי, המתנהל על סולם ערכי שאין לחרוג ממנו ולכן נחשוב כל העת איך להתחזק מוסרית וערכית.

המשפטיזציה בימי האינתיפאדה הראשונה ואף השנייה נגד הלוחמים בשטח ובחזית הקשה מנשוא פגעה עד מאד במוטיבציה של הצעירים להסתער ולבצע משימה על הצד הטוב ביותר. חלילה אם נחזור לימים אלו למרות שהרמטכ"ל לשעבר יעלון זועק ראשון אפילו עוד לפני זהבה גלאון כי מתבקשת תגובה מהירה וחריפה של צה"ל. יעלון - לפעמים איפוק, צעד אחד אחורה, הפקת לקחים עמוקה והבנה שאם זה קורה למפקד בכיר נערץ זה יכול לקרות לרבים וטובים מבני הארץ הזו ולכן הפתרון הוא לא בהדחה. טיפה הצנע לכת יעלון, בטח מול קצין שלא יכול לענות לך כי הוא לובש מדים.

גם למפקד נערץ שבחר בשליחות על הגנת המולדת שנים ארוכות מגיע ימים של חסד אחרת כל אנרכיסט יבין כי הוא יכול שעות להטל בצוות לוחמים על הכבישים ובסוף עוד לצאת קורבן שכולם עולים אליו לרגל. מרמטכ"ל לשעבר היינו מצפים לאיפוק לא להתלהמות, דווקא להסביר לציבור את הקושי במשימה מול אנרכיסטים שהנשק החזק בידם - הוא המצלמה, היינו מצפים כי יאמר אין בתקרית מצערת זו סימפטום מערכתי אלא נקודתי והדברים ילמדו. ולדאוג שבאמת ילמדו. יעלון כשלת גם בדבריך בהקשר זה. שכחת את ימי הלחימה בתקופותיך ואת המשפטיזציה ומשמעותה למוטיבציית הצעירים עד למילואימניקים. ולנושא דעת הקהל הפנימית או העולמית - אנא ניקח את הדוגמא בבריטניה בגל ההתפרעויות האחרונות – דרכנו רחוקה עד מאד מדרכם של הבריטים ומזל שכך. אם היינו טיפה מפשפשים אצל הדנים מעניין מה היינו מוצאים. שמדינת ישראל לא תיכנע לתמונה אחת הגרועה שתהיה. על הנהגת המדינה כולל הנהגת הצבא לעצור ולא לצאת בהצהרות קשות נגד מיטב בני הארץ הזו גם עם כשלו.

רוח גבית מחויבת המציאות ללוחמים שטועים בלחימתם וטעויות נעשות גם מול האנרכיסטים, לצערנו הרב. דרך זו לא מאחדת את העם אלא יכולה להביא למחלוקת קשה עד לנתק ערכי חינוכי הידברותי בין דרג מבצע, דרג השטח לקודקודים למעלה כולל שר לעניינים אסטרטגיים. היינו מצפים מיעלון, השר לעניינים אסטרטגיים, שייתן פתרון אסטרטגי איך להתמודד מול האנרכיסטים במקום להתנגש בקצין שטעה. לא מגיע לצבא הגנה לישראל הצבא המוסרי בעולם פורטרט שכזה, עדיין דרך הטיפול מחייבת איפוק על מנת להפיק לקחים להבא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית