ההחלטה בנושא הסמח"ט נדחתה

רב אלוף בני גנץ החליט לערוך מספר השלמות בתחקיר בטרם יחליט על עתידו של סא"ל שלום אייזנר

ההחלטה בנושא הסמח"ט נדחתה

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, החליט להשהות את החלטתו ולערוך עוד מספר השלמות בתחקיר, בטרם יקבל החלטות מערכתיות ואישיות בפרשה שבה תועד סמח"ט הבקעה, סא"ל שלום אייזנר, כשהוא חובט ברובהו בפניו של פעיל דני. התחזיות בימים האחרונים דיברו על כך שגנץ צפוי להדיח את הסמח"ט מתפקידו. עם זאת, המשך שירותו בצה"ל של אייזנר ייקבע רק לאחר סיום חקירת מצ"ח בנושא וחוות הדעת שתגבש הפרקליטות הצבאית.

בתחקיר שנערך אתמול בפיקוד מרכז נקבע כי סא"ל אייזנר היה צריך להימנע משימוש בכוח פיזי וכי התנהגותו חורגת מהנורמות המצופות מקצין. בשיחות עם מקורביו הודה אייזנר כי טעה בכך שהכה את הפעיל ברובה שלו, אך אמר כי הוא הותקף באלימות על יד הפעילים וכי שתיים מאצבעות ידו נשברו בעקבות מכות שקיבל מפעילי השמאל שערכו הפגנה סמוך ליריחו.

מהתחקיר עלה עוד כי צה"ל נערך לאפשרות של הפגנה מסוג זה, אולם מכיוון שלא התקבל מידע על מועדה המדויק והיקפה, ההיערכות הטקטית לאירוע הייתה לקויה. סא"ל אייזנר כך עולה מהתחקיר, הוזעק לאזור ההפגנה לאור חשש מחסימת ציר 90 בקטע רגיש שלו. הוא הגיע לזירה יחד עם קומץ חיילים והצליח בשלב הראשון להרגיע את הרוחות. אולם בהמשך נעשה ניסיון נוסף לתקוף אותו וחיילים נוספים, ולאור הקרבה בין החיילים למפגינים, הוא חשש לעשות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, שיש בהם סיכון בהפעלה מטווח קצר.