מל"ט איראני בשמי סוריה

מל"ט איראני נראה בימים האחרונים באזור העיר חומס בסוריה
מל"ט אבאביל (Ebabil)

מתרבות העדויות לכך שאיראן מפעילה מל"טים עבור המשטר הסורי. מל"ט איראני מדגם "פאפאד" נראה בימים האחרונים באזור העיר חומס בסוריה. כך מדווחים מקורות העוקבים אחר המעורבות האיראנית במלחמת האזרחים בסוריה.

מדובר במל"ט שנחשב למתקדם ביותר בארסנל האיראני. טהרן טענה בעבר כי למל"ט תכונות "חמקניות". במערב מטילים בכך ספק אבל אומרים כי מדובר ללא ספק במל"ט מתקדם יחסית, לפחות מבחינת התצורה האווירודינמית שלו.

בעבר סיפקה איראן מל"טים מתוצרתה לחיזבאללה. בעבר פיתחו האיראנים מל"טים שונים די בסיסיים. דגם אחד של המל"טים זכה לשם "ראאד" ואילו השני זכה לשם "נאזיר".

לפני כארבע שנים כבר טען שר ההגנה האיראני כי ארצו פיתחה מל"ט עם טווח טיסה של כ-1000 ק"מ. לישראל יש ניסיון עם מל"טים איראניים פשוטים ששוגרו לעבר צפון ישראל מדרום לבנון על ידי החיזבאללה.

בחודש יוני 2006 יירט חיל האוויר מל"ט מתאבד של החיזבאללה שנשא מטען של חומר נפץ. המל"ט, מדגם אבאביל (Ebabil), הוא העתק של מל"ט רוסי שיוצר באיראן. המלט מדגם אבאביל חדר לראשונה לישראל ב-7 בנובמבר 2004. אז הוא ביצע סיבוב של כחמש דקות מעל נהריה והאזור וכנראה צילם את השטח במערכת צילום בסיסית שהותקנה עליו.

המל"ט מדגם אבאביל טס במהירות של כ-300 קמ"ש ויש לו טווח מרבי של כ-240 ק"מ. בישראל מעריכים כי לחיזבאללה יעברו מל"טים איראניים מתקדמים יותר.

הפעלת המל"ט האיראני בסוריה היא חלק מהסיוע של טהרן למשטרו של אסד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית