אלתור המודיעין הטורקי

חיל האוויר הטורקי יחכור מטוסי ביצ'קרפט ויתקין עליהם מערכות איסוף מודיעין ותצפית. המהלך מגיע על מנת לפצות על אובדן התקנת מערכות המודיעין במל"טים ישראלים, בשל ניתוק היחסים הביטחוניים

אלתור המודיעין הטורקי

קינג אייר-350

ניתוק היחסים הביטחוניים בין ישראל וטורקיה מכניס את הטורקים לבעיות מבצעיות והם מנסים לפתור אותן באלתורים. נודע כי הטורקים יחכרו בקרוב 5 מטוסי קינג אייר-350 (King Air 350) מתוצרת חברת ביצ'קרפט ויתקינו עליהם ציוד תצפית ואיסוף מודיעין.

המטוסים ישמשו תחליף למל"טים מדגם "הרון", מתוצרת התעשייה האווירית, שטורקיה רכשה ותכננה לעשות בהם שימוש למשימות של איסוף מודיעין ותצפית. אחרי ניתוק היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות הופסק הפרויקט בטורקיה והמל"טים מתוצרת התעשייה האווירית לא צוידו במערכות כמתוכנן. עד שהטורקים יוכלו לצייד את המל"ט שלהם מדגם "אנקה" במערכות הדרושות, הן תופעלנה על ידי המטוסים החכורים שיוטסו על ידי חיל האוויר הטורקי.

עסקת חכירת המטוסים תעלה לטורקים כ-70 מליון דולר. כפי שדווח בישראל דיפנס באמצע השנה מתכננת טורקיה טיסות משולבות של מל"טים מתוצרת ישראל וטורקיה. חיל האוויר הטורקי מתכנן הזמנה של 10 מל"טים מדגם "אנקה" מתוצרת התעשייה האווירית של טורקיה ובחודש יוני יתחילו טיסות ניסוי משולבות עם המל"טים מדגם "הרון" מתוצרת התעשייה האווירית. הטיסות תבוצענה מבסיס חיל האויר הטורקי באטאמן. נראה כי הטיסות תנוצלנה כדי להכניס שיפורים מבצעיים במל"ט המיוצר על ידי התעשיה האווירית הטורקית.

המל"ט הטורקי נחשף בשנת 2008 ומומחים בישראל אמרו כי במל"ט ניכרת "השראה" ישראלית. כמה חודשים אחרי שהטורקים הודיעו כי הם לא ירכשו עוד מלטים מתוצרת ישראל הם חשפו מלט מתוצרתם. המדובר במל"ט בעל תכנון שנראה מתקדם מאוד. המל"ט המכונה "אנקה" הוא באורך של 8 מטר משקל ההמראה המירבי של האנקה הוא כטון וחצי. והטורקים טוענים כי הוא מתוכנן לשהיה של 24 שעות באויר. הטורקים רכשו כאמור מל"טים מדגם "הרון" מתוצרת התעשיה האווירית. בביצוע החוזה לקחה חלק גם חברת אלביט. שתי חברות טורקיות עשו חלק מהעבודה. אחת מחברות אלה, אסלסן, ייצרה את המערכות האופטיות של המל"ט הטורקי המשמש לצרכי מודיעין.

מיד אחרי שנחשף בחנו בישראל את ה"אנקה" ואמרו כי למרות שלא ניתן לדבר על "העתקה" יש ללא ספק "השראה" ברורה ממערכות ישראליות שלטורקים הייתה גישה אליהם בימי הזוהר של היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות. מומחים של התעשיות הביטחוניות אמרו כי מה שקיים כיום בטורקיה עדיין אינו מערכת מבצעית אבל הטורקים יגיעו ליכולות כאלה ואז יציעו את המלטים שלהם למדינות שונות.

מאז נוקתו יחסי הרכש הבטחוני בין ישראל וטורקיה בעקבות ארועי המשט (מאי 2010), עושים הטורקים מאמץ גדול לפתח מערכות שונות בעצמם. התעשיה האווירית הטורקית היא בעלת יכולת מוכחת. התעשייה הזו הרכיבה את מטוסי האפ-16 האמריקנים ברישיון של יצרנית המטוס חברת "לוקהיד מרטין" וגם את מטוסי האפ-16 שרכשה מצרים. עתה כאמור נאחצת טורקיה למצוא פיתרון חליפי לביצוע המשימות שאמור היה מל"ט ה"הרון" לבצע. העובדה הזו מוכיחה את דבריהם של המומחים הישראלים שהמל"ט הטורקי הוא עדיין לא מערכת מבצעית.

You might be interested also