"לא נוותר על הגרעין"

איראן מסרבת לפשרה. הערכות בישראל בשני בבוקר: איראן מושכת זמן. יש לה כבר 120 ק"ג אוראניום מועשר ברמה של 20 אחוזים

"לא נוותר על הגרעין"

המתקן להמרת אוראניום באיספאהן. צילום: אי.פי

ארצות הברית מחריפה את איומיה: דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר ביום שני כי "אנו מצפים מאיראן להצהיר באופן רשמי כי תזניח שאיפותיה הגרעיניות באופן מלא ותפסיק את כל העשרת האורניום במדינה."ההתמודדות עם העשרת האוראניום בשיעור של 20 אחוז באיראן היא בראש סדר העדיפויות של ארצות הברית והקהילה הבינלאומית".

זמנה של איראן אינו אינסופי להוכיח כי תוותר על שאיפותיה להשגת נשק גרעיני", הוסיף קרני. הדברים נאמרים השיחות עם איראן על תוכנית הגרעין שלה, שיתקיימו בטורקיה בסוף השבוע.

 קודם לדברים אלה, איראן הודיעה ביום ראשון בערב: "לא נוותר על תכנית הגרעין שלנו". העמדה האיראנית הוצגה לקראת דיונים של החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם, בניסיון למצוא פשרה שתמנע את החרפת הנסקציות על איראן או תקיפה צבאית.

על רקע פרסומים על כך שנשיא ארה"ב, ברק אובאמה, הסכים לגרעין אזרחי באיראן, מעריכים גורמים בישראל, כי איראן כבר הגיעה ממילא לסף הייצור של פצצה גרעינית. עם זאת,  מעריכים בישראל כי ההצהרה האיראנית מיום ראשון היא "עמדת פתיחה" במו"מ. גורמים מדיניים העריכו כי "העמדה האיראנית טובה לנו. היא מגדילה אתה סיכוי שיוחרפו הסנקציות על איראן".

במהלך סוף השבוע שעבר פורסם ב"ניו-יורקר" האמריקאי על מהלך מפתיע של הנשיא ברק אובאמה שבמסגרתו הוא מציע לאיראנים גרעין אזרחי במקום פצצה. הפרסום רואה אור לקראת ישיבה של החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם, שצפויה לעסוק בהמשך השבוע בנושא האיראני. בוועדה תוצג הצעת פשרה אמריקאית, לפיה החברות יכירו בלגיטימיות של תכנית הגרעין האמריקאית בתמורה לכך שהאיראנים יוותרו על השאיפות שלהם להגיע לנשק גרעיני.

ואילו הניו יורק טיימס מדווח בסוף השבוע כי "תכנית אובאמה" כוללת דרישה של ארצות הברית ומדינות אירופה מאיראן לעצור את העשרת האוראניום ולפרק מיידית את מתקני הגרעין התת קרקעיים. גורמים אמריקאים העריכו כי האיראנים עשויים להסכים לפשרה לנוכח הסנקציות הכלכליות הכבדות שמוטלות עליהם.

ואילו גורמים בישראל מעריכים כי האיראנים לא יזנחו את תכניתם להגיע לנשק גרעיני אלא לכל היותר ישהו אותה. הגורמים אומרים לישראל דיפנס כי לאיראן כבר יש 120 ק"ג אוראניום מועשר ברמה של 20 אחוזים, ו"הם יכולים להפוך את הכמות הזאת לאוראניום ברמה של 90 אחוזים, הדרושה לפצצת גרעין, בתוך חודשים ספורים, אם יחליטו לחצות את הסף וללכת עד הסוף עם תכניותיהם".