ספינות קוריאניות במקום מטוס אימונים

נציגים של ממשלת קוריאה הדרומית ומספנות "יונדאי" ביקרו לאחרונה בישראל והציעו למשרד הביטחון לבנות ספינות שטח חדישות עבור חיל הים
ספינת הטילים "סער 5" (צילום: איתי כהן, "במחנה")

קוריאה הדרומית מציעה למשרד הביטחון לרכוש ממספנות "יונדאי" ספינות שטח חדישות עבור חיל הים. נציגים קוריאנים כבר ביקרו בישראל ובשלב זה אין עדיין תקציב לבניית הספינות אבל נראה כי הדיונים בנושא נמשכים.

ההפסד של דרום קוריאה בתחרות על אספקת מטוס אימון מתקדם לחיל האוויר גרמה לאכזבה גדולה בסיאול, אולם למרות זאת המגעים על הספינות נמשכים. לדברי מקור המעורב בנושא "מדובר במגעים ראשוניים בלבד".

הפעילות האיראנית בים התיכון תחייב את חיל הים לרכש נוסף של ספינות קרב. עד לפני מספר חודשים נראה היה כי יש סיכוי טוב שמספנות ישראל בחיפה יהפכו ליצרניות של ספינות טילים מתקדמות. עד כה הממשלה לא אישרה השקעות גדולות במספנות, אולם בשלב מסוים נראה היה כי המצב השתנה וכי הסיכוי להשקעות כאלה גדל.

הצורך המבצעי של חיל הים בספינות טילים חדישות וגדולות יותר מהסער 5 המבצעיות כיום, קיים כבר תקופה ארוכה אבל הפעילות האיראנית בים התיכון העלה אותו לדרגת דחיפות גבוהה יותר.

בתחילה נבחנה אפשרות לרכוש ספינות מדגם אל.סי. אס מארה"ב אבל מחירן הרקיע שחקים. לאחר מכן נבחנה אפשרות שמספנות בגרמניה יבנו את הספינות, אבל גם תכנית זו נפלה מפני שהגרמנים לא הסכימו לממן חלק מהעסקה כמו שהם עשו במקרה של הצוללות שנבנו במספנות גרמניות עבור חיל הים.

בשלב זה הציעו מספנות ישראל תכנית לפיה הן תקלוטנה מאות עובדים וזה במקביל להשקעה במערך ייצור חדיש שיאפשר להן לבנות ספינות מדגם סער 5.5 בעלות דחי של 2100 טון.

הרעיון להטיל על מספנות ישראל להיכנס לתחום של ספינות מתקדמות לחילות ים , נשען גם על התחזיות לפיהן בעשר השנים הקרובות יהיה ביקוש עולמי לכ-100 ספינות קרב מהסוג שחיל הים רוצה. מדובר בשוק ענק ולדברי מומחים מספיק אם מספנות ישראל יקבלו הזמנות ל-10 ספינות כאלה כדי לכסות את ההשקעות הדרושות כדי להגיע ליכולת ייצור שלהן.

משרד הביטחון אף פנה לאוצר בבקשה לאשר סיוע כספי למספנות ישראל כדי להפוך אותן ליצרן מרכזי של ספינות קרב מגודל בינוני. אבל הכל כאמור תקוע.

למרות זאת, כאמור נציגים של ממשלת קוריאה ושל מספנות "יונדאיי" הגיעו באחרונה לישראל כדי להציע לחיל הים ספינות שטח על דחי של כ -1300 טון.

הדרום קוריאנים מודעים לכך שבישראל מעוניינים בשלד הספינה בלבד כדי לאפשר לתעשיות הביטחוניות הישראליות להתקין עליה מערכות ישראליות כמו מכ"מים, טילים ומערכות אחרות שיתנו לספינה יכולת "רב מערכתית".

הצורך בספינות שטח חדישות התגבר גם על רקע גילויים של משאבי הגז והנפט בים התיכון שעליהם חיל הים יצטרך להגן גם כן. מדובר במשימה מסובכת בעיקר בגלל האיומים הרבים מצד החיזבאללה וגופי טרור אחרים לפגוע במתקנים הישראליים בים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית