הוורטיגו של הרבצ"ר

הוורטיגו של הרבצ"ר

האם הפניקה הלא רלוונטית עד תמוהה שיזם רפי פרץ הרבצ"ר בכנס חירום של הרבנים הצבאיים בעקבות פרשת הסיקריקים בבית שמש והדיבור שלו על הדרת נשים בצבא רק כעת הייתה לקדם קמפיין מתוכנן שלו או שהיה לו גורם מאיץ אחר? פרסומיו ופעילותיו לאחרונה משקפים חוסר רגישות והבנה ביחסים בין הקבוצות השונות בתוך הצבא עד פגיעה בציונות הדתית עצמה.

רפי פרץ אמור לרתום את הסוסים, לזהות ולהתריע ולא לקפוץ על העגלה שכבר נוסעת – דוגמת שירת נשים שאותה זיהה כמגמה עליה יש הסכמה מקיר לקיר רק חודשים אחרי ולפתע הוא מנסה להוביל מהלך. אותו כנ"ל בנושא הסיקריקים שכלל לא מעניינו של צה"ל. אסטרטגית חברתית קשירתו את הנושא לתהליכים חברתיים בצבא היא מחדל. מדוע לא נשמע קולו טרם כניסתו לתפקיד בסוגיית סרבנות רבנים לנסוע עם נהגות המר? לא שמענו אותו מגיב ציבורית ותקשורתית על סרבנות ב"כפיר".

מאז היכנסו לתפקיד האירועים המעצימים את המחלוקת ומערערים על אחדות השורות בין דתיים וחילונים בצה"ל לא פסקו והוא הרי הבטיח לחברם. מדוע לא שמענו את רפי פרץ זועק ומכנס את הרבנים כאשר הצעירים נטשו את הטקס בבה"ד 1 בשל שירת נשים. קראנו שהוא "ירד לשטח" ודיבר עם כל חייל סורר באופן פרטני. בפעילותו זו הוכיח כי הפרט מנסה להכפיף את המערכת בשם האידיאולוגיה וגם בשם הדת. בזמן אמת דרכו של רפי פרץ כשלה מול הצלחתו של מפקד בה"ד 1 שהעביר מסר ברור - פקודת המפקד קודמת לכל. מה רפי פרץ יודע כעת שלא חולק עם העם שהביא אותו לפעול ציבורית בנושא שירת נשים רק חודשים אחרי ובהקשר כל כך שגו י- הסקרירים בבית שמש? למה לא שמענו אותו כאשר הרחיקו קצינות מתפקידן כי נכנסו דתיים לאותה יחידה?

להזכיר כי דווח שרפי פרץ, הרבצ"ר לא עשה כלום בזמן אמת כדי למנוע הרחקת חיילות למתחם נפרד בעת הקפות שניות כאשר הוא אישית היה נוכח במקום אלא נשאר לעמוד מהצד. מדוע לא שמענו אותו כאשר חיילים בטקס סוף מסלול מופיעים עם חולצות נגד פינוי המתנחלים. האם פעילותו כעת היא יוצרת מציאות או נגררת אחר המציאות, מוביל או מובל? האם רפי פרץ מבין כי "עשה לך רב" הולך ונחלש בקרב הצעירים הדתיים לפני הצבא ולכן אין לו שליטה על המציאות אלא להיגרר ולהגיב רק אחר התקלותיהם של הצעירים הסוררים שלא מקבלים מרותו והמעמידים את צה"ל במבחן מי מכופף את מי? האם הבדיעבד שלו מעצים טענה זו או מלמד את הציבור כי הרבצ"ר לא קרא נכון את המציאות או הוא שבחר להתכחש לה ובכך להטעות את הפיקוד וכלל עם ישראל? למה רק בעת הזו אומר הרבצ"ר רפי פרץ כי לדתיים אשמה במשבר עם הצבא?

האם לא חובה עליו לפרט לציבור על מה הוא לוקח אחריות. האינטרס של מי משרת הרבצ"ר פרץ בהדרתו רבנים מסוימים שמסומנים במילא כקיצוניים-– האם בכך הוא מחפה על תהליכים לא פחות בעייתיים בליבת הציונות הדתית המגוייסת? מדוע הוא מכניס לצבא את כל המחלוקות והפלגנות מהעולם הדתי מהאזרחות דרך דיווחים תקשורתיים? את מי זה משרת בדיוק? האם בכך באמת תועצם אחדות השורות חיילים דתיים וחילוניים לצד דתיים ונשים? הספק גדול. מה גרם לרבצ"ר פרץ אחר שנים של מעורבות להבין שהחרפת היחסים דתיים נשים בצבא יכולה לפגוע ב"אחדות השורות" ביחידות לוחמות? אולי נכון שיחלוק זאת עם כלל עם ישראל. עוד נכונו לנו מאבקים קשים בין קבוצות ושדולות שונות בעם בהשפעתם על המרחב הצבאי, ואם הם לא יעצרו זה יאיים עד מאד על אחדות השורות בצבא וחלילה ש"כור ההיתוך" האחרון של מדינת ישראל יתרסק לנו.

מדוע היה צריך את ההודעה לתקשורת כי הרמטכ"ל מבהיר לרבני ההסדר והמקד"צ כי הסמכות הבלעדית ביחידות צה"ל היא של המפקדים, והסמכות ההלכתית העליונה היא הרבצ"ר? האם קיים חשש בתוך הצבא כי רפי פרץ הוא דמות לא רלבנטית אשר החריף את המצב וייתר עצמו בקמפיין המוחצן שלו? האם בצבא מבינים שהוא אינו מהווה כלל סמכות תורנית עבור רבנים על גווניהם בציונות הדתית והחרדית בסוגיות משמעותיות ורלבנטיות הרבה יותר לנושא הצבא פנימה כמו נושא בנות לוחמות בצה"ל, כמו נוסח "יזכור", כמו נהגות המר ולכן רפי פרץ נתפס לאירוע שלא מן העניין של הצבא – סיקריקים בבית שמש ויצר דרמה כאילו הוא שולט בעניינים דרך כותרות וכנסים? וכעת הוא עצמו מעצים את השבר סביב נושא "שירת נשים". יש להפסיק לפעול למראית עין, להוציא את כל השדים החוצה לטפל בהם ביד בלתי מתפשרת ולהמשיך לאתגרים האמיתיים. אם רפי פרץ, הרבצ"ר החליט להתרסק לפחות שלא ייקח עימו את כל הציונות הדתית שתרומת רבים מבניה לביטחון מדינת ישראל היא אדירה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית