האיום: פגיעה במקורות האנרגיה הימיים של ישראל

סגן מפקד חיל הים לשעבר, תא"ל (מיל') גדעון רז, במאמר מיוחד על האתגרים העומדים בפני חיל הים בשנים הקרובות, על רקע מציאת מאגרי הגז הימיים
ספינת "סופר דבורה" (צילום: דובר צה"ל)

בגיליון מספר 7 של המגזין "ישראל דיפנס", מתפרסם ראיון שנערך עם אל"מ ששי חודדה מחיל הים, שכותרותו "חיל הים רוצה יותר כלים אוטונומיים". אל"מ חודידה הזכיר אמנם במשפט קצר :"...אנחנו שואפים כיום לכלים אוטונומיים", אולם לדעתי משפט זה אינו מייצג את עיקרי תוכן המאמר ואת המסר הגלום בו.

המסרים המרכזיים העולים מהמאמר הם, הצורך בשליטה באזורי המים הכלכליים של מדינת ישראל, ניתוח האיומים בזירה זו, והפתרונות הנכונים שיש להפעיל מולם. עוד בטרם ינותחו האיומים המגוונים,מהים, מתחת לפני המים, מהאוויר וטילי יבשה – ים, יש על מדינת ישראל באמצעות צה"ל, כלומר חיל הים, לקיים נוכחות קבועה בזירה, הצגת ריבונות שלא ניתן יהיה לערער עליה, ובו זמנית לבנות את התמונה הזירתית ואת מערכת השליטה והבקרה כך שניתן יהיה בכל רגע נתון להבחין ולזהות כל תופעה החורגת מהשגרה ולבנות את היכולות לתגובה מיידית על כל איום שזוהה.

חיל הים פיתח עם השנים, בשיתוף עם התעשייה, יכולות שו"ב מרשימות לאורך חופי המדינה ובמערך כוחות המשימה הימיים בטווחים ארוכים. קיום מערכות הפקת גז טבעי בים,מחייב את התאמת המערכות ובעיקר את אפיון וסדר הכוחות המאפשר נוכחות רציפה בשטח. במאמר הוזכר אירוע הפגיעה באח"י חנית ע"י טיל חוף-ים C-802, חשוב להזכיר לקוראים שגם בעת האירוע הייתה הספינה מצוידת במערכות נט"ל (נגד טילים) שהיו אמורות לחסל את הטיל התוקף, אלא שהמערכות לא הופעלו מסיבות שלא פה המקום לדון בהם. למיטב ידיעתי הופקו בחיל הלקחים מהאירוע.

במאמר, הודגשה ובצדק, היכולת התת-מימית של הצי האיראני. ציינתי את היכולת המרשימה שהשיג חיל הים בתחום מערכות השו"ב מעל פני המים. להערכתי יש לצפות מהאויב (האיראני) שיחפש דרכים להביא לידי ביטוי את כוח הצוללות שלו, כולל צוללות הננס. (אסור להניח שהמרחק מהמפרץ הפרסי הינו מחסום שעליו האיראנים לא יוכלו להתגבר). ולכן יש להשקיע במערכות גילוי וזיהוי בתווך התת-מימי. הטכנולוגיה קיימת מאז המלחמה הקרה בין ארה"ב לגוש הסובייטי, והתפתחה לאין שיעור עם השנים.

נחזור לעיקרי המסר, החל מהשנה הבאה, תיבנה הכלכלה הישראלית על זרימה סדירה של גז טבעי מהבארות בים, כל פגיעה במערכת אספקת הגז תגרום לנזק קשה לכלכלה ולאורח החיים במדינה. אויבינו גם הם מבינים את המשמעות.

תא"ל (מיל') גדעון רז בעברו סגן מפקד חיל הים, עמד בראש הצוות שחקר ואיתר את שרידי הצוללת "דקר"

*** גיליון מספר 7 של ישראל דיפנס עומד בימים אלה למכירה בחנויות הספרים הנבחרות

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית